فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیانگذار انقلاب اسلامی روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات به تبیین رسالت های حوزه علمیه پرداخت که این نامه منشور روحانیت نام گرفت.
حضرت امام خمینی(ره) در این نامه تاریخی پس از بیان گوشه ای از فعالیت ها و مجاهدت های علمای راستین، از هم نشینی علما با سرمایه داران انتقاد کرده و می گویند« این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است. و خداوند کسانی را که این گونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می کنند، نمی بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت».
امام خمینی(ره) همچنین در این نامه خطرات و چالش هایی که در مقابل روحانیت وجود دارد را بیان می کنند که از آن موارد روحانیت مقدس نما و تحجر گرا است، امام خمینی(ره) در مورد این گروه از روحانیت می گویند« روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده ای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی اند و دشمن رسول اللَّه. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟»
بنیانگذار انقلاب اسلامی در ادامه نفوذ را از راهکارهای مورد استفاده دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و روحانیت و مهمترین حرکت آنها را القای شعار جدایی دین از سیاست می دانند و تاکید می کنند« متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هر گز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری تر از اغیار بوده و هست».
حفظ وحدت در میان طلاب همچنین وحدت طلاب با جامعه مدرسین از نکات مطرح شده از سوی امام خمینی در منشور روحانیت است؛ ایشان در این باره می فرمایند« آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزههای علمیه بوده اند- نعوذ باللَّه- به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده اند؟ مگر همان ها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیر قانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همان ها نبودند که وقتی یک روحانی به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟»
توجه به فقه جواهری، توجه به عنصر زمان و مکان، عینیت بخشیدن به مسائل فقهی و مقدس شمردن کارهای قضایی و اجرایی از سوی روحانیت مواردی است که امام خمینی در منشور روحانیت گوشزد کرده اند.
در سی و یکمین سالگرد انتشار منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)، خبرگزاری رسا در جهت بازخوانی منشور روحانیت که بیان کننده رسالت های حوزه علمیه است، اقدام به انتشار فراخوان نظرات درباره منشور روحانیت کرده است.
اساتید، طلاب، فضلا و روحانیان و نیز دیگر مخاطبان می توانند با ارسال نظرات خود در زمینه تناسب فعالیت های حوزه های علمیه با منشور روحانیت و نیز پاسخگویی به نیازهای جامعه در این فراخوان شرکت کنند.
علاقه مندان می توانند ذیل همین خبر از طریق "ارسال نظر" یا از طریق ایمیل خبرگزاری رسا به آدرس info@rasanews.ir و از طریق شبکه های ایتا و سروش نظرات خود را ارسال کنند.
گفتنی است برای مطالعه منشور روحانیت می توانید اینجا مراجعه کنید./1324/ج
ما منکر خدمات برخی دانشجویان نخبه در این عرصه نیستیم ولی به اذعان خود مدیران دستگاه قضایی همواره طلاب وفضلای قاضی از دیگران قوی تر بوده و امکان رسوخ فساد در آنها از دیگران کمتر بوده است.
پس باید اتفاقا طلاب و فضلای حوزه به این امر خطیر تشویق شوند.
اما چرا درب ورودی این مرکز بزرگ حوزوی به روی طلاب بسته است؟
این یکی از ضرورتها بازخوانی ادبیات امام بخصوص در بحث اسلام آمریکایی است که در جلد 21 نشانههای بسیاری از آن به ما میدهد.
انقلاب اسلامی هم همین طور بود و در مقام نفی حکومت شاهنشاهی خیلی ها با هم بودند ولی وقتی قرار شد همان ها حکومت داری کنند، هر کس به سمتی کشید عنان را و هر چه پیشتر رفت و مسائل بیشتر رخ نمود و هوا و هوس ها فزون تر گردید و موج ها و جوگیری ها و هیجانات خوابید و...، اختلافات و انحرافات سر بر آورد.
امام (ره) این را سالهای آخر عمرش بیشتر لمس نمود و همان سالها برخی یاران دیروزش و آن روزش را می دید که دیگر برای خودشان صاحب نظر شده اند و انقلاب و اسلام را جورهای دیگری تفسیر می کنند، زیبا تر آنکه تفسیر معوج خود به امام و خط امام هم نسبت می دهند، در برابر دیدگان امام!!!
به نظرم پیامهای سال آخر عمر شریف امام روح الله، واکنش هوشمندانه امام به این واقعیت بود. او با علم به اینکه مدعیان او، بعد ها افکار او را منحرف و مصادره خواهند کرد، چند پیام مهم صادر نمود که مو لای درز هیچ کدام نرود و امام غایت حرف خود و اصدل فکری و سیاسی خود را در آنها بیان کرده باشد.
در کنار وصیت نامه، پیام قطع نامه، منشور برادری و چند پیام دیگر، منشور روحانیت قطعا یکی از مهمترین منابع برای شناخت خط امام است
چقدر در تصمیم گیری های کلان جامعه نقش داریم؟ چقدر در قانون گذاری های کشور اسلامی نقش داریم؟ این بود همان حوزه ای که امام می خواست؟ این نشان می دهد آن جریانی که به تعبیر ایشان “مار خوش خط و خال است”، تاثیر خودش را گذاشته است.
ممنون که اجازه ندادید تحت الشعاع مساله انتخابات قرار گیرد و به فراموشی سپرده شود
باید هرساله این منشور مرور شود و سر مصادیق آن نیز بحث صورت بگیرد.
باید ه طلبهای ملاک های این متن را خارج کرده و بر خودش تطبیق دهد.
با وجود چنین چراغ هدایتی، هیچ طلبه ای نمیتواند بگوید "نمیدانم وظیفه ام چیست".
ای کاش مدیران کنونی حوزه برای تدریس آن در حوزه برنامه ریزی کنند
نفاق در همه جا آسیب دارد و در حوزه بیشتر.
ای کاش حوزه علمیه به دستورات امام اهتمام بیشتر بدهد
چرا هنوز برخی از دین مدار های ما هم دچار این آسیب شدند؟؟؟؟؟
جامعه مدرسین ارتباط بیشتری با بدنه طلاب داشته باشد
متاسفانه این نگاه هنوز هم در حوزه وجود دارد.
برخی اساتید حوزه ده هاسال است که این نگاه را دارند و طلبه هایی را هم با این نگاه تربیت می کنند.
آقایان مدیران امروز به فکر باشید که فردا دیر است
همه طلاب باید این حرف های امام رو سرلوحه راه طلبگی خودشون قرار بدن
چیزی که امام بیشترین توجه را در این منشور دارند آن است که در طول تاریخ این جریان های ضددینی نبودند که مقابل انبیاء می ایستادند، بلکه کسانی بودند که با ادعای مسلمانی شعار مذهبی می دادند و با این عبارت تحریک آمیز پیش می رفتند که انبیاء می خواهند اصول و مقدسات شما را از شما بگیرند امام راحل در این منشور از این عده به عنوان ولایتی های بی دین تعبیر می کند، چرا که این افراد کسانی بودند که در طول تاریخ روحانی در برابر روحانی علم می کردند که بعد از پیامبر نیز این خط ادامه پیدا کرد.
امام با اشرافی که بر تقسیم این دو توحید میان مردم داشت میان آن ها مرز می کشد و بین دو نوع روحانیت و تشیع تمیز قائل می شود؛ امام (ره) می گوید «عده ای از روحانیون به اسم توحید و دین و مذهب برای خود دکان باز کرده اند و عده ای دیگر برای سلوک فردی و اجتماعی خود تلاش می کنند». همان طور که امروز خیلی از مردم انواع و اقسام مختلف پرستش ها را دارند یکی ثروت می پرستد، یکی خون و نژاد و تبار و دیگری مدرک که همه این ها از انواع پرستش ها را در پرستش خدا جمع کرده اند.
امروزه اگر منویات امام خامنه ای در حوزه اجرا بشه همان حوزه ای بوجود میاد که مد نظر مرحوم امام بود
امروزه شورای عالی حوزه در حد حتی یک جلسه پرسش و پاسخ و تریبون آزاد هم پای حرف دل طلاب ننشسته اند
اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت- علیهمالسلام- به خورد تودهها داده بودند. صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شدهاند.
پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی (س) خطاب به روحانیون سراسر کشور ، مراجع بزرگوار اسلام ، مدرسین و طلاب حوزه های علمیه که به حق « منشور روحانیت » نام گرفت ، آمیزه ای است از « درایتها و باورها » و « باید هاو نبایدها » که همچون مشعل فروزان راهنمای فرزندان روحانی امام در حوزه های دینی خواهد بود