حجت الاسلام ضیایی:
انسان با خودشناسی به خداشناسی می رسد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با خود شناسی میتواند خدا را بشناسد، گفت: انسان با شناخت روح میتواند به خود شناسی دست یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید کاظم ضیایی استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در جلسه درس اخلاق که مدرسه علمیه کوثر برگزار شد گفت: انسان به هر میزان خودش را بشناسد میتواند درباره خداوند و دیگران شناخت حاصل کند.
وی افزود: دفع رذائل و کسب فضائل از مهمترین آثار خودشناسی است و انسان به واسطه خودشناسی است که میتواند به انواع کمالات دست یابد و تمامی آلودگیها را از خود دور کند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهای نفس انسان بهشت است ابراز کرد: انسان باید جام وجودی خویش را از آلودگی پاک نگه دارد تا از قله کمال پایین نیاید و به بالاترین رتبه انسانی دست یابد.
حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است بعد جسمانی مشخص و بسته است و از ابتدای خلقت کل وجود و جسمانیت انسان یکی است و تغییر نمیکند از این رو اگر یک پزشک به جسم انسان آگاهی داشته باشد به او نمیگویند عارف بالله چرا که جسم محدود است و این محدودیت جسم کاملا مشخص است، اما جان و روح محدود نیست و بی نهایت است لذا خط پایانی برای او ترسیم نمیشود بنابراین شناخت انسان پایان ندارد.
وی با بیان اینکه روح انسان، چون مجرد است قابل مشاهده نیست، ابراز کرد: شناخت کامل روح و وابستگی به دنیا در تعارض هستند، شناخت کامل روح برای کسانی که میل و تعلقات به این دنیا دارند میسر نمیشود و انسان زمانی میتواند به شناخت کامل برسد که تعلقاتش به دنیا از بین رفته باشد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شناخت زمانی میسر میشود که انسان به آن سنخیت یابد و، چون روح مادی نیست انسان بایدخود را از عالم جسم و مادی بالاتر ببرد تا شبیه روح شود که بتواند آن را بشناسد. انسان مادی نمیتواند روح را درک کند و مخاطب خداوند هم روح است.
حجت الاسلام ضیایی در ادامه گفت: کسی که مسیر را اشتباه میرود نه راه را شناخته، نه راهنما و نه خود را شناخته است.
وی با استناد به آیه ۵۳ سوره فصلت خاطرنشان کرد: «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ ...» این آیه اشاره به افقهای پیش روی انسان دارد که تا انسان خودش را نشناخته باشد نمیتواند به این افقها برسد./۸۱۳/پ602/ب1
وی افزود: دفع رذائل و کسب فضائل از مهمترین آثار خودشناسی است و انسان به واسطه خودشناسی است که میتواند به انواع کمالات دست یابد و تمامی آلودگیها را از خود دور کند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهای نفس انسان بهشت است ابراز کرد: انسان باید جام وجودی خویش را از آلودگی پاک نگه دارد تا از قله کمال پایین نیاید و به بالاترین رتبه انسانی دست یابد.
حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است بعد جسمانی مشخص و بسته است و از ابتدای خلقت کل وجود و جسمانیت انسان یکی است و تغییر نمیکند از این رو اگر یک پزشک به جسم انسان آگاهی داشته باشد به او نمیگویند عارف بالله چرا که جسم محدود است و این محدودیت جسم کاملا مشخص است، اما جان و روح محدود نیست و بی نهایت است لذا خط پایانی برای او ترسیم نمیشود بنابراین شناخت انسان پایان ندارد.
وی با بیان اینکه روح انسان، چون مجرد است قابل مشاهده نیست، ابراز کرد: شناخت کامل روح و وابستگی به دنیا در تعارض هستند، شناخت کامل روح برای کسانی که میل و تعلقات به این دنیا دارند میسر نمیشود و انسان زمانی میتواند به شناخت کامل برسد که تعلقاتش به دنیا از بین رفته باشد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شناخت زمانی میسر میشود که انسان به آن سنخیت یابد و، چون روح مادی نیست انسان بایدخود را از عالم جسم و مادی بالاتر ببرد تا شبیه روح شود که بتواند آن را بشناسد. انسان مادی نمیتواند روح را درک کند و مخاطب خداوند هم روح است.
حجت الاسلام ضیایی در ادامه گفت: کسی که مسیر را اشتباه میرود نه راه را شناخته، نه راهنما و نه خود را شناخته است.
وی با استناد به آیه ۵۳ سوره فصلت خاطرنشان کرد: «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ ...» این آیه اشاره به افقهای پیش روی انسان دارد که تا انسان خودش را نشناخته باشد نمیتواند به این افقها برسد./۸۱۳/پ602/ب1
ارسال نظرات