۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۷۶۴۶۳
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

راهکارهای معاونت آموزش برای تقویت ارتباط استاد با طلاب

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد رابطه استاد با شاگرد را از مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه دانست و راهکارهای معاونت آموزش برای تقویت ارتباط استاد با طلاب را تشریح کرد.
رستم نژاد

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی 98-97 حوزه علمیه با بیان این که رابطه استاد با شاگرد از مزیت های آموزشی حوزه علمیه محسوب می شود، اظهار کرد: در حوزه علمیه استاد پدر، معلم و مربی طلبه به شمار می رود.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: به دلیل این که در حوزه علمیه محور کار و نهایت آموزش به تربیت و تهذیب ختم می شود بنابراین کار استاد چند منظوره است که نفس و رفت و آمد استاد با طلبه تأثیر گذار است و در کنترل بر مباحثه و رفت و آمدها و حتی مسائل خانوادگی تنها پشتوانه طلبه، استاد است.

وی با تصریح بر این که ارتباط استاد با شاگرد از سنت های دیرینه حوزه علمیه بوده و هست اما متأسفانه کم رنگ شده است، اظهار کرد: امروزه جمعیت طلاب رو به فزونی است و طلاب فروانی در کلاس ها شرکت می کنند و از سوی دیگر اشتغالات استاد نیز زیاد شده است و یک استاد در چندین مدرسه تدریس می کند بنابراین ارتباط های استاد و شاگرد کم رنگ می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به فعالیت های معاونت آموزش در زمینه پر رنگ کردن ارتباط استاد با طلاب، گفت: در معاونت آموزش تلاش شده است حد نصاب کلاس ها افزایش پیدا نکند چنانچه در گذشته 15 نفر حدنصاب کلاس ها بوده امروزه به ده نفر تقلیل داده شده است.

وی اضافه کرد: اگر تعداد کلاس ها کم تر از ده نفر نیز باشد فقط حمایت های خاصی که برای کلاس ها در نظر گرفته شده قطع می شود اما بازهم کلاس رسمی است بنابر این در شهرستان ها بیش از 500 کلاس داریم که کمتر از حد نصاب ده نفر است اما باز هم تشکیل می شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: برای استادهای تمام وقت نیز 4 ساعت حضور در کلاس، همچنین دو ساعت و در برخی موارد سه ساعت حضور مشاوره ای در حوزه علمیه از وظایف استاد است که این گونه موارد ارتباط استاد با شاگرد را تقویت می کند.

وی در ادامه به طرح هدایت علمی تحصیلی اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته شروع شده و سال جاری نیز آن را گسترش خواهیم داد و شاید تا مرز 5 هزار طلبه تحت پوشش هدایت علمی تحصیلی قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ادامه داد: در طرح هدایت علمی تحصیلی طلبه درس خود را به صورت رسمی از استاد انتخابی خود دریافت می کند اما در مدرسه ای که برای طرح هدایت علمی تحصیلی نام نویسی کرده یا ساکن است هر 30 طلبه یک استاد غیر از استاد تحصیلی دارند که کارهای تربیتی و مباحث اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی و مشکلات طلبه از جمله بحث تحصیلی را دنبال می کند که این طرح نیز خسارتی که در برخی موارد از حیث کم رنگ شدن رابطه ها وارده شده است را جبران می کند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات