۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۹۸۷۶۹
حجت الاسلام کمساری:

زبان هنر بهترین ابزار برای آشنایی نسل جوان با امام خمینی است

زبان هنر بهترین ابزار برای آشنایی نسل جوان با امام خمینی است
حجت الاسلام کمساری گفت: هدف از برگزاری جشنواره تئاتر روح الله استفاده از زبان تأثیرگذار هنر به ویژه هنر مهم و اثرگذار تئاتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عباس کمساری، رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره تئاتر روح الله، با بیان اینکه روز میلاد حضرت زهرا(س) روز بسیار بزرگی است و عظمت ویژه‌ای دارد، گفت: اینکه روز میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان روز مادر نامیده شود انتخاب شخص امام خمینی بود، زمانی که در سیره ایشان و اندیشه ایشان دقت کنیم، شاهد هستیم زن در دیدگاه امام خمینی جایگاه خاصی دارد.

وی در ادامه افزود: پیش از اینکه امام خمینی شخصیتی را برای زن تبیین کند دو دیدگاه برای زن در جامعه ایران وجود داشت، یکی دیدگاه سنتی که متأسفانه رنگ و لعاب مذهب به آن داده بودند و زن بنابر این دیدگاه در جامعه حضور نداشت و حضور زن در جامعه را باعث انحراف جامعه می‌دانست و تنها مسؤولیت زن خدمتگزاری به خانه و خانواده و همسر و فرزندان بود و جایی برای حضور زنان در جامعه و علم و سواد آموزی وجود نداشت.

حجت الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: دیدگاه دیگر نسبت به زن که از زمان قاجار بروز پیدا کرد و در دوران پهلوی به اوج رسید، زن را به عنوان یک موجود مستقل و با هویت نمی‌دانست، بلکه زن در خدمت دیگران و ابزار لذت جویی دیگران بود، زن برای خدمت و استفاده دیگران بود و هویتی نداشت.

امام خمینی همیشه دیدگاه مثبت و دقیقی نسبت به زنان داشتند

رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی استان اصفهان با بیان اینکه امام خمینی دیدگاه متفاوتی نسبت به زن داشتند، تصریح کرد: امام خمینی وقتی می‌خواهد ازدواج کند، خانمی را انتخاب می‌کند که تحصیلکرده و مسلط به زبان فرانسوی است، امام خمینی از همان دوران جوانی نسبت به زن دیدگاه مثبتی داشته‌اند و سیره خصوصی زندگی امام خمینی نیز بر این مبنا بوده است.

وی با اشاره به مبارزه امام خمینی با دیدگاه زن ستیزانه و ضد هویتی علیه زنان، اظهار کرد: امام خمینی گرد و غبار جهالتی که بر اندیشه نبوی در زمینه شخصیت و شأنیت زنان، نشسته بود را زدود و حقیقت زن را به جامعه معرفی کرد. امام خمینی زن را مربی انسان‌ها معرفی می‌کنند و عامل سعادت و شقاوت کشورها را بسته به وجود زنان در زمینه تربیت و انسان سازی می‌دانند.

حجت الاسلام کمساری امام خمینی را دارای توجه ویژه به زنان و توانمندی‌های زنان توصیف کرد و گفت: امام خمینی برای ارسال نامه خود به گورباچف، یک فیلسوف یعنی حضرت آیت الله جوادی آملی و یک زن به نام خانم دباغ را مأمور می‌کنند و این درس بزرگی است در زمینه توجه به رسالت‌ها و توانمندی‌ها زنان در عرصه‌های مختلف.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره تئاتر روح الله، عنوان کرد: این اتفاق در سال گذشته برای نخستین بار رخ داد و با استقبال خوبی مواجه شد، این جشنواره با موضوع و عنوانی خاص برگزار می‌شود و محور جشنواره سیره و اندیشه امام خمینی است، سال گذشته جشنواره موفقیت خوبی داشت و امسال نیز با آثار بسیار خوبی در بخش‌ نمایشنامه نویسی و تئاتر مواجه هستیم.

