۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۹۹۸۴۹
مروری بر خدمات مرحوم صالحی خوانساری در گفت وگو با فرزندش؛

از نمایندگی امام راحل در خوانسار تا حضور در سنگرهای مختلف برای خدمت به نظام

از نمایندگی امام راحل در خوانسار تا حضور در سنگرهای مختلف برای خدمت به نظام
استاد حوزه علمیه قم به تبیین خدمات علمی و انقلابی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری پرداخت و گفت: ایشان فردی خالص، خدوم و بی فریاد بودند.

حجت الاسلام سید ضیاءالدین صالحی خوانساری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین ابعاد مختلف شخصیت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری پرداخت و گفت: آغاز کار علمی ایشان در شهر خوانسار بود و پس از آن به تهران آمدند و مورد سرپرستی حضرت آیت الله سید احمد خوانساری قرار گرفتند و پس از آن نیز در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) به تحصیل پرداختند.

وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در سن 19 سالگی از خوانسار به تهران مهاجرت کردند و در محضر آیت الله سید احمد خوانساری پرورش یافته و سپس نیز در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) به تحصیل در سطوح مقدماتی و خارج پرداختند؛ ایشان از محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله تنکابنی، برادر بزرگ مرحوم آقای فلسفی در زمینه دروس فقهی بهره مند شدند.

حجت الاسلام صالحی خوانساری با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری از منبر و خطابه بزرگانی همچون حضرت آیت الله وحید خراسانی و شیخ مرتضی زاهد بهره مند شدند، افزود: ایشان خلاصه و چکیده ای از شخصیت خطابی مرحوم فلسفی، حضرت آیت الله وحید خراسانی و شیخ مرتضی زاهد بودند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شخصیت خطابی و منبری مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری بسیار کم نظیر بود و امروز نیز همانند ایشان بسیار کم پیدا می شود، ابراز کرد: ایشان در زمینه منبر و خطابه تخصص داشتند و درباره اینکه در چه منبری، چه مسائلی باید گفته شود، دقت های فراوانی داشتند.

وی به فعالیت های انقلابی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری اشاره و تأکید کرد: ایشان در اوایل انقلاب نماینده امام خمینی(ره) در شهر خوانسار بودند، زیرا مرحوم آیت الله شیخ ابوالفضل خوانساری ایشان را خدمت امام راحل معرفی کرده بودند و امام(ره) نیز طی حکمی ایشان را به نمایندگی خودشان منصوب کردند.

حجت الاسلام صالحی خوانساری خاطرنشان کرد: پس از گذشت 2 سال به تهران بازگشتند و در کمیته های مختلف مشغول شدند؛ آخرین سمت ایشان فرماندهی کمیته استان تهران بود و مدتی نیز در شهربانی دارای پست قائم مقامی عقیدتی سیاسی بودند، اما پس از آن که کمیته ها در نیروی انتظامی ادغام شد، مسؤولیت گزینش و امور روحانیون نیروی انتظامی را پذیرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در دوره پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بودند، گفت: بعد از مجلس، به صورت جسته و گریخته نماینده ولی فقیه در نیروی هوایی و هوانیروز بودند؛ پس از همه این موارد به قم آمدند و کار اصلی خودشان را که خطابه و منبر بود را ادامه دادند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت نخست مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری منبر و خطابه بود، گفت: ایشان فردی بسیار خالص بودند؛ یادم هست که هنگامی که در خوانسار بر رقیب خودشان در انتخابات مجلس پیروز شدند، به مکه رفتند و گفتند «می خواهم بروم و نمانم تا غرور پیروزی مرا در بر نگیرد» و همواره توصیه می کرد در برابر طرفداران مقابل حتی لبخند هم زده نشود تا کسی ناراحت نشود؛ ایشان روزی به بنده فرمودند «اگر روزی در حال رفتن بر بالای منبر بودی و خبر فوت من را به تو دادند، اول منبر برو و بعد خودت را به جنازه من برسان، زیرا ممکن است یک حدیث روی منبر بگویی و یک نفر با این حدیث احیا شود».

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری تأکید کرد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری فردی خالص، خدوم و بی فریاد بودند؛ بنا بر اذعان شخصیت های بزرگ، ایشان فردی یکنواخت بودند و همواره نسبت به انقلاب و رهبری ارادت داشتند.

وی افزود: ایشان همواره برای سلامتی رهبر معظم انقلاب دعا می کردند و می گفتند «دعا کنیم خداوند از عمر ما کم کرده و به عمر رهبری اضافه کند، زیرا مرده و زنده مملکت به ایشان بستگی دارد»./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات