حجت الاسلام مهدوی ارفع:
غفلت از سبک زندگی روند جامعه پردازی را از حرکت باز میدارد
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مبحث سبک زندگی آن را یکی از محورهای مأموریت ۴۰ ساله دوم انقلاب خواند و گفت: غفلت از سبک زندگی روند جامعه پردازی را از حرکت باز میدارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» در شهرکرد برای گروهها و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است، با بیان اینکه در ادبیات اهل بیت (ع) همه چیز در نسبت بین امام و امت تعریف میشود، گفت: حق متقابل این دو بر هم بزرگترین و بالاترینِ حقها است.
وی در توجیه انحصاری بودن جایگاه این حق و برتری آن بر دیگر حقوق، افزود: این حق عامل پایهای پیوند ملت و رهبر و به دنبال آن، عزت حق و دین و اصلاح روزگار است.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با تأکید بر نقش جامعه در پیشبرد اهداف امام، گفت: اگر جامعه سازی مطلوب تحقق نیابد حتی امام علی (ع) که جامع فضایل است، نمیتواند اهداف امور مسلمین را تحقق بخشد و نتیجه آن در خطبه ۲۷ نهج البلاغه که نمود عمق فاصله امام با امت است، هویداست.
وی با بیان اینکه امت سازی مشتمل بر شکل گیری سه لایه بصیرت، اطاعت و تسلیم حول محور امام است، اضافه کرد: اگر لایههای بصیرت و اطاعت تقویت شوند میتوان ادعا کرد که امت سازی برای امام در حال شکل گیری است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع نقش دین دارها را در این خصوص متذکر شد و گفت: این افراد باید بتوانند لایه تسلیم را که لایه اکثریت و قشر خاکستری است، رشد دهند و با امام همراه کنند تا آنجا که فاصله نضج تا تحقق اراده امام در جامعه به حداقل برسد.
وی برای تحقق این مهم سه راه را بیان و تصریح کرد: راه نخست توسل به تحکم و زورگویی است که مانند چماق رضاخانی محکوم به شکست است، راه دوم نیز پیروی از بخشنامه هاست که تحقق نمییابد، زیرا در کف جامعه اتفاق دیگری میافتد.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی در ادامه تأکید کرد: راه سوم برای تحقق همراهی اکثریت امت با امام آشنا ساختن آنان با منطقِ اوامر و نواهی امامشان است که در این خصوص، مبانی و راهکارهای نهج البلاغه بهترین ابزار برای همراه ساختن قشر خاکستری با امام به شمار میرود.
وی با اشاره به مبحث «سبک زندگی» آن را یکی از محورهای مأموریت چهل ساله بیانیه گام دوم خواند و افزود: از نگاه راهبردیِ جامعه پردازی میتوان ذکاوت رهبری را در طرح موضوع سبک زندگی دریافت، چرا که غفلت از سبک زندگی روند جامعه پردازی را از حرکت باز میدارد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع، استفاده استراتژیک دشمنان از سبک زندگی را یادآوری کرد و گفت: دشمنان برای فروپاشی نظام، سبک زندگی مردم را هدف قرار میدهند کاری که ما باید برای تقویت فرهنگ اسلامی در دنیا انجام میدادیم.
وی با استناد به دیدگاه گورباچف مبنی بر «تغییر سبک غذای جامعه» به عنوان علت اولیه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یادآور شد: امام علی (ع) قرنها پیش در غررالحکم بر این نکته صحه گذاشته اند که امت رسول الله خوار و ذلیل نخواهد شد مگر روزی که غذای بیگانه بخورد و لباس بیگانه بپوشد.
مدرس حوزه و دانشگاه، غذا را نقطه آغاز تغییر ذائقه امت و پذیرش کامل ذائقه بیگانه خواند و بیان کرد: به فرموده امام دشمن هیچ عجلهای ندارد و برای چهل سال آینده مان برنامه ریزی میکند؛ بنابراین تغییر ذائقه در غذا، در طولانی مدت، به تغییر در سبک غذا خوردن، تفریح، عزاداری، ازدواج و در یک کلام تغییر سبک زندگی خواهد انجامید.
وی تأکید کرد: تغییر در سبک زندگی، تغییر در تفکر و بینش را به دنبال دارد و فرد طرفدار کارگزاری میشود که بیش از بقیه سبک زندگی غربی را محور امور قرار دهد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه تصریح کرد: فردی که سبک زندگی غربی را کاملاً پذیرفته اگر ببیند کارگزار به دلیل ملاحظات، یک خط در میان به این سبک پایبند است، در صدد تغییر نظام بر میآید.
وی با تأکید بر اینکه توصیه رهبری به سبک زندگی اسلامی نه فقط یک نگاه تربیتی بلکه نگاه عمیق سیاسی است، گفت: تأکید ایشان این است که مراقب باشیم اگر دشمن توانست ذائقه ما را تغییر دهد ما به کلِ او دل میبندیم و اگر توانست از ذائقه خودی دلزده مان کند از کل آن دلزده خواهیم شد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه اولین جلوه جامعه اسلامی سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: اگر بخواهیم جامعهای منسجم مبتنی بر مبانی عمیق انقلاب اسلامی بسازیم و در چهار راه تمدنها به بشریت عرضه کنیم، باید تمام عناصر جامعه با هم هماهنگ و سبک زندگی اسلامی در آن ساری و جاری باشد.
وی با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی بهترین دعوت کننده به مبانی اسلام است، خاطرنشان کرد: برای ارائه تمدن نوین ایرانی-اسلامی به بشریت در وهله نخست باید بتوان با جاری ساختن نظم، تمیزکاری، پرهیز از دغلکاری و ... سبک زندگی سالم و صحیح را در جامعه نهادینه کرد.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با یادآوری دیدگاه رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: رهبری نیز این نگاه ایجابی را دارند که برای عرضه تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی آحاد جامعه باید گویای آن باشد که تفکر و مبانی دینی در زندگیمان جواب داده است./۹۴۵۷/پ210/ب1
وی در توجیه انحصاری بودن جایگاه این حق و برتری آن بر دیگر حقوق، افزود: این حق عامل پایهای پیوند ملت و رهبر و به دنبال آن، عزت حق و دین و اصلاح روزگار است.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با تأکید بر نقش جامعه در پیشبرد اهداف امام، گفت: اگر جامعه سازی مطلوب تحقق نیابد حتی امام علی (ع) که جامع فضایل است، نمیتواند اهداف امور مسلمین را تحقق بخشد و نتیجه آن در خطبه ۲۷ نهج البلاغه که نمود عمق فاصله امام با امت است، هویداست.
وی با بیان اینکه امت سازی مشتمل بر شکل گیری سه لایه بصیرت، اطاعت و تسلیم حول محور امام است، اضافه کرد: اگر لایههای بصیرت و اطاعت تقویت شوند میتوان ادعا کرد که امت سازی برای امام در حال شکل گیری است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع نقش دین دارها را در این خصوص متذکر شد و گفت: این افراد باید بتوانند لایه تسلیم را که لایه اکثریت و قشر خاکستری است، رشد دهند و با امام همراه کنند تا آنجا که فاصله نضج تا تحقق اراده امام در جامعه به حداقل برسد.
وی برای تحقق این مهم سه راه را بیان و تصریح کرد: راه نخست توسل به تحکم و زورگویی است که مانند چماق رضاخانی محکوم به شکست است، راه دوم نیز پیروی از بخشنامه هاست که تحقق نمییابد، زیرا در کف جامعه اتفاق دیگری میافتد.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی در ادامه تأکید کرد: راه سوم برای تحقق همراهی اکثریت امت با امام آشنا ساختن آنان با منطقِ اوامر و نواهی امامشان است که در این خصوص، مبانی و راهکارهای نهج البلاغه بهترین ابزار برای همراه ساختن قشر خاکستری با امام به شمار میرود.
وی با اشاره به مبحث «سبک زندگی» آن را یکی از محورهای مأموریت چهل ساله بیانیه گام دوم خواند و افزود: از نگاه راهبردیِ جامعه پردازی میتوان ذکاوت رهبری را در طرح موضوع سبک زندگی دریافت، چرا که غفلت از سبک زندگی روند جامعه پردازی را از حرکت باز میدارد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع، استفاده استراتژیک دشمنان از سبک زندگی را یادآوری کرد و گفت: دشمنان برای فروپاشی نظام، سبک زندگی مردم را هدف قرار میدهند کاری که ما باید برای تقویت فرهنگ اسلامی در دنیا انجام میدادیم.
وی با استناد به دیدگاه گورباچف مبنی بر «تغییر سبک غذای جامعه» به عنوان علت اولیه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یادآور شد: امام علی (ع) قرنها پیش در غررالحکم بر این نکته صحه گذاشته اند که امت رسول الله خوار و ذلیل نخواهد شد مگر روزی که غذای بیگانه بخورد و لباس بیگانه بپوشد.
مدرس حوزه و دانشگاه، غذا را نقطه آغاز تغییر ذائقه امت و پذیرش کامل ذائقه بیگانه خواند و بیان کرد: به فرموده امام دشمن هیچ عجلهای ندارد و برای چهل سال آینده مان برنامه ریزی میکند؛ بنابراین تغییر ذائقه در غذا، در طولانی مدت، به تغییر در سبک غذا خوردن، تفریح، عزاداری، ازدواج و در یک کلام تغییر سبک زندگی خواهد انجامید.
وی تأکید کرد: تغییر در سبک زندگی، تغییر در تفکر و بینش را به دنبال دارد و فرد طرفدار کارگزاری میشود که بیش از بقیه سبک زندگی غربی را محور امور قرار دهد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه تصریح کرد: فردی که سبک زندگی غربی را کاملاً پذیرفته اگر ببیند کارگزار به دلیل ملاحظات، یک خط در میان به این سبک پایبند است، در صدد تغییر نظام بر میآید.
وی با تأکید بر اینکه توصیه رهبری به سبک زندگی اسلامی نه فقط یک نگاه تربیتی بلکه نگاه عمیق سیاسی است، گفت: تأکید ایشان این است که مراقب باشیم اگر دشمن توانست ذائقه ما را تغییر دهد ما به کلِ او دل میبندیم و اگر توانست از ذائقه خودی دلزده مان کند از کل آن دلزده خواهیم شد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه اولین جلوه جامعه اسلامی سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: اگر بخواهیم جامعهای منسجم مبتنی بر مبانی عمیق انقلاب اسلامی بسازیم و در چهار راه تمدنها به بشریت عرضه کنیم، باید تمام عناصر جامعه با هم هماهنگ و سبک زندگی اسلامی در آن ساری و جاری باشد.
وی با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی بهترین دعوت کننده به مبانی اسلام است، خاطرنشان کرد: برای ارائه تمدن نوین ایرانی-اسلامی به بشریت در وهله نخست باید بتوان با جاری ساختن نظم، تمیزکاری، پرهیز از دغلکاری و ... سبک زندگی سالم و صحیح را در جامعه نهادینه کرد.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با یادآوری دیدگاه رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: رهبری نیز این نگاه ایجابی را دارند که برای عرضه تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی آحاد جامعه باید گویای آن باشد که تفکر و مبانی دینی در زندگیمان جواب داده است./۹۴۵۷/پ210/ب1
ارسال نظرات