مقابله با بیعفتیهای بزرگ هدف یک موسسه حوزوی
حجت الاسلام محمد مهدی بیاتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جزئیات طرح مقابله با بیعفتی اظهار داشت: هدف اصلی طرح جدیدی که توسط مؤسسه طهورا ارائه و آغاز شده است، مقابله با بیعفتیهای بزرگ است.
ارتباط مسأله عفاف با موضوعات فرهنگی
مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا با اشاره به ارتباط مسأله عفاف با دیگر موضوعات فرهنگی بیان کرد: یکسری موضوعات فرهنگی وجود دارند که با مسأله عفاف مرتبط هستند؛ اما شأن و موقعیت آنها شاخصتر بوده و در جایگاه ویژهای قرار دارند، از اینرو حساسیت ویژهای نسبت به آنها باید وجود داشته باشد.
وی متأسفانه نگرشی که در مسأله عفت جامعه وجود دارد این است که همه عفاف را حجابی تعریف کرده و مهمترین مسأله عفاف در جامعه، حجاب تلقی میشود، در حالی که اموری همچون بحث محرم و نامحرم و پشتوانههای مسأله حجاب وجود دارند که زیرساخت حجاب را ساخته و فرهنگ حجاب را به وجود میآورند.
زیربنای مسأله عفاف در جامعه
حجت الاسلام بیاتی با بیان اینکه ما درصدد پیگیری زیربنای مسأله عفاف در طرح خود هستیم، گفت: بررسی اسناد بینالمللی متعارض با مسأله عفاف یا دسترسی آسان به سایتها در فضای مجازی برای فرزندان و نوجوانان یک اشکال بیعفتی بزرگ محسوب میشود که مقابله و برخورد جدیتر خانوادهها، مدیران و جامعه را میطلبد.
وی ادامه داد: در این طرح به دنبال مقابله با بیعفتیهای بزرگتر هستیم تا بتوانیم با برنامهریزی صحیح، ریشه بیعفتی را در جامعه از بین ببریم، به همین جهت نباید حساسیت مردم روی این موضوعات کمرنگ شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا با اشاره به دورههای آموزشی طرح مقابله با بیعفافی در جامعه مطرح کرد: جمعی از طلاب که علاقهمند به این حوزه و دارای توانمندیهای بالایی هستند در دورههای آموزشی این طرح شرکت کنند تا بتوانند در مراکز درخواستی همچون مدارس و مساجد شرکت کنند.
سرشاخههای بزرگ بیعفتی
وی در پایان با بیان اینکه قید بیعفتی بزرگ به معنای چشمپوشی از بیعفتیهای کوچکتر نمیشود، اظهار داشت: قید بیعفتیهای بزرگ از باب مراتب است، گاهی ضروری است که در مراحل ابتدایی سرشاخههای بزرگ گرفته شود و نباید اجازه داد که مناقشات یا ادعاهای سیاسی، این معضلات عظیم را به فراموشی بسپارد، چراکه سبب نابودی فرهنگ ما میشوند.
گفتنی است، مؤسسه فرهنگی و آموزشی طهورا پیگیر عملیاتی کردن این طرح و فعالیت فرهنگی است./876/ت۳۰۲/س