۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۵۹۵۰۰۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

قرآن و چهارده معصوم سرمایه طلبه است

قرآن و چهارده معصوم سرمایه طلبه است
آیت الله مهدوی گفت: همه سرمایه طلاب، چهارده معصوم(ع) و قرآن است پس هرچه خودمان را به ثقلین وصل کنیم نزد خداوند گرامی‌تر خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: نباید برای هدایت انسانِ غیر متقی خودمان را به مشقت بیندازیم.

وی در ابتدا با توضیح اجمالی پیرامون سوره طا‌ها افزود: سوره طا‌ها از جمله سوره‌هایی است که در مکه بر پیامبر (ص) نازل شده است؛ سوره‌های مکی بیش‌تر از مسائل فرعی به مسائل اصلی همچون توحید، آخرت و نبوت می‌پردازد از این رو حدود هشتاد آیه از سوره طا‌ها راجع به حضرت موسی (ع) است که در سوره‌های قرآن بی نظیر است.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: بیش از همه انبیا نام حضرت موسی (ع) در قرآن تکرار شده است و علامه مجلسی در کتاب تاریخ انبیا خودشان می‌نویسند دلیل این که نام حضرت موسی (ع) بیش از بقیه انبیا در قرآن تکرار شده است توجه بسیار زیاد این پیامبر به چهارده معصوم (ع) بوده است؛ مطالبی که حضرت خضر (ع) برای حضرت موسی (ع) بیان کرده اند در رابطه با وجود چهارده معصوم (ع) بوده است از این رو حضرت موسی (ع) به وجود حضرات معصومین (ع) علاقه مند می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه سرمایه طلاب چهارده معصوم (ع) و قرآن هستند پس هر چه خودمان را به ثقلین وصل کنیم نزد خداوند گرامی‌تر خواهیم بود؛ باید علاقه خودمان را به ثقلین تا آن جا که می‌توانیم زیاد کنیم که هیچ ضرری در این علاقه داشتن نیست چرا که این علاقه انسان را صالح می‌کند؛ علاقه شدید داشتن به غیر از ثقلین ممکن است انسان را متضرر کند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: حروف مقطعه که در ابتدای برخی از سوره‌ها آمده است رموز زیادی دارد؛ مفسران نظرات زیادی راجع به حروف مقطعه داده اند؛ راجع به عبارت طه در روایت آمده است که یکی از نام‌های پیامبر (ص) است و عده‌ای از مفسران نیز گفته اند حروف مقطعه‌ای که در ابتدای برخی از سوره‌ها آمده است بیان می‌دارد که حروف مقطعه بیش از بقیه حروف الفبا در این سوره تکرار شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: این آیات بیان می‌دارد پیامبر (ص) به شدت دلسوز مردم بوده اند و حریص به هدایت آن‌ها بوده اند تا جایی که خودشان را به مشقت می‌انداخته اند؛ خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید لزومی ندارد خودت را برای هدایت دیگران به مشقت و سختی بیندازی چرا که اثر پذیری فقط مخصوص افرادی است که خشیت الهی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب باید بدانند در تبلیغ دین برای هدایت دیگران نباید خودشان را به سختی بیندازند چرا که تبلیغ در حد متعارف کفایت می‌کند همچنین باید بدانیم یکسری از افراد خشیت ندارند و از مطالب دینی اثر نمی‌پذیرند بنابراین نباید فکر خودمان را آزار دهیم؛ عوامل زیادی در عدم هدایت افراد اثر دارد و ما نمی‌توانیم همه این عوامل را تغییر دهیم./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات