علامه طباطبایی یکی از ستون های جریان فکری اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اعتباریات و علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی گفت: از جمله مباحث مبنایی فلسفه علوم انسانی، تعیین ماهیت مفاهیم و گزاره هایی است که در نظریه های این علوم به کار می روند.
وی افزود: ماهیت این مفاهیم و گزاره ها بستگی تام به ماهیت موضوع این علوم دارد، علامه طباطبایی به عنوان یکی از بارزترین متفکران اسلامی، عملا به نظریه پردازی در برخی مسائل علوم انسانی دست زده اند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: مطالعه رویکرد ایشان در این نظریه پردازی ها، خصوصا در تفسیر شریف المیزان و همچنین دقت در قراینی که در نظریه اعتباریات ایشان وجود دارد، ما را را به این امر رهنمون می کند که از منظر ایشان موضوعات علوم انسانی به دو و دسته عمده حقیقی و اعتباری قابل تقسیم هستند.
وی ادامه داد: البته سهم عمده ای از آن موضوعات اعتباری اجتماعی است که کنشگران اجتماعی به نحو ذهنی خلق می کنند و بنابراین مفاهیم و گزاره های به کار رفته در نظریه های علوم انسانی، اغلب اعتباری هستند که این امر تأثیر بارزی بر هدف و روش این علوم بر جای می گذارد.
حجت الاسلام ساجدی ابراز داشت: این یعنی هدف از پژوهش را به فهم، تفسیر و انتقاد از وضع موجود و در ادامه به ترسیم نظامی آرمانی بسط می دهد و نیز روش تفهمی و تفسیری را قبل از تشکیل قیاس البته به نحول جدلی و نظریه پردازی درباره اینگونه موضوعات ضروری می کند.
وی عنوان کرد: طرح اینگونه مباحث در نهایت می تواند تا حدودی راه محققان را در مسیر پرسنگلاخ تولید علوم انسانی اسلامی هموار و شفاف کند تا این که در ازای موضوعات محتلف علوم انسانی، هدف و روش مناسب و صحیح را برگزینند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی به عنوان یکی از ستون های جریان فکری اسلامی تا حدودی در خلال بحث های معرفتی خود به مسائل علوم انسان وارد شده اند، البته هر چند به صورت مستقل و مجزا به موضوع بحث یعنی اعتباریات و علوم انسانی اشاره نشده است اما دقت در نظریه پردازی های ایشان و همچنین غور در بحث های فلسفی و معرفت شناختی ایشان خصوصا بحث اعتباریان می تواند تا حدودی کار گشا بوده و مبانی معرفت شناختی، معنا شناختی و روش شناختی دقیق و عمیقی را برای نظریه پردازی در علوم انسانی فراهم کند./1323/پ۲۰۲/ج