۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۷۳۳۷۴
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

حقوق بشر امروزی ابزاری برای دفاع از انسان نیست

حجت‌الاسلام مختاری گفت: حقوق بشر امروز، نه ابزاری برای دفاع از انسان، زنان و کودکان است، بلکه ابزاری به دست مدعیانش تا در هر جای دنیا انسان را قربانی مطامع خود سازند.
حقوق بشر اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» همایشی از سوی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با همکاری و میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی نشست «حقوق بشر اسلامی و ظرفیت قانونی و مبنایی آن در دفاع از حقوق انسان‌ها» امروز (شنبه ۱۳ مرداد ماه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی به این نشست ابراز داشت: حقوق بشر امروز، نه ابزاری برای دفاع از انسان، زنان و کودکان است، بلکه ابزاری به دست مدعیانش است تا از افغانستان تا عراق از آسیا تا آفریقا و هر جای دنیا انسان به تمام مصادیقش را از هر مذهب و قومی، قربانی مطامع خود سازند.

وی افزود: اما معارف دینی حقوق انسان را نه محدود به نیازهای بشری ـ دنیوی می‌داند و نه ژست‌گیرانه از حقوق بشر بدون ترسیم وظایف و تکلیف او حرف می‌زند، بلکه هم از حق دنیوی بشر می‌گوید و هم از حقوق بایسته فرا دنیویش و البته هم از حق او می‌گوید هم از تکلیفش.

حجت‌الاسلام مختاری تصریح کرد: حقوق بشر اگر چه به اصطلاح یک مفهوم مدرن است، اما قرآن کریم و معارف دینی قرن‌ها پیش از آن سخن رانده و با تبیین ارزش‌های اخلاقی و تقنین قوانین حقوقی _فقهی به حفظ این حقوق پرداخت است. اصل «لقد کرّمنا بنی‌آدم» به عنوان یک ارزش بنیادی در حقوق بشر مورد تصریح کتاب آسمانی قرآن است.

وی ادامه داد: منبع شریف نهج البلاغه و به ویژه رساله الحقوق امام سجاد (ع) می‌تواند در تبیین حقوق بشر اسلامی راهگشا باشد. البته امروز بر پژوهشگران و اسلام‌پژوهان است که حقوق بشر را با استناد به منبع سرشار وحی استنباط و استخراج کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه دانشگاه متبوعش در دوره جدید با توسعه رشته‌ها و میان‌رشته‌ها رسالت خود می‌دانند که به نظریه‌پردازی در عرصه‌های جدید بپردازد، خاطرنشان کرد: از این رو تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی را با بهره‌گیری از ظرفیت همه مذاهب اسلامی آن هم با رویکرد مقارن جزوه برنامه‌های آتی خود قرار داده است.

 آصفی: حقوق بشر حربه‌ای برای فشار وارد کردن به کشورهای مسلمان شده است

در ادامه حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع حقوق بشر حربه‌ای برای فشار وارد کردن به کشورهای مسلمان تبدیل شده است، اظهار داشت: حقوق بشر مقوله‌ای غربی نیست و از زمان خلقت انسان آغاز شده است. زمانی که انسان در اطراف مزرعه و محل سکونت خود حدود تعیین کرد، دارای حق مالکیت شد. این حق تا به امروز به حقوق بشر که عالمگیر شده، رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه اولین حق بشر انسان حق حیات بوده است، افزود: در همه جای قرآن مفاهیم حقوق بشری در حد اعلاء وجود دارد. غرب بعدها حقوق بشر را از این جهت که کرامت انسانی را تضمین کند، مورد توجه قرار دادند.

آصفی با بیان اینکه ایران نباید در بحث حقوق بشر در موضع متهم قرار بگیرد، تصریح کرد: منشور حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد، زیرا معضلات زیادی در زمینه‌های تبعیض نژادی و برده‌داری در اروپا وجود داشت، اینکه مطرح می‌کنند حقوق بشر از طریق اروپایی‌ها به کشورهای مسلمان منتقل شده است، مغلطه جدی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به مشکلات متن حقوقی بشر گفت: این متن از آموزه‌های دین مسیحیت و یهودیت گردآوری شده و از ارزش‌های اسلامی نکته‌ای در آن نیامده است، همچنین دنیای امروز غرب از حقوق بشر به دنبال یکسان‌سازی فرهنگ‌ها است تا باور غربی‌ها را جهانی کند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه حقوق بشر مطابق نظر غرب به معنای یکسان‌سازی فرهنگی است، اظهار داشت: در تدوین منشور حقوق بشر اسلامی متأسفانه هر چه ایران در اجلاس قاهره سعی کرد تا غیبت و نبود کشورهای اسلامی را در تدوین و نگارش حقوق بشر اسلامی جبران کند، نتوانست زیرا کشورهای اسلامی کشورهای تابعی هستند.

وی با اشاره به منازعات داخلی جهان اسلام افزود:‌ در جنگ سوریه کشورهای عربی حامی آمریکا و اسرائیل می‌شود. اسرائیل رژیم آشوبگری است و با ایجاد بلوا خود را در حاشیه امن قرار می‌ دهد. شرایط کنونی جهان باعث شد مسأله حقوق بشر از دستور کار کشورهای اسلامی خارج شود، زیرا اولین موضوع در کشورهای اسلامی حفظ بقای حکومت نامشروعشان است.

آصفی راهکار این مسأله را وحدت میان کشورهای اسلامی برشمرد و ابراز داشت: از زمان تأسیس کنفرانس اسلامی این انشقاق میان کشورهای اسلامی بی‌نظیر بوده و در این میان نقش ایران به عنوان قربانی تروریسم قابل توجه است.

وی با تأکید بر اینکه ایران در امر حقوق بشر مدعی است، ادامه داد: ما ظرفیت‌های زیادی داریم، دنیای غرب در انفعال کامل است و اگر تا کنون به جلو حرکت کرده از جهالت ما بوده است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات