آیت الله میرباقری:
انسان زمانی تسلیم می شود که ترازوی وجودش حکم خدا و امام باشد
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انسان زمانی تسلیم می شود که ترازوی وجودش حکم خدا و امام باشد، گفت: در روز قیامت نیز هر عملی را با ترازوی علی(ع) می سنجند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، بعد از ظهر امروز در دوره توانمندسازی فعالان فرهنگی این استان که به میزبانی فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد، در رابطه با ائمه و مقامات آنها که روایت زیادی نیز در این باره موجود است، بیان کرد: یکی از کارهای مهم امام رضا (ع) اثبات مقام امامت و اعتقاد شیعه به امامت است.
وی با بیان اینکه امامت این بزرگواران توسط نامههای سر به مهر که از قبل نوشته شده بود، آغاز میشود، گفت: حضرت رسول مجموع نامهها را به حضرت علی (ع) میدهد، حضرت نامه خود را بر میدارد و ما بقی را در زمان مناسب به امام حسن (ع) منتقل م یکند و به همین ترتیب ادامه پیدا میکند؛ امام علی (ع) در این باره میفرماید هیچ نامه سر به مهری جزء نامه امامت به حضرت داده نشد.
آیت الله میرباقری با بیان اینکه مقیاس امامت همین نامه سر به مهر است، ادامه داد: دستورالعملی که امام اجرا میکند بر اساس قرآن نوشته شده است لذا سخنان آنها را به سادگی نمیتوان فهمید. همچنین در روایات دیده شده است که حضرات در رابطه با بسیاری از سرها از جمله عصر غیبت امام زمان (عج) با احتیاط صحبت کرده اند به طور مثال ائمه در رابطه با این موضوع بسیار سخن گفته اند و در مواردی نیز فرموده اند در امر غیبت اسراری وجود دارد که اجازه بیان آنها را نداریم لذا بیان جمله «من باید تمام اسرار امام را بدانم تا با او همراه شوم» صحیح نیست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: زمانی که امام به امامت میرسد عمودی از سر در مقابل او ایجاد میشود و همه اسرار عالم را در آن مشاهده میکند و به همین دلیل است که میگویند اسرار بر ائمه پوشیده نیست؛ حال اگر ما اندازه این سر شویم سر را به ما نیز میگویند برای دریافت سر باید تسلیم امام شویم و حتی در دل نیز احساس ناتوانی نکنیم.
وی ادامه داد: اگر ترازوی وجود انسان غیر از خدا شد زمانی که خداوند حکم کند در دل نیز او مخالفت میکند و حتی به دنبال این است که امام را با خود همراه کند؛ لذا انسان زمانی تسلیم میشود که ترازوی وجودش حکم خدا و امام باشد روز قیامت نیز به همین منوال است و هر عملی را با ترازوی علی (ع) میسنجند، تنها عملی که به عمل ایشان شبیه است پذیرفته خواهد شد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جامعه باید دنباله رو امام باشیم نه اینکه هر کس صدا کرد دنبالش راه برویم، گفت: رسول و راهنمای ما پیغمبر است و هر اتفاقی که در جامعه بیفتد باید نظر و دستور ایشان را بدانیم و اطاعت کنیم نه اینکه هر کس صدا زد دنبال او راه بیفتیم و مراقب باشیم صدایمان از صدای رسول و راهنمایان بلندتر نباشد.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سجده ملائکه بر آدم، افزود: مؤمن باید تسلیم خداوند باشد و این سجده ملائکه نوعی تواضع است که عبادت خداوند از طریق خشوع در برابر معصوم (ع) را به ما میآموزد. صلوات نیز نوعی از تسلیم در برابر ائمه است آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» تنها یک بار در قرآن کریم و در مدح حضرت محمد (ص) آمده که تواضع و خشوع مومن در برابر رسول و پیامبر را گوشزد میکند در واقع جایگاه این صلوات همانند سجده در مقابل حضرت آدم است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه امام رضا (ع) معصوم است و راه نزدیک شدن به ایشان تسلیم است و به همان میزان که تسلیم شویم از برکات ایشان بهره خواهیم برد، گفت: از ائمه مخصوصاً این امام همام روایات بسیاری موجود است سعی کنیم گاهی به آنها عمل کنیم گاهی نماز شب هایمان را مانند حضرت رضا (ع) بخوانیم./۹۴۵۷/پ210/ب1
وی با بیان اینکه امامت این بزرگواران توسط نامههای سر به مهر که از قبل نوشته شده بود، آغاز میشود، گفت: حضرت رسول مجموع نامهها را به حضرت علی (ع) میدهد، حضرت نامه خود را بر میدارد و ما بقی را در زمان مناسب به امام حسن (ع) منتقل م یکند و به همین ترتیب ادامه پیدا میکند؛ امام علی (ع) در این باره میفرماید هیچ نامه سر به مهری جزء نامه امامت به حضرت داده نشد.
آیت الله میرباقری با بیان اینکه مقیاس امامت همین نامه سر به مهر است، ادامه داد: دستورالعملی که امام اجرا میکند بر اساس قرآن نوشته شده است لذا سخنان آنها را به سادگی نمیتوان فهمید. همچنین در روایات دیده شده است که حضرات در رابطه با بسیاری از سرها از جمله عصر غیبت امام زمان (عج) با احتیاط صحبت کرده اند به طور مثال ائمه در رابطه با این موضوع بسیار سخن گفته اند و در مواردی نیز فرموده اند در امر غیبت اسراری وجود دارد که اجازه بیان آنها را نداریم لذا بیان جمله «من باید تمام اسرار امام را بدانم تا با او همراه شوم» صحیح نیست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: زمانی که امام به امامت میرسد عمودی از سر در مقابل او ایجاد میشود و همه اسرار عالم را در آن مشاهده میکند و به همین دلیل است که میگویند اسرار بر ائمه پوشیده نیست؛ حال اگر ما اندازه این سر شویم سر را به ما نیز میگویند برای دریافت سر باید تسلیم امام شویم و حتی در دل نیز احساس ناتوانی نکنیم.
وی ادامه داد: اگر ترازوی وجود انسان غیر از خدا شد زمانی که خداوند حکم کند در دل نیز او مخالفت میکند و حتی به دنبال این است که امام را با خود همراه کند؛ لذا انسان زمانی تسلیم میشود که ترازوی وجودش حکم خدا و امام باشد روز قیامت نیز به همین منوال است و هر عملی را با ترازوی علی (ع) میسنجند، تنها عملی که به عمل ایشان شبیه است پذیرفته خواهد شد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جامعه باید دنباله رو امام باشیم نه اینکه هر کس صدا کرد دنبالش راه برویم، گفت: رسول و راهنمای ما پیغمبر است و هر اتفاقی که در جامعه بیفتد باید نظر و دستور ایشان را بدانیم و اطاعت کنیم نه اینکه هر کس صدا زد دنبال او راه بیفتیم و مراقب باشیم صدایمان از صدای رسول و راهنمایان بلندتر نباشد.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سجده ملائکه بر آدم، افزود: مؤمن باید تسلیم خداوند باشد و این سجده ملائکه نوعی تواضع است که عبادت خداوند از طریق خشوع در برابر معصوم (ع) را به ما میآموزد. صلوات نیز نوعی از تسلیم در برابر ائمه است آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» تنها یک بار در قرآن کریم و در مدح حضرت محمد (ص) آمده که تواضع و خشوع مومن در برابر رسول و پیامبر را گوشزد میکند در واقع جایگاه این صلوات همانند سجده در مقابل حضرت آدم است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه امام رضا (ع) معصوم است و راه نزدیک شدن به ایشان تسلیم است و به همان میزان که تسلیم شویم از برکات ایشان بهره خواهیم برد، گفت: از ائمه مخصوصاً این امام همام روایات بسیاری موجود است سعی کنیم گاهی به آنها عمل کنیم گاهی نماز شب هایمان را مانند حضرت رضا (ع) بخوانیم./۹۴۵۷/پ210/ب1
ارسال نظرات