هدف از جشنواره روح الله استفاده از زبان هنر برای معرفی امام خمینی است

رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این جشنواره استفاده از زبان تأثیرگذار هنر به ویژه هنر مهم و اثرگذار تئاتر است، این هنر مستقیم با مخاطب روبرو است و بدون واسطه پیام خود را به مخاطب می‌رساند و به همین جهت تأثیرگذار است، اعتقاد داریم همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند، اگر جامعه ما و جوانان ما که امام خمینی را درک نکرده‌اند، با اندیشه ناب امام خمینی روبرو شوند یقینا هم اندیشه را می‌پذیرند و هم شاهد اثرگذاری آن در جامعه هستیم.

وی جشنواره تئاتر روح الله را یک جشنواره مردمی و برخاسته از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: در این جشنواره با حداقل هزینه‌ها اقدام به اجرای برنامه‌ها کرده‌ایم، دوستان هنرمند نیز در این زمینه همکاری بسیاری داشته‌اند و همه تلاش‌ها بر این بوده است که حداقل هزینه‌ها در این جشنواره به کار گرفته شود.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به نقش فرهنگ در زیرساخت‌های کشور و تعالی و پیشرفت کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه این موضوع مد نظر مسؤولان کمتر بوده است و هرکجا قرار باشد بودجه‌ای کم شود ابتدا از بخش فرهنگی بودجه کسر خواهد شد، برخی انتظار دارند پس از یک رخداد فرهنگی بلافاصله آثار آن مشاهده شود، در حالی که گاهی یک جرکت فرهنگی در بازه زمانی 25 ساله به ثمر خواهد نشست.

رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه عنوان کرد: آثار به لحاظ محتوایی و توجه به موضوع جشنواره بیشتر و بهتر شده‌اند و نمایشنامه‌های بسیار خوبی به جشنواره ارسال شده است، سال گذشته برخی آثار ارتباط مناسبی با موضوع جشنواره نداشتند اما امسال به خوبی به این موضوع توسط شرکت کنندگان توجه شده است.

دبیر جشنواره تئاتر روح الله: 102 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

محمدرضا رفیعی دبیر دومین جشنواره تئاتر روح الله، در ادامه با بیان اینکه این افتخار در عرصه انقلاب برای اصفهان بس که اگر امسال بسیاری از مکان‌ها و نهادها ستاد برگزاری چهلمین سال انقلاب را برگزار کردند ما چهلمین سالگرد را سال گذشته توسط نخستین جشنواره تئاتر روح الله گرامی‌داشتیم، اظهار کرد: فردا سه شنبه هفتم اسفندماه آغاز این جشنواره است، از تابستان سال گذشته فراخوان این جشنواره اعلام شد و مراکز هنری و انجمن‌های نمایش و مراکز اثرگذار در این حوزه در جریان برگزاری قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته شاهد حضور 220 اثر در جشنواره بودیم و امسال با تخصصی‌تر شدن شرایط آثار در مجموع 102 اثر در تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و بخش کودک به عنوان بخش ویژه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، 56 اثر تئاتر صحنه‌ای، 31 اثر تئاتر خیابانی و 15 اثر در بخش کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که تعداد 15 اثر در بخش صحنه‌ای، 10 اثر در بخش خیابانی و 4 اثر در بخش کودک و نوجوان به مرحله بازبینی رسیدند که 8 اثر صحنه‌ای، 7 اثر خیابانی و یک اثر کودک و نوجوان در جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

دبیر دومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله از حضور یک اثر میهمان در جشنواره خبرداد و افزود: این اثر توسط بانوان زندانی به جشنواره راه یافته است و به منظور حمایت از این عزیزان هنرمند، این اثر در نخستین روز جشنواره به روی صحنه خواهد رفت. آثار خیابانی در 4 مرتبه اجرا خواهند شد که یکبار در جشنواره و مابقی در طول سال خواهد بود، محوطه کنار عالی قاپو، تالار هنر و خیابان آمادگاه در کنار مؤسسه سوره محل اجرای تئاترهای خیابانی خواهد بود./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات