پیامد چشمچرانی در روایتی از امام رضا(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس آموزههای دین، حفظ چشم از نظر به نامحرم از ارزشهای والای انسانی شمرده میشود و نقش کلیدی در تزکیه و رشد روحانی افراد دارد، نشان به اینکه خداوند در سوره نور آنگاه که به مؤمنان دستور میدهد از چشم خویش مراقبت کنند، این عمل را مایه تزکیه آنها معرفی کرده و میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُم؛ به مردان مؤمن بگو چشمان خود را [از آنچه حرام است] فرو بندند و خویشتن را از بیعفتی حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزهتر (و به تزکیه نزدیکتر) است».
این از آن روست که چشم دروازه قلب یا همان بُعد روحانی انسانهاست و قلب نیز محل ورود نور ایمان است. امیرالمؤمنین علیه السلام در روایتی فرمود: «اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل؛ چشم جاسوس و مأمور دل و نامهرسان عقل است». (مصباح الشریعة، ص9) لذا فردی که به چشم خود عادت به هرزگی داده باشد و یا اصطلاحاً چشمچرانی میکند، بهطور حتم بهمرور زمان دچار قساوت قلب شده و بهدنبال آن با چالشهای متعدد رفتاری مواجه میشود.
محمدبن سنان میگوید؛ امام رضا علیه السلام در جواب سؤالات من، نامهای برایم ارسال کرد که در فرازی از آن فرموده بودند: «نگاه به موهای زنان شوهردار و غیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک میکند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده میکشاند و همچنین است حکم نگاه به غیر مو، [که نگاه مرد به آنها حلال نیست،] مگر در موردی که حقتعالی [در قرآن، آن را استثنا کرده و] فرموده است: (وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَایَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ)؛ «بر زنان سالخورده که از بارداری و عادت بازنشسته شدهاند، و امید ازدواج ندارند باکی نیست که لباسهایشان را غیر از چادر بر زمین بگذارند و اشکالی ندارد که به موهای مثل این زنان نگاه شود؛ «حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَی شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأزْوَاجِ وَ غَیْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَایَحِلُّ وَ لَایَحْمِلُ [یَجْمُلُ] وَ کَذَلِکَ مَا أشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِی قَالَ اللهُ تَعَالَی وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَایَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أنْ یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَابَأسَ بِالنَّظَرِ إِلَی شُعُورِ مِثْلِهِنَّ.» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص97)، امام رضا در این روایت تهییج مرد را از تبعات نگاه حرام معرفی میکند که خود زمینهساز فساد و افتادن در ورطه گناه خواهد بود.
نگاه حرام و کاهش سلامت روانی
از دیگر تبعات منفی چشمچرانی، کاهش سلامت روانی است؛ زیرا فردی که مدام به نامحرم نگاه حرام میدوزد، دچار تنوعطلبی شده و بعد گرفتار نوعی استرس میشود. این مسئله بهمرور زمان بر روابط اجتماعی فرد تأثیر گذاشته و در مرحله بعد بنیانهای خانواده را دچار تزلزل میکند.
بیماری عقل و چشمچرانی
بیماری و نقصان عقل از پیامدهای دیگر چشمچرانی است. انسان در سایه پیروی از آموزههای نورانی اسلام، به تکامل میرسد و عقلش رشد میکند و در صورت سرپیچی از دستورهای الهی و دست یازیدن به کردار خلاف شرع همچون چشمچرانی از رحمت الهی دور میشود و با خاموش شدن نور الهی در خانه دل، عقل و روح انسان دچار نوعی بیماری میشود. امیرالمؤمنین علیه السلام در دیگر روایت فرمود: «کسی که با شهوت همراهی میکند جان و عقلش مریض و بیمار است؛ قَرِینُ الشَّهْوَةِ مَرِیضُ النَّفْسِ مَعْلُولُ الْعَقْلِ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص305).
در چنین فضایی ادیان الهی به بانوان دستور به حفظ پوشش مناسب دادهاند، در واقع حفظ عفاف و حجاب از یک سو پاسخ به حس عفیفانه ذاتی خویش و بهدنبال آن رسیدن به رستگاری جاودان است و از دیگر سو حفظ حریم خود از نگاههای شهوتآلود است، لذا بانویی که به حداقلهای پوشش خویش در اماکن عمومی اهمیت نمیدهد هم عفت خویش را مورد لطمه قرار میدهد و هم آرامش روانی جامعه را بر هم میزند./1325/
این مرد #ابن_ملجم بود...
داستان چشم چرانی او و دلفریبی #قطام را که می دانید.. خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن..
1.چشم چرانی در مردها زیاد دیده میشود و بیماری « سادیسم» را به وجود میآورد و در زنها، غالباً خودنمایی است و بیماری «مازوشیسم» را به وجود میآورد. [1]
2. چشم چرانی، سبب درشتی چشم، ضعف اعصاب و روان، بیخوابی، کم خوابی، بیاشتهایی، خیال پردازی واهی، تشویش ذهن و … میشود. [2]
#سادیسم #چشم_چرانی #مازوشیسم
پی نوشت:
[1]. مسائل درمانی و طب روحانی، عبدالکریم بیآزار شیرازی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1374 ش، ج 3، ص 258.
[2]. همان و آموزههای تندرستی در قرآن، حسن رضا رضایی، عطرآگین، چ 1، 1384، ص 84.
یکی از فرمانهای الهی «غض بصر» به معنای چشم فروهشتن است که خداوند درباره نگاه بیان کرده و از مؤمنان خواسته تا در برابر نامحرمان از مرد و زن چشم فروگیرند و در دیگران بهصورت خیره، هیز و تیز و مستقیم نگاه نکنند. (نور، آیه 30)
در خیابان و اتوبوس و مترو
از روی چشم چرانی و حیزی
به زنها زل نمیزنند
شاید گمشده ای دارند
جناب شیخ رجبعلی خیاط ذکر « یا خَیرَحَبیبٍ و مَحبوبٍ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ و آلِه » را بعد از دیدن نامحرم موثر و کارساز می دانستند و بارها این ذکر را به اطرافیان توصیه می کردند تا از وسوسه شیطان در امان باشند، می فرمودند:
«چشمت به نامحرم می افتد، اگر خوشت نیاید که مریضی! پس اگر خوشت آمد فورا چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو: یا خیر حبیب... ؛ یعنی خدایا من تو را می خواهم، اینها چیه، این ها دوست داشتنی نیستند ، هر چه نپاید، دلبستگی نشاید...»
إِیَّاکُمْ وَ فُضُولَ النَّظَرِ فَانَّهُ یَبْذُرُ الْهَوَی وَ یُوَلِّدُ الْغَفْلَةَ؛( بحارالانوار ج 69،ص 199.)
از هرزه چشمی و چشم چرانی بپرهیزید زیرا که نگاه، هوس (و شهوت) را می رویاند و موجب غفلت می شود.
قالَ الصَّادِق (ع) :" اَنَّظَرُ سَهمٌ مِن سِهامِ اِبلیسِ مَسمومٌ وَ کَم مِن نَظرَهٍ اَورَثَت حَسرَهً طَویلَهً."
امام صادق (ع) فرموده است : " نگاه کردن به مناظر شهوت انگیز ، تیر زهر آلودی از تیرهای شیطان است ، و چه بسا نگاه هایی که حسرت و تأسفهای طولانی از خود برجای گذارده اند .".
"A lustful gloating is like a poisonous arrow of the Devil . Many a look which has caused a long regret for its looker" Imam Sadigh (p.b.u.H) Said
شرح کوتاه :
چشم چرانی و نگاه کردن به ناموس مردم از نظر اسلام ممنوع است و همچنین به مال مردم چشم خیانت دوختن ، حرام میباشد .مؤمن واقعی کسی است که پیوسته به یاد خدا باشد و دیدة خود را از حرام بپوشاند . بدیهی است که بر اثر یک لحظه چشم به حرام دوختن ، غم و اندوههای طولانی بدنبال خواهد داشت .
مأخذ : چهل حدیث از سخنان پیشوایان اسلام (ع) با ترجمه فارسی و انگلیسی ، تهیه و تنظیم از م - سالار
روزی پیامبراکرم(صلی الله علیه واله) در میان اصحاب خود بودند که جوانی وارد شد و با جسارت تمام، خطاب به پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم )گفت: ای محمّد، به چه حقّی، چشم چرانی را ممنوع و آزادی را از ما سلب کرده ای؟
اصحاب خواستند او را ادب کنند و تندی اش را پاسخ دهند، ولی پیامبر (صلی الله علیه واله) نگذاشت و سپس از جوان پرسید:
آیا تو مادر و خواهر داری؟
جوان گفت: بلی، چطور؟ فرمودند:
آیا دوست داری کسی با دید شهوت به آنها نگاه کند؟
جوان گفت: خیر، ابداً.
پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
پس آن چه برای خود نمی پسندی، در حق دیگران نیز انجام نده و مپسند.
جوان آگاه شد و عذر خواهی کرد.1
ابوبصیر به امام جعفرصادق (علیه السّلام) عرض می کند: زنی از کنار مردی می گذرد، آن مرد، به پشت سر آن زن نظر می کند، آیا این کار مرد، اشکال دارد؟
حضرت فرمودند:
آیا یکی از شما خوش دارد که به اهل و خویشان او بنگرد؟
عرض کرد: نه،حضرت فرمودند:
پس برای مردم، راضی باش، آن چه را که برای خودت می پسندی.2
زنی که از دست چشم چرانی های همسرش به ستوه آمده بود درد دل نزد مادرشوهرش میبرد .
او که زن دانایی بود گفت : من شب ، برای صرف شام به خانه شما میام ، ولی شام درست نکن .
مرد وقتی به خانه می آید از اینکه همسرش تدارکی ندیده عصبانی میشود ، ولی مادر میگوید : من امشب هوس نیمروهای تو را کردم و با خود تخم مرغ آورده ام تا با هم بخوریم .
پسر مشغول درست کردن نیمرو میشود. میگوید : چرا تخم مرغ ها را رنگ کردی ؟؟
مادر گفت : زیبا هستن؟
پسر گفت : آری .
مادر گفت : داخلشان چطور است ؟؟
پسر گفت : همه مثل هم.
مادر گفت : پسرم زن نیز همین طور است ، هر کدام ظاهری با رنگ و لعاب ولی همه درونشان یکی است . پس وقتی همه مثل همند چرا خود و همسرت را آزار میدهی ؟؟
قدر داشته هایت را بدان و خود را درگیر دیگران نکن
ناگهان یکی از تخم مرغ ها دو زرده درآمد و فاتحه خوند به پند حکیمانه....
یه روز با رفقای محل رفته بودیم دماوند. یکی از بزرگترها گفت احمد آقا برو کتری رو آب کن بیار … منم راه افتادم راه زیاد بود. کم کم صدای آب به گوش رسید. از بین بوته ها به رودخانه نزدیک شدم.
تا چشمم به رودخانه افتاد، یه دفعه سرم را انداختم پایین و همان جا نشستم! بدنم شروع کرد به لرزیدن؛ نمیدانستم چه کار کنم. همان جا پشت درخت مخفی شدم … می توانستم به راحتی گناه بزرگی انجام دهم. پشت آن درخت و کنار رودخانه، چندین دختر جوان مشغول شنا بودند. همان جا خدا را صدا زدم و گفتم خدایا کمک کن. خدایا الان شیطان به شدت من را وسوسه مےکند، که من نگاه کنم؛ هیچ کس هم متوجه نمی شود! اما خدایا من به خاطر تو، از این گناه می گذرم!
از جایی دیگر آب تهیه کردم و رفتم پیش بچه ها و مشغول درست کردن آتش شدم. خیلی دود توی چشمم رفت و اشکم جاری بود. یادم افتاد حاج آقا حق شناس گفته بود هرکس برای خدا گریه کند، خداوند او را خیلی دوست خواهد داشت. گفتم از این به بعد برای خدا گریه میکنم! حالم منقلب بود و از آن امتحان سخت کنار رودخانه هنوز دگرگون بودم و اشک میریختم و مناجات می کردم. خیلی با توجه گفتم یا الله یا الله … به محض تکرار این عبارات،
صدایی شنیدم که از همه طرف شنیده میشد. به اطرافم نگاه کردم؛ صدا از همه سنگریزه های بیابان و درخت ها و کوه می آمد!!! همه می گفتند: «سبوح القدوس و رب الملائکه و الروح …» از آن موقع، کم کم درهایی از عالم بالا به روی من باز شد …»
در سال ۱۳۹۱، دفترچه ای که ۲۷ سال پس از شهادت احمد آقا داخل کیفی قدیمی که متعلق به ایشان بود، بدست آمد.در آخرین صفحه نوشته شده بود: در دوکوهه مشغول وضو گرفتن بودم که مولای خوبان عالم حضرت مهدی (عج) را زیارت کردم ...