۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۵۱۵۴۹

لابی دولت برای بازتولید مجلس دهم

لابی دولت برای بازتولید مجلس دهم
اصلاح‌طلبان و به‌طور کلی نیرو‌های نزدیک به دولت در مجلس آینده، برای شکستن وجهه رییس مجلس آینده و متکثرکردن آرا در سبد نامزد‌های تصدی ریاست، مشغول رایزنی‌های درون پارلمانی فشرده و شدیدی هستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، روزنامه صبح نو طی گزارشی نوشت: در گیر و دار تحلیل‌های جورواجور درباره اینکه چه کسانی نامزد ریاست مجلس آینده هستند و چه کسی احیانا بیشترین بخت و اقبال را دارد، برخی شائبه‌ها درباره دخالت دولت به نفع یکی از نامزدها، ذهن‌ها و کلام‌ها را به خود مشغول کرد؛ موضوعی که روز گذشته دستمایه پرسش اهالی رسانه در نشست خبری سخنگوی دولت نیز قرار گرفت.

ربیعی: دخالتی نداریم
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری ادواری خود با اهالی رسانه، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با برخی گمانه‌زنی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مجلس درباره انتخاب رییس مجلس یازدهم و دخالت دولت در این انتخاب مشخصا از سوی یکی از معاونان رییس‌جمهور، گفت: «خبر مذکور را کاملا بی‌اساس اعلام می‌کنم. اگر نماینده‌ای اعلام کرده است، بگوید کدام معاون رییس‌جمهور و برای چه فردی تلاش می‌کند. ما قطعا می‌دانیم که چنین نظری در دولت وجود ندارد.»

وی اضافه کرد: «حساسیت دولت این است که مجلسی پویا، قوی و بانشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم در حل مشکلات جامعه شکل بگیرد. این دغدغه ماست و انتخاب رییس و هیات‌رییسه مربوط به سازوکارهای داخلی مجلس و نمایندگان محترم است‌. دولت هیچ ‌نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رییس و هیات‌رییسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها ندارد و نخواهد داشت.»

ربیعی بنای دولت را بر همکاری با رییس و اعضای هیات‌رییسه آینده دانست و تصریح کرد: «ما همکاری خود را در بالاترین سطح خواهیم داشت و هر فردی را که نمایندگان انتخاب کنند برای دولت محترم خواهد بود.»
 
شروع داستان از یک توییت
بهانه سوال خبرنگاران از ربیعی، توییتی بود که چندی پیش جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد درباره مداخله برخی معاونت‌های رییس‌جمهوری در روند تعیین رییس مجلس آینده مطرح کرد. کریمی‌قدوسی با خطاب قراردادن شخص حسن روحانی چنین نوشته بود: «آقای رییس‌جمهور، اخیرا یکی از معاونان شما سعی در حمایت یکی از نامزدهای ریاست مجلس یازدهم داشته است.»

کریمی‌قدوسی چنین دخالتی را خلاف اصل تفکیک قوا ارزیابی و تصریح کرد: «در جمع هیات دولت تذکر بدهید دخالت در این امور، برخلاف اصل تفکیک قواست؛ ضمنا در جریان باشید که آن مجلس دهم بود که می‌گفتید خیالم از مجلس آسوده است.»

امیرابراهیم رسولی، فعال و کنشگر سیاسی نیز در توییتی درباره ادعای کریمی‌قدوسی، نوشت: «نماینده مشهد از دخالت دولت در حمایت از یک کاندیدای ریاست مجلس یازدهم خبر داده است. فاتحه مجلسی که دولت روحانی حامی رییسش باشد را باید خواند. به نظرم حمایت دولت از او صرفا ترس از رییس‌شدن کاندیدای دیگری است و بس. منتخبان جدید زیر این‌بار نمی‌روند.»

مهدی اقراریان، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران نیز در توییتی اینطور به شائبه حمایت دولت از یکی از نامزدهای ریاست مجلس نوشت: «با توسل به روح پاک شهید حاج قاسم سلیمانی و در سایه وحدت و همدلی همه دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی از این مرحله نیز با سربلندی عبور خواهیم کرد و باور دارم منتخبان مجلس یازدهم به ویژه برگزیدگان شورای ائتلاف فریب بازی دولت در حمایت از یک کاندیدای خاص برای ریاست مجلس را نخواهند خورد.»


تلاش برای تضعیف آرای رییس مجلس یازدهم
اظهارات کریمی‌قدوسی باعث شد تا خبرنگار «صبح‌نو» با پرس و جو از برخی منابع آگاه، به جزئیات بیشتری از چگونگی دخالت دولت در تعیین ریاست مجلس برسد. آنطور که معلوم است، تضعیف ریاست احتمالی مجلس آینده دو رو دارد؛ اول به تلاش معدود نمایندگان اصلاح‌طلب با همراهی نمایندگان به‌اصطلاح مستقل مجلس یازدهم برای شکستن رای ریاست معطوف است. اصلاح‌طلبان و به‌طور کلی نیروهای نزدیک به دولت در مجلس آینده، برای شکستن وجهه رییس مجلس آینده و متکثرکردن آرا در سبد نامزدهای تصدی ریاست، مشغول رایزنی‌های درون پارلمانی فشرده و شدیدی هستند.

هدف گروه مزبور این است که رییس مجلس از دل تکثر و پراکندگی آرا بیرون بیاید و تا جایی که ممکن است اقتدار او برای اداره امور پارلمان در آینده، کمتر و کمتر شود. در همین باره، جلال محمود زاده، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به تمایل اصلاح‌‌طلبان و مستقلین برای همکاری با یکدیگر به منظور تاثیر روی اولین انتخابات هیات‌رییسه مجلس یازدهم، نوشت: «به دلیل اقلیت‌بودن در مجلس یازدهم تا کنون جلسه‌ای در خصوص ریاست مجلس تشکیل نداده‌اند؛ البته گرایش به همکاری با فراکسیون مستقلین دارند تا بتوانند در تعیین رییس و هیات‌رییسه مجلس اثرگذار باشند.» 
 
بازی دولت با برگ‌های کم‌شانس
شنیده‌های خبرنگار «صبح‌نو» از این منابع مطلع، البته حامل گزاره‌ها و اطلاعات دیگری نیز هست. از قرار معلوم، یکی از معاونت‌ها یا برخی معاونت‌های رئیس‌جمهوری [از اشاره مستقیم به معاونت یا معاونت‌ها معذوریم] ضمن لابی با تعداد کثیری از نمایندگان منتخب و البته در همکاری آگاهانه با «جریان سهم‌خواه» راه‌یافته به مجلس آینده، تلاش دارند تا «حمیدرضا حاجی‌بابایی» که اتفاقا از کمترین شانس برای ریاست برخوردار است را به گزینه‌ای با احتمالِ بالایِ رای‌آوری تبدیل کنند. این «جریان سهم‌خواه» در حالی مشغول لابی‌های پشت پرده با دولت برای کمک به بالارفتن حاجی‌بابایی است که پیش از این و در جریان بستن لیست وحدت نیروهای انقلابی نیز تا توانستند مانع و ان‌قلت آفریدند، به‌طوری‌که تا وقت‌های اضافه هم راضی به همراهی با جریان غالب وحدت‌گرا نشدند.

این جریان سهم‌خواه با القای پیروزی در شخص حاجی‌بابایی، به او وعده جمع‌‌کردن 170 تا 180 رای در برابر دیگر نامزدها را داده است. حاجی‌بابایی البته پیش از این و در مجلس دهم نیز سابقه رقابت برای ریاست مجلس را داشته است. در سومین انتخابات هیات‌رییسه این مجلس[خرداد 97] حاجی‌بابایی رییس فراکسیون نمایندگان ولایی با کسب صرفا 54 رای از ریاست بازماند اما با انصراف دقیقه نودی‌اش به نفع علی لاریجانی، بار دیگر محمدرضا عارف را ناکام گذاشت.

از سوی دیگر این «جریان سهم‌خواه» برای بیشینه‌سازی آرای حاجی‌بابایی، علاوه بر دولت، مشغول رایزنی و لابی با مسعود پزشکیان از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب راه‌یافته به مجلس آینده نیز هست تا بلکه بتوانند از ظرفیت سیاسی او برای جذب آرای اصلاح‌طلبان و مستقلین مجلس به نفع حاجی‌بابایی بهره ببرند.
 
تلاش برای بازتولید مجلس دهم
باید دید همه این لابی‌ها و دخل و تصرف‌ها از سوی نیروهای دولت در صف نمایندگان منتخب برای انتخاب رییس مجلس متبوع خود یا در بدترین حالت، کاستن از آرای نامزد پیروز ریاست با هدف تقلیل اقتدار عملی او در پارلمان، به کجا خواهد انجامید. به نظر می‌رسد این اقدامات پیدا و پنهان برای بازتولید مجلسی ضعیف و سر به راه در برابر دولت همچون مجلس دهم، است. با این حال نیاز به توضیح مضاعف است که در بهارستان، سیاست را کشتی‌بانی دگر آمده است. هر چند این کشتی‌بان از تعارض بیهوده و رادیکالیزه‌کردن مناسبات دو قوه پرهیز دارد، لیکن بنا را بر کار جهادی و دقت نظر گذاشته است. برسد به گوش پاستورنشینان./1360/

منبع: صبح نو
ارسال نظرات