۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۷۳۱۵۲
آیت الله کعبی:

آگاهی بخشی نسبت به مسائل سیاسی از شئون روحانیت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم آگاهی بخشی روحانیان و ائمه جماعات درباره مسائل جامعه مانند موضوعات فرهنگی و سیاسی گفت: آگاهی بخشی نسبت به مسائل سیاسی از شئون روحانیت است.
آیت الله کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیان و ائمه مساجد کشور عراق با بیان این که جامعه مدرسین سابقه ای بیش از 50 سال دارد، اظهار داشت: مؤسسان این مرکز غالبا از شاگردان امام راحل بودند و این مرکز در حقیقت نقطه اتصال بین مرجعیت و دولت و نظام اسلامی محسوب می‌ شود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت های جهادی این روحانیان در کشور عراق افزود: حرکت های جهادی و تبلیغی و پر رونق نگاه داشتن مساجد و حسینیه ها برای تبلیغ اسلام محمدی اصیل در جامعه ارزش زیادی دارد و باید از زحمات و تلاش های شما قدردان باشیم.

آیت الله کعبی عنوان کرد: آن چه از قرآن و سنت اهل بیت(ع) استفاده می‌ شود این است که آماده سازی مساجد و حسینیه ها برای اقامه نماز و مناسبت های دینی و ارتباط با مردم اولویت زیادی در حرکت های فرهنگی دارد و احتیاج به بیان و توضیح زیادی ندارد، چراکه پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از هجرت به مدینه اولین کاری که کردند تأسیس مسجد بود و حتی قبل از آن افرادی را می‌ فرستادند تا اسلام را تبلیغ کنند.

وی با اشاره به این که اهتمام در احیای مساجد با محوریت علما خصوصا در عراق از اهمیت زیادی برخوردار است، ابراز داشت: مسجد می‌ تواند در برابر جنگ های فرهنگی مقاومت کند؛ البته مسأله مهم تشکیل هیأت امنای مسجد است که باید متشکل از افراد دین دار و امام جماعتی باشد که در آن محل سکونت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: جوانان همیشه مورد هدف دشمنان قرار می‌ گیرد از این رو جذب آنها به مسجد اهمیت زیادی دارد؛ مسأله دیگر این است که روحانی و مبلغ باید با مردم با مدارا برخورد کند و این مسأله بسیار مهمی است همچنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «خداوند همان مقداری که مرا به اقامه فرائض امر کرد، دستور به مدارات با مردم داد».

وی ابراز داشت: دروس احکام، تفسیر، عقائد، تاریخ و سیره باید برای مردم از سوی روحانیان فاضل برای مردم به ویژه جوانان بیان شود چراکه مسجد یک مدرسه بزرگ دینی است.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز در جامعه تفکرات لیبرالی و چپ بسیار زیاد است، افزود: اولاً باید اداره مساجد و هیأت امنا و امامت امامت جماعت به دست روحانی مسجد باشد و باید جلسات منظمی برای نظم مساجد در نظر گرفته شود؛ به عقیده اینجانب امام جماعت مسجد باید در محل باشد و به مدیریت امور پردازد؛ مساجد و مدارس نیز باید با یکدیگر هماهنگ باشند،‌چراکه خانواده و مسجد و مدرسه نیز ارتباط نزدیکی با هم دارند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: شما ببینید در بسیاری از مذاهب و ادیان دیگر علمای آنها هزاران کیلومتر می‌روند و به تبلیغ مذهب و دین خود می پردازند، علمای مذاهب اسلامی در آموزش احکام، نماز و قرائت قرآن اهتمام زیادی دارد از این رو شما نیز باید به این مسأله توجه داشته باشید و به حضور جوانان در مساجد اهمیت بدهید.

وی در ادامه با اشاره به آیه «لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَئوفٌ رَحيمٌ» عنوان کرد: یک روحانی مسجد باید به تبعیت از پیامبر بزرگوار اسلام خود را از مردم بدانند، نسبت به مردم و هدایت آنها حریص باشد و اگر درد و رنجی برای آنها پیش می آید با آنها همدردی کند و در یک کلام روحانی مسجد باید در جهت رفع نیازهای مردم تلاش کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم برای ائمه جماعات دخالت آنها و بصیرت افزایی آنها نسبت به مسائل سیاسی است،‌البته برخی اشکال می کنند که یک روحانی نباید در امور سیاسی دخالت کند در حالی که شأن روحانی و فقیه نیابت از امام زمان(عج) است بنابراین همانطور که ائمه معصومین(ع) هدایت سیاسی مردم را برعهده داشتند روحانی مسجد نیز باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد و مردم را نیز آگاه کند.

وی اضافه کرد: در حدیث مشهوری که از امام زمان(عج) به دست ما رسیده ایشان دستور می دهند که در هنگام مواجهه با مسائل مختلف به راویان حدیث که همان فقهای شیعه هستند رجوع کنیم و مسلماً یکی از مسائل مهم که پیش روی همه ما قرار دارد،‌ امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است؛ فقها در زمان غیبت نائب حضرت حجت هستند و تمام امور دین از قبیل تبلیغ،‌قضاوت، زعامت، سیاست و امر به معروف و نهی از منکر بر عهده آنان است.

آیت الله کعبی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: مسجد یک مرکز دینی، اعتقادی و حتی نظامی است همچنان که می بینیم بسیاری از جریان های مقاومت اسلامی محور فعالیت خود را در مساجد قرار می دهند، از این رو شما نیز در کشور عراق که از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است باید به این مسأله توجه داشته باشید و ضمن همراهی و همدردی با مردم و رسیدگی به مشکلات آنها در بصیرت افزایی و شناخت مسائل سیاسی نیز تلاش کنید./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات