طاعت الهی ضامن استجابت دعا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در هیأت متوسلین به حضرت مسلم بن عقیل(ع)، گفت: پیامبر اسلام ملاک ارزشی بودن جامعه را در راستگویی و امانت داری بیان میکنند.
وی افزود: بر اساس آیات الهی اگر انسان اهل دعا نباشد او نزد خداوند هیچ ارزشی ندارد بنابراین ملاک ارزش نزد خداوند انسان دعا کردن است. طبق صریح آیات الهی؛ خداوند میفرماید مرا بخوانید تا استجابت کنم شمارا.
حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: کسی که در مقابل خداوند تکبر بورزد و از حضرت حق درخواست نکند خداوند او را وارد جهنم میکند، خداوند به حضرت موسی(ع) میفرماید نمک خودت را هم از من درخواست کن.
استاد حوزه علمیه درباره دلیل اجابت شدن و نشدن دعا، گفت: اجابت نشدن دعا دلایل مختلفی دارد، گاهی استجابت دعا به صلاح انسان نیست بنابراین انسان نباید برای خداوند تعیین تکلیف کند و کفر بورزد.
وی با اشاره به اینکه اجابت دعا وعده الهی است، عنوان کرد: خداوند اجابت دعا را وعده داده و بر اساس آیات حضرت حق هرگز خلف وعده نمیکند پس چگونه است که گاهی دعای انسان مستجاب نمیشود دلیل این پاسخ را نیز باید در قرآن کریم جستجو کرد.
حجت الاسلام علوی تهرانی با تأکید بر اینکه انسان نباید به دستورات قرآن کریم گزینشی عمل کند، گفت: خداوند در آیه 40 سوره بقره میفرماید: اگر میخواهید من به وعده خود وفا کنم شما نیز وفادار به عهد خود باشید تا من نیز به عهدی که با شما بستم وفادار باشم؛ بنابراین وفای به عهد باید ابتدا از جانب انسان آغاز شود تا خداوند نیز به اجابت دعا که عهد خداوند است عمل کند.
استاد حوزه علمیه بابیان اینکه انسان با خداوند دو عهد بسته است، عنوان کرد: خداوند در سوره یس میفرماید: آیا شما عهد نبستید که شیطان را نپرستید و تنها مرا بپرستید؛ مراد از پرستش، اطاعت کردن از اوامر و نواهی حضرت حق است.
وی ادامه داد: بر همین اساس تا زمانی که انسان نداند خداوند چه اوامری را صادر کرده در اصل او را اطاعت نکرده و دیگری را اطاعت کرده است بنابراین انسانی که از خداوند اطاعت نمیکند چگونه انتظار دارد خداوند نیز دعای او را مستجاب کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی درباره دومین عهد الهی، گفت: انسان در روز ازل به ربوبیت خداوند شهادت داد. رب مهمترین مرتبه توحید ربوبی است، رب مالک بودن است و اگر کسی مالک چیزی باشد اجازه تصرف در آن ملک را دارد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنابراین با قبول کردن ربوبیت الله ما مالکیت خداوند را نیز پذیرفتهایم و هرگونه تصرف را برای حضرت حق قائل میدانیم بنابراین انسان باید بر توحید ربوبی تسلیم و در توحید الوهی مطیع باشد تا خداوند نیز به عهد خود وفا کند./813/پ202/ب1