۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۹۵۹۰۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

فهم پیام فاطمیه شرط استمرار انقلاب اسلامی است

فهم پیام فاطمیه شرط استمرار انقلاب اسلامی است
کارشناس مسائل دینی گفت: مسؤولان سیاسی جامعه نخستین مخاطبان پیام فاطمیه هستند تا حق را یاری کنند و ولی زمان را تنها نگذارند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه امروز در مراسم سخنرانی رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با بیان اینکه منشأ انقلاب اسلامی قیام حسینی بود گفت: انقلاب اسلامی از قیام حسینی نشات گرفته بود اما با الهام از فاطمیه استمرار پیدا کرد. انقلاب اسلامی جز با درس گرفتن از غربت حضرت زهرا(س) و فهم دقیق ایام منتهی به شهادت ایشان ادامه پیدا نمی کند.

کارشناس مسائل دینی و سیاسی با اشاره به رونق گرفتن ایام فاطمیه افزود: مجالس ایام فاطمیه و فرهنگ معنوی فاطمی پس از انقلاب رونق و رشد بسیاری پیدا کرد. تا جایی که بیش از ۹۰ درصد عملیات ها در دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه بود. رهبر معظم انقلاب نیز برای اولین بار ایام فاطمیه را تعطیل اعلام کردند و این ایام رسمیتی همچون رسمیت ایام محرم پیدا کرد.

وی با ذکر تفاوت درس های عاشورا و فاطمیه خاطر نشان کرد: مظلومیت حضرت زهرا(س) تفاوت بسیاری با مظلومیت امام حسین(ع) دارد. امام حسین(ع) در کربلا توقع رعایت حداقل احکام اسلامی را از مردم داشتند که البته آنان رعایت نکردند و امام را به شهادت رساندند. اما حضرت زهرا(س) از مردم توقع اجرای یک مقوله حداکثری را داشتند که آن پذیرش حاکمیت و امامت امیرمومنان(ع) بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه گریستن برای امام حسین(ع) راحت تر از گریستن برای حضرت زهرا(س) است، تصریح کرد: درک غربت حضرت فاطمه(س) سخت است. چرا که تقاضای ایشان مبنی بر ضرورت حاکمیت امیرمومنان(ع) یک تقاضای حداکثری از مردم بود و هر کسی اهمیت این مطلب را درک نمی کند. اما تقاضای سیدالشهدا(ع) در کربلا مطلبی قابل فهم برای همگان همچون تقاضای آب برای نوزاد خود بود.

کارشناس مسائل دینی و سیاسی افزود: گریه بر امام حسین(ع) آغار ارتباط با مظلومیت اهل بیت(ع) است اما اوج و نهایت این ارتباط، گریه برای حضرت زهرا(س) است. گریه برای حضرت فاطمه(س) نیاز به درک و معرفت عمیق و والایی از ایشان و تحولات آن زمان دارد.

وی واقعه کربلا را نشات گرفته از نپذیرفتن حاکمیت و امامت امیرمومنان(ع) دانست و خاطر نشان کرد: البته باید دانست که میان فریادی که می گوید «مردم علی را یاری کنید و بر صدر حکومت بنشانید» با فریادی که ندای «مردم علی را یاری کنید تا او را در قتلگاه به قتل نرسانند» را سر می دهد تفاوت بسیاری است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: ظهور امام زمان(عج) تنها زمانی رخ خواهد داد که به خداوند نشان دهیم حاضر به تنها گذاشتن اهل بیت(ع) به خاطر راحت طلبی و دون همتی خود نخواهیم بود. این مساله همت والایی را می خواهد و حضرت زهرا(س) نیز از مردم همان همت را می طلبیدند، اما مردم آن جامعه فاقد آن بودند.

کارشناس مسائل دینی و سیاسی با اشاره به تنها گذاشتن حضرت زهرا(س) از سوی مردم افزود: مردم در برابر درخواست کمک ایشان گریه می کردند اما حاضر به یاری حضرت فاطمه(س) نبودند. 

وی پیام مجالس فاطمیه را نصرت حق در هر زمان دانست و خاطر نشان کرد: مسؤولان و سران سیاسی جامعه اولین مخاطبان پیام ایام فاطمیه هستند تا حق را یاری کنند و ولی زمان را تنها نگذارند. 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: شهادت حضرت زهرا(س) اگرچه که با سکوت مردم همراه بود اما جنایت خواص جامعه علت اصلی این واقعه تلخ بود./861/پ202/ب1

ارسال نظرات