۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۵۸۰۹۹۲
حجت الاسلام آقامیری مطرح کرد؛

نقش کلیدی باورها در تربیت خانوادگی افراد

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب ایجاد جریان کربلا شد، تربیت های خانوادگی متفاوت افراد در سپاه یزید و سپاه امام حسین(ع) بوده است.
حجت الاسلام آقامیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین آقامیری در سخنرانی چهارشنبه شب که در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسکریه برگزار شد، گفت: باید طوری زندگی کنیم که بتوانیم جوابگوی رفتار خودمان باشیم؛ یقین و باور به قیامت انسان را از ظلم کردن به دیگران بازمی دارد.

وی در ادامه مبحث شب های گذشته افزود: یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب ایجاد جریان کربلا شد، تربیت های خانوادگی متفاوت افراد در سپاه یزید و سپاه امام حسین(ع) بوده است.

حجت الاسلام آقامیری خاطرنشان کرد: زهیر ابن قین از جمله کسانی است که به سبب تشویق همسرش در رکاب سیدالشهدا(ع) قرار گرفت و زنانی هم بودند که در کوفه به همسران و فرزندانشان اجازه ندادند در کنار مسلم ابن عقیل قرار گیرند.

وی تبیین کرد: باورهای یک خانواده، مهم ترین عامل در تربیت اعضای یک خانواده است، باورهای توحیدی انسان را به صراط مستقیم سوق می دهد و باورهای غیر توحیدی مسیر زندگی انسان را به بیراهه هایی غیر از صراط مستقیم می کشاند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که عوامل زیادی در شکل گیری باور توحیدی مؤثر است، اظهار کرد: ایمان به خداوند اولین عامل در شکل گیری باور توحیدی است، ایمان یک امر قلبی است که در عمل، ظهور و بروز پیدا می کند و اعتقادی که به ظهور و بروز نرسد، کافی نیست و نمی توان واژه مؤمن را به چنین افرادی اطلاق داد.

وی با بیان این که ایمان به خداوند دارای مراتبی است، گفت: ادعای دین داری و ظاهر مذهبی نمی تواند تبیین کننده دین افراد باشد بلکه ملاک دین داری تقوا است؛ سابقه خوب به تنهایی نمی تواند نشانه درستکار بودن افراد باشد، اگر کسی چهل سال پیش همراه امام خمینی(ره) بوده است و در حال حاضر در مقابل ولی فقیه ایستاده است سابقه اش نشانه خوب بودنش نیست.

حجت الاسلام آقامیری افزود: اولین مرتبه از باور توحیدی، ایمان به غیب است و مکتب تشیع بر این باور است که انسان به علاوه توکل به الله، قدرت نامحدودی پیدا می کند و می تواند کارهای خارق العاده که دیگران از انجام آن عاجز هستند را انجام دهد؛ انسان با ایمان یقین دارد که خداوند بر انجام هر کاری قادر است.

خطیب توانا خاطرنشان کرد: دشمن برای خاموش کردن نور هدایت اهل بیت(ع) از هیچ کاری فروگذار نکرده است ولی خداوند هر روزه بر عزت این خاندان در عالم هستی می افزاید و اعتقاد به این مسأله نشانه ایمان داشتن به غیب است؛ توکل به خداوند و ایستادگی در برابر استکبار سبب پیروزی جبهه اسلام بر جبهه کفر می شود.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: دومین متعلق ایمان، اعتقاد به آخرت است، باید باور کنیم قیامتی وجود دارد و فرار از حکومت پروردگار ممکن نیست؛ روز قیامت طرف حساب ما خداوند است پس باید طوری زندگی کنیم که بتوانیم جوابگوی رفتار خودمان باشیم؛ یقین و باور به قیامت انسان را از ظلم کردن به دیگران بازمی دارد./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات