۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۳۱۲۵۴
حجت الاسلام والمسلمین رستمی:

مقابله با استعمار فرانو و برده داری نوین وظیفه حوزه و دانشگاه است

مقابله با استعمار فرانو و برده داری نوین وظیفه حوزه و دانشگاه است
رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با بیان اینکه تحجر و التقاط مبانی دین را تهدید می کنند، گفت: مقابله با استعمار فرانو و برده داری نوین وظیفه حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح گفت: ایشان با شهادت خودشان نقشه های دشمن مبنی ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه را خنثی کرد و زمینه به ثمر رسیدن وحدت حوزه و دانشگاه را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه شهیدان مفتح و مطهری سفره پر محبت دین را در بستر دانشگاه ها گسترانده بودند، ادامه داد: این بزرگواران همواره سعی کردند تا اسلام را از خطر تحریف حفظ کنند؛ خطر انحراف از مسیر دین همواره اسلام را تهدید می کند و ما باید مراقب جریانات متحجر، ظاهرگرا و بی توجه به مبانی دین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی اظهار داشت: تحجر و التقاط دو لبه یک قیچی هستند و می خواهند شاخ و برگ های اصلی اسلام را از بین ببرند؛ خطر انحراف از دین خطری است که حوزه ها باید مراقبت از دین را در مقابل آن به عهده بگیرند و دانشگاه ها نیز خطراتی که جامعه را در زمینه انحراف از دین تهدید می کند را دفع کنند.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها هدف اساسی انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن اسلامی دانست و ابراز کرد: حوزه ها و دانشگاه ها طبق مطالبات قانون اساسی باید فراتر از مرزها از خطر انحراف دین جلوگیری کنند و با ظلم ها بجنگند؛ این مهم در بیانیه گام دوم نیز مورد تأکید قرار گرفته است و ما برای رسیدن به این مهم نیازمند تمدن نوین اسلامی هستیم و پر واضح است که برای رسیدن به آن باید دولت و جامعه خود را اسلامی کنیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه باید تولید تفکر، دانش و اندیشه لازم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را برعهده گرفته و آن را به خوبی انجام دهند، اضافه کرد: از ابتدای تأسیس دانشگاه عده ای تلاش کردند که میان این نهاد مهم و حوزه تفرقه و دوگانگی ایجاد کنند، اما دانشجویان و اساتید مؤمن و متدین این اجازه را به بدخواهان ندادند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه را به همدیگر پیوند زد، خاطرنشان کرد: فعالیت حوزه بدون در نظر گرفتن کارشناسی های دانشگاه از جامعه و فعالیت دانشگاه بدون در نظر گرفتن اندیشه های دینی حوزه علمیه بدون اثر خواهد بود، از همین جهت دشمن از ابتدای تأسیس دانشگاه بنا را بر جدایی دانشجویان از مبانی دینی گذاشتند و اجازه نمی دانند حوزه و دانشگاه با همدیگر مرتبط شوند.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه باید برای رسیدن به وحدت از قید و بندها رها شوند، بیان کرد: البته ناگفته نماند که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای آن نیست که حوزه و دانشگاه به طور کامل تخصص ها و روش های همدیگر را قبول کنند، بلکه بدین معنا است که هر کدام از آنها باید تخصص های خود را به صورت کامل انجام داده و برای همدیگر تولید محتوا داشته باشند.

وی افزود: حوزه سنت های بسیار خوبی دارد که دانشگاه می تواند از آنها الگوبرداری کند؛ همچنین دانشگاه نیز نکاتی دارد که حوزه ها باید آنها را فرابگیرند؛ حوزه ها بازوی مهمی هستند که باید مسائل جامعه را به خوبی بدانند و برای برون رفت از آن راهکار ارائه دهند و در جهت افق حرکت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید به الزامات تمدن نوین اسلامی و چالش های پیش روی حاکمیت، جامعه و مردم بپردازند، عنوان کرد: امروز دشمن در پی غارت تفکر و اندیشه های ملت ها با استفاده از ابزار نوین هستند و استعمار فرانو و برده داری نوین از طریق فضای مجازی در حال شکل گیری است و حوزه و دانشگاه در مقابل آن باید فعالیت داشته باشند تا توطئه های دشمن خنثی شود.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با اشاره به اینکه تبیین مفاهیم عدالت و فساد و پیدا کردن نقاط فساد خیز و ارائه راه حل مقابله با آن نیز از وظایف حوزه و دانشگاه است، تأکید کرد: امروز دشمن از طریق اقتصاد و ایجاد جنگ روانی در پی تسلیم سازی ملت ایران است، از این جهت حوزه و دانشگاه باید قد علم کرده و زمینه سوء استفاده دشمن را از بین ببرند.

وی تبیین شاخصه های سبک زندگی اسلامی را از سایر وظایف حوزه و دانشگاه دانست و یادآور شد: در فضای دانشگاهی و حوزوی ما به برکت انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی رخ داده و حوزه ها با اندیشه دانشگاه برای بسط مفاهیم دینی استفاده می کنند و دانشگاه ها نیز سنت های حوزوی را به کار گرفته و برخی دانشگاه ها نیز علاوه بر دروس دانشگاهی، دروس حوزوی را نیز به دانشجویان می آموزند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات