۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۰۴۰۷۱

حکم شرعی "تتو و کاشت مژه"

حکم شرعی
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به برخی از پرسش‌های موجود درباره عمل‌های زیبایی پرداخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به برخی از پرسش‌های موجود در حوزه عمل‌های زیبایی پرداخته است که مشروح آن در ذیل تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوال

1ـ کاشت مژه چه حکمي دارد؟

2ـ تتو ابرو چه حکمي دارد؟

3ـ عمل زيبايي بيني چه حکمي دارد؟

پاسخ

1ـ اگر مژه مانند مژه های معمولی انسان در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد و مانع برای وضو و غسل نیست؛ اما اگر مژه مصنوعی را به مژه  یا پوست خود شخص بچسبانند ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و وضو و غسل نیز با آن باطل است وباید برای وضو و غسل برداشته شود.

2ـ در تاتو یا هاشور اگرچیزی روی پوست مانع شود وضو و غسل را باطل می کند و باید برای اولین وضو یا غسل برطرف شود

اگر به صورت خالکوبی زیرپوست باشد(با توجه به اینکه ظاهرأ  بخاطر حفظ رنگ و قالب آن نباید تا دو سه روز آب به آن برسد) انجام اینکار در ایام عادت که زن نماز نمی خواند اشکالی ندارد.

در ایام پاکی اگر انجام شود شخص باید وضو و غسلش را به صورت معمول انجام دهد هرچند که رنگ یا قالب آن خراب شود و زخمی که به خاطر آن روی پوست ایجاد می شود اگر به گونه ای نیست که  واقعا آب برایش ضرر داشته باشد باید به صورت معمول مانندایام عادی وضو و غسلش را انجام دهد؛ اما اگرآب واقعأ برای آن ضرر جسمی داشته باشد باید تا برطرف شدن عذر وضو و غسل را طبق نظر مرجع خود به وظیفه جبیره یا تیمم انجام دهد و اگر زینت باشد یا سبب جلب توجه شود باید از نامحرم پوشیده شود.

3ـ عمل زیبایی به خودی خود اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد و همراه با لمس و نگاه حرام نباشد اشکال ندارد.

گفتنی است، علاقه مندان به منظور ارسال پرسش‌های خود به مرکزملی پاسخگویی به سؤالات دینی و دریافت پاسخ‌های مکتوب می‌توانند با شماره تلفن 096400 تماس گیرند. س/876/د101

مهدی شاهی
ارسال نظرات