۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۳۲۳۸۱
هانی زاده:

رزمایش ایران، چین و روسیه نشانه اقتدار دریایی و دفاعی ایران است

رزمایش ایران، چین و روسیه نشانه اقتدار دریایی و دفاعی ایران است
هانی زاده با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین، گفت: این رزمایش نشان از آن دارد که ایران به یک قدرت منطقه‌ای فرادستی تبدیل شده است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین عنوان داشت: این رزمایش در یک شرایط استثنایی که منطقه را بحران‌های شدیدی فراگرفته، صورت می‌گیرد، این رزمایش نشان از آن دارد که ایران به یک قدرت منطقه‌ای فرادستی تبدیل شده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل بیان داشت: قرار گرفتن ایران در کنار دو قدرت اتمی «روسیه و چین» نشان می‌دهد که ایران به توانمندی دریایی و دفاعی بالایی رسیده و می‌تواند یک بلوک و ائتلاف نظامی دریایی بزرگی با روسیه و چین ایجاد کند.

هانی زاده ادامه داد: رزمایش مذکور ضمن نشان دادن توانمندی بالای دریایی ایران برای حفاظت از آبراه‌های منطقه‌ای و بین المللی، یک عامل بازدارندگی است.

وی با بیان اینکه آمریکا با بزرگنمایی خطر ایران تلاش دارد تا ائتلاف جهانی برای سیطره بر تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کند، اظهار داشت: ائتلاف ایران، روسیه و چین آغازی برای تقابل با هژمونی آمریکا و نفوذ نظامی در منطقه است؛ چرا که هر سه کشور در معرض تهدید آمریکا هستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه چین از سوی تایوان، روسیه از سوی اکراین و ایران از سوی برخی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تهدید می‌شوند، تصریح کرد: امنیت دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز در ورای چنین رزمایشی تضمین می‌شود؛ چرا که بومی سازی امنیت خلیج فارس یکی از استراتژی‌ها و راهبرد‌های جمهوری اسلامی است که نقش بازدارنده‌ای از تسلط آمریکا بر تنگه هرمز خواهد داشت.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز به منافع مشترک روسیه در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند اشاره کرد و افزود: ایران، روسیه و چین با ایجاد یک ائتلاف نظامی مشترک خواهند توانست شرق و غرب آسیا را از حضور نظامی آمریکا بی نیاز کنند.

هانی زاده خطاب به کشور‌های همسایه ایران گفت: این کشور‌ها بدانند آمریکا خواهان تنش میان کشور‌های حوزه خلیج فارس و باج گیری است، در عین حال با حضور ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند و خلیج فارس بدانند که نیازی به حضور آمریکا نیست./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات