۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۴۴۹۵۸

تکرار چالش انتخاب نخست وزیر درعراق‌؛ این‌بار با عدنان الزرفی

تکرار چالش انتخاب نخست وزیر درعراق‌؛ این‌بار با عدنان الزرفی
انتخاب نخست وزیر موقتی که یک سال فرصت دارد تا انتخابات مجدد مجلس را برگزار کند، به قدری در عراق جنجالی و مهم شده که ممکن است این انتخاب تا یک سال دیگر همچنان به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرگزاري رسا، پس از عدم موفقیت “محمد توفیق علاوی” در تشکیل کابینه دولت جدید در عراق، “عدنان الزرفی” از سوی رئیس جمهور عراق برهم صالح با استناد به ماده ۷۴ قانون اساسی عراق به تشکیل کابینه جدید در عراق شد.
طبق قانون الزرفی باید تا ۳۰ روز بعد از معرفی، با جریانات سیاسی در مجلس رایزنی و توافق کرده و کابینه خود را تشکیل دهد و جهت کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

عدنان الزرفی دبیر کل جنبش الوفا، نماینده نجف و عضو فراکسیون نصر در مجلس عراق است که پیش از این سمت “استانداری نجف” و چند مقام امنیتی را نیز به عهده داشته است. وی از نزدیکان حیدر العبادی (نخست وزیر پیشین عراق) است و دارای تابعیت دوم از آمریکاست.

انتخاب نخست وزیر موقتی که یک سال فرصت دارد تا انتخابات مجدد مجلس را برگزار کند، به قدری در عراق جنجالی و مهم شده که ممکن است این انتخاب تا یک سال دیگر همچنان به تعویق بیفتد.

طبق اظهارات الزرفی، وی قصد دارد انتخابات سالم و شفافی را برگزار کند و با حمایت از گروههای شبه نظامی (پیشمرگه و حشدالشعبی) آنها را در ارتش حل کرده و اوضاع عراق را در کنترل دولت و ارتش قرار دهد. وی همچنین در خصوص اخراج نیروهای خارجی از عراق اظهارات دو پهلو و مبهمی دارد که مورد انتقاد منتقدین اوست.

در همین راستا غالب گروهها و جریانات سیاسی شیعه نظیر فتح، حکمت ملی، دولت قانون، عصائب اهل حق و… مخالفت خود را با نخست وزیری وی اعلام کرده‌اند.

بنابراین نخست وزیری علاوی با مخالفت گروههای کُرد و سنی عراق ناکام شد،نخست وزیری عدنان الزرفی هم با چالش مخالفت گروههای شیعه و موضع مبهم کردها روبروست و ممکن است در این راه ناموفق بماند.

گفته می‌شود سیاستهای الزرفی در تضاد با توسعه طلبی اقلیم کردستان است و از طرفی چون وی مورد حمایت آمریکا واقع شده جریانهای کُرد در مورد الزرفی دچار تناقض شده اند.

با توجه به این مسائل و همچنین اتهام دست داشتن نزدیکان الزرفی در حملات به کنسولگری ایران در نجف و مرقد آیت الله حکیم، پیش بینی می‌شود وی نیز همانند محمد توفیق علاوی در کسب نظر اکثریت مجلس ناموفق باشد و میراث نخست وزیری عراق همچنان بی صاحب بماند. این بلاتکلیفی علل مختلفی دارد که بی شک مهم ترین آن بودن شخصی مثل برهم صالح در رأس حکومت عراق است و هر چه پیش می‌رود نقش مخرب اشخاصی مانند او در تحولات عراق واضحتر می‌شود./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات