۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۸۴۳۲۸
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

زیارت از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آیه «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»، گفت: زیارت مشاهد مشرفه و حرم مطهر ائمه طاهرین(ع) از مصادیق بارز تعظیم شعائر است.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در مراسم بدرقه کاروان زیارتی اهل سنت استان به حرم مطهر رضوی، با اشاره به آیه «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»، گفت: شعائر جمع شعیره به معنای علامت بوده و در قرآن کریم موارد متعددی جزء شعائر الهی شمرده شده است.

وی افزود: به عنوان مثال صفا و مروه از شعائر الهی است، به مزدلفه مشعر می‌گویند و در آیه 36 سوره حج می‌خوانیم حتی شتری که برای ذبح در مناسک حج آماده شده هم جزء شعائر الهی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: وقتی قرآن جای پای حضرت ابراهیم (ع) را می‌فرماید: «و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی» قطعاً زیارت مشاهد مشرفه و حرم مطهر ائمه طاهرین (ع) از مصادیق بارز تعظیم شعائر است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه زیارت در مذهب اهل سنت، اظهار کرد: سید محمد امین معروف به ابن عابدین از علمای حنفی مذهب اهل سنت در قرن 13 در کتاب «حاشیة رد المختار» می‌نویسد: «لا بأس بها [ای بزیارة القبور] بل تندب و تزار فی کل اسبوع» و بر استحباب زیارت قبور در هر هفته تأکید می‌کند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: ابن عابدین همچنین در پاسخ به شبهه امثال ابن‌تیمیه که «شد رحال» و مسافرت برای زیارت قبر شریف پیامبر را به بهانه حدیث «لا تشد الرحال ...» غیرمجاز دانسته‌اند، می‌فرماید: «و فی الحدیث المتفق علیه: "لا تشد الرحال ..." والمعنی: انه لا تشد الرحال لمسجد من المساجد الا لهذه الثلاثة لما فی‌ها من المضاعفة بخلاف بقیة المساجد فانها متساویة فی ذلک فلا یرد انه قد تشد الرحال لغیر ذلک کصلة رحم و تعلم علم و زیارة المشاهد کقبر النبی و قبر الخلیل و سائر الائمة».

وی اضافه کرد: ابن عابدین می‌گوید: معنی حدیث این است که جز برای زیارت این سه مسجد (مسجدالحرام، مسجدالاقصی و مسجدالنبی) نباید سفر کرد، زیرا تنها در این مساجد فضیلت بیشتر است وگرنه دیگر مساجد با هم مساوی هستند، بنابراین این حدیث سفر کردن برای غیر مساجد را از قبیل صله رحم، فراگرفتن دانش، زیارت مشاهد مشرفه مثل قبر پیغمبر اسلام، قبر ابراهیم خلیل و سائر ائمه را نفی نمی‌کند، چون درصدد نفی آن‌ها نبوده تنها زیارت مساجد را نفیا و اثباتا شامل است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: ابن عابدین این فقیه اهل سنت «شد رحال» را توسعه داده و مخصوصاً زیارت قبر رسول گرامی اسلام و ائمه (ع) را نام می‌برد و افراد دیگری از علمای اهل سنت هم به این موضوع عنایت داشته‌اند که اهل بیت را زیارت کنند./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات