لزوم توجه به اصلاح فكر در امر به معروف
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي شامگاه يكشنبه شب در همايش علمي كاربردي و عملي مراحل امر به معروف و نهي از منكر كه در سالن شهداي پاسدار ناحيه مقاومت بسيج سپاه كاشان برگزار شد به راه ها و شيوه هاي مختلف به امر به معروف ونهي از منكر اشاره كرد و گفت: نخستين شيوه اين فريضه الهي تذكر لساني است كه اين شيوه در همه جا كاربردي نيست.
وي افزود: تذكر لساني در برخي از مراكز از جمله دانشگاه و ادارات و مؤسسات به دليل ترس از برخورد و اخراج امكان آن وجود ندارد، از اين رو بايد از شيوه دوم كه تذكر كتبي است آن هم با استفاده از دست خطي كه قابل شناسايي نباشد استفاده شود.
به گفته وي، امر به معروف و نهي از منكر از راه تذكر كتبي به دليل عدم رويايي با طرف مقابل به دفعات مي توان استفاده كرد تا اثربخشي آن قابل مشاهده باشد، اما از شيوه تذكركتبي غافل شده ايم و تصور عامه مردم تنها تذكر لساني است.
آيت الله مهدوي استفاده از ابزارهاي تلفن، واسطه و اهداي كتاب را از جمله شيوه هاي كاربردي انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر دانست و گفت: اجراي امر به معروف و نهي از منكر گاهي از راه دور و با استفاده از تلفن، گاهي حضوري و گاهي هم با قرار دادن واسطه و از طريق فرد ثالث مي تواند تأثيرگذار باشد.
وي به كيفيت اجراي اين فريضه الهي نيز تأكيد كرد و با اشاره به اينكه در بحث كيفيت اين فريضه گفتن و نوشتن از اهميت بالايي برخوردار است، افزود: در انجام نوشتن اين فريضه بايد مراقب بود تعريف و تمجيد در ابتدا نوشتار، تذكر در اواسط و دعاكردن در انتهاي نوشتار از اهميت بالايي برخوردار است.
امام جمعه موقت اصفهان حداقل تذكر را در تذكر لساني مهم دانست و ابراز داشت: در تذكر لساني اجازه نداريد از حداكثر تذكر كنيد و در برخي مواقع حتي نبايد امر و يا دستور باشد، بلكه آنچه در تذكر لساني مهم است بيان خوب و خواهش است.
آيت الله مهدوي همچنين اشاره به اينكه براي موفقيت در فريضه امر به معروف و نهي از منكر قبل از اصلاح رفتار، اصلاح فكر است، گفت: همانگونه در فرهنگ سازي بستن كمربند ايمني به جاي اينكه به دنبال اصلاح رفتار رانندگان برويم به سراغ اصلاح فكر راننده رفتيم و موفق هم بوديم.
وي اصلاح فكر را مهمتر از اصلاح رفتار دانست و اظهار داشت: دين اسلام، دين استدلالي است و براي هر نوع درخواستي بايد دليل داشت.
نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري به دلائل عقلي موضوع حجاب اشاره كرده و عنوان كرد: 20 دليل براي داشتن حجاب است كه از اين تعداد 8 دليل عقلايي است و 12 دليل آن روان شناسي است و هيچ روان شناسي نمي تواند آن را رد كند.
آيت الله مهدوي در ادامه احترام به طرف مقابل براي جلوگيري از لجبازي را يكي از راه هاي انجام اين فريضه فراموش شده اعلام كرد و ادامه داد: احترام گذاشتن به كساني كه رفتار نامناسب دارند سبب خواهد شد تا علاقمند شده و فكر آنها اقناع كنيد.
به گفته وي، در فريضه امر به معروف و نهي از منكر اگر فكرها اصلاح شود به دنبال آن رفتارها نيز اصلاح خواهد شد.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر بتوانيم نسل جوان را زبان نسل جوان اقناع فكري كنيم گام مهمي در اين راه برداشته خواهد شد ضمن اينكه ظاهر كار را نيز نبايد رها كرد.
آيت الله مهدوي در ادامه با اشاره به اينكه منكرات و فحشا در جامعه نبايد علني باشد، گفت: اگر منكرات و فحشا در جامعه علني شود كار تذكر را سخت و دشوار و لوث خواهد كرد.
وي توجه بيشتر به مسأله بدحجابي نسبت به مسائلي مانند اختلاس و مشكلات اقتصادي را به دليل اهميت موضوع بدحجابي اعلام كرد و اظهار داشت: اشاعه بدحجابي و بي حجابي و فحشا داراي اثرات منفي است كه به سرعت در جامعه فراگير مي شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اينكه بدحجابي و فحشا مي تواند سبب فروپاشي حكومت شود و ضربه اي كه از بدحجابي مي خوريم ضربه بزرگي است، يادآور شد: اختلاس و دزدي سبب فروپاشي آندولس نشد، بلكه آنچه آندولس را به سقوط كشانيد فحشا و منكرات بود./1307/پ203/ب1