یادداشت؛
ویژگیهای استاد هاشمی شاهرودی از دید شاگردش
استاد به جهت برخورداری از قدرت ذهنی بالا، مباحث بسیار دقیق علمی را پشت سرهم و بدون وقفه بیان مینمود.
به گزارش خبرگزاری رسا، شبستان بزرگ حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها همان جایی است که سالیانی توفیق شاگردی فقیه انقلابی، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مباحث فقهی و اصولی داشتم.
به اختصار برخی ویژگیهای حوزه درس ایشان را بیان مینمایم:
۱- حجم مطالبی که در هر جلسه بیان مینمود از عموم درسهای خارج بیشتر و نسبت به برخی دروس خارج مطرح حوزه، دو یا سه برابر بود.
٢- به جهت برخورداری از قدرت ذهنی بالا، مباحث بسیار دقیق علمی را پشت سرهم و بدون وقفه بیان مینمود.
۳- بررسی موشکافانه و بسیار مطول و عمیق مباحث اصولی از دیگر اوصاف کم نظیر یا بی نظیر درس ایشان بود.
۴- ویژگی دیگر، استفاده از اصطلاحاتی بود که بر اساس نیاز، خود به وجود آورده بود.
۵- مجموع ویژگیهای فوق شرایطی را به وجود میآورد تا تنها طلابی بتوانند از محضر علمی ایشان استفاده ببرند که از بهره هوشی نسبتا بالایی برخوردار بوده و همچنین نسبت به علم اصول و اصطلاحات مرسوم و غیر مرسوم آن تسلط لازم را داشته باشند. به همین جهت درس ایشان مجمع طلاب جوان و فاضل حوزه قم بود.
۶- به اشکالات غیر دقیق شاگردان اهمیتی نمیداد و اشکالات پر قوت را با اهتمام، پاسخ میداد.
۷- بین درس فقه و اصول حدود ۱۵ دقیقه و بعضا بیشتر از منبر درس پایین میآمد و به اشکالات شاگردان به تفصیل پاسخ میداد و فضایی را به وجود میآورد تا شاگردان - همانگونه که سنت حوزهها از قدیم الایام بوده -، جسارت بحث و نقد و رد واثبات با استاد را داشته باشند تا حدی که گاه صدای استاد و شاگرد به اطراف شبستان میرسید.
۸- شروع درس، هر روز با توسل به ساحت مقدس حضرت حجت سلام الله علیه و قرائت دعا و سلام و تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداه توسط یکی از شاگردان همراه بود و در پایان در حلقهای از شاگردان و عموم مردم به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها میشتافت.
از خدای منان قبولی مجاهدات، غفران ذنوب و رفعت مقام آن استاد عالی مقام و حشر با اولیاء الهی را خواستارم.
______________________
* شاگرد آیتالله هاشمی شاهرودی
/۱۰۱/۹۶۹/م
به اختصار برخی ویژگیهای حوزه درس ایشان را بیان مینمایم:
۱- حجم مطالبی که در هر جلسه بیان مینمود از عموم درسهای خارج بیشتر و نسبت به برخی دروس خارج مطرح حوزه، دو یا سه برابر بود.
٢- به جهت برخورداری از قدرت ذهنی بالا، مباحث بسیار دقیق علمی را پشت سرهم و بدون وقفه بیان مینمود.
۳- بررسی موشکافانه و بسیار مطول و عمیق مباحث اصولی از دیگر اوصاف کم نظیر یا بی نظیر درس ایشان بود.
۴- ویژگی دیگر، استفاده از اصطلاحاتی بود که بر اساس نیاز، خود به وجود آورده بود.
۵- مجموع ویژگیهای فوق شرایطی را به وجود میآورد تا تنها طلابی بتوانند از محضر علمی ایشان استفاده ببرند که از بهره هوشی نسبتا بالایی برخوردار بوده و همچنین نسبت به علم اصول و اصطلاحات مرسوم و غیر مرسوم آن تسلط لازم را داشته باشند. به همین جهت درس ایشان مجمع طلاب جوان و فاضل حوزه قم بود.
۶- به اشکالات غیر دقیق شاگردان اهمیتی نمیداد و اشکالات پر قوت را با اهتمام، پاسخ میداد.
۷- بین درس فقه و اصول حدود ۱۵ دقیقه و بعضا بیشتر از منبر درس پایین میآمد و به اشکالات شاگردان به تفصیل پاسخ میداد و فضایی را به وجود میآورد تا شاگردان - همانگونه که سنت حوزهها از قدیم الایام بوده -، جسارت بحث و نقد و رد واثبات با استاد را داشته باشند تا حدی که گاه صدای استاد و شاگرد به اطراف شبستان میرسید.
۸- شروع درس، هر روز با توسل به ساحت مقدس حضرت حجت سلام الله علیه و قرائت دعا و سلام و تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداه توسط یکی از شاگردان همراه بود و در پایان در حلقهای از شاگردان و عموم مردم به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها میشتافت.
از خدای منان قبولی مجاهدات، غفران ذنوب و رفعت مقام آن استاد عالی مقام و حشر با اولیاء الهی را خواستارم.
______________________
* شاگرد آیتالله هاشمی شاهرودی
/۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: فارس
ارسال نظرات