۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۷۱۲۳۸
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی مطرح کرد؛

بررسی شرح حال ۱۹ هزار راوی در اثر جدید مؤسسه حضرت ولیعصر

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) با بیان این که در کتاب الجامع فی الرجال شرح حال ۱۹ هزار راوی نوشته شده است، گفت: تحقیق این کتاب حدود ۱۰ سال طول کشید و در ۱۲ جلد برای بهره مندی علاقه مندان منتشر می شود.
دوره تخصصی نقد وهابیت با تدریس آیت الله قزوینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) امروز در مراسم رونمایی کتاب الجامع فی الرجال گفت: در کتب اربعه 4 هزار راوی آمده و در کتب رجالی مانند نجاشی شرح حال حدود هزار نفر از روات بیان شده است.

وی افزود: در مستدرک، بحار و وسائل با روایاتی مواجه بودیم که وقتی می خواستیم بررسی سندی کنیم متوجه می شدیم که شرح حال روای در هیچ یک از کتاب های رجالی نیامده است، به همین دلیل از سال ها قبل به دنبال تحقیق و تکمیل کتاب الجامع فی الرجال تألیف آیت الله زنجانی رفتیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله زنجانی از شاگردان آیت الله حائری و مورد عنایت آیت الله بروجردی بودند، اظهار داشت: در کتاب الجامع فی الرجال شرح حال 19 هزار راوی نوشته شده است، بنده با همکاری محققان مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) کار تحقیقاتی و تکمیل را از زمانی که امکانات امروز وجود نداشت آغاز کردیم.

وی ادامه داد: دوستان محقق زحمت بسیاری کشیدند و تمام آنچه که مؤلف کتاب ولو به کنایه آدرس داده بود را مورد بررسی قرار دادند، تحقیق این کتاب حدود 10 سال طول کشید و امروز در 12 جلد برای بهره مندی علاقه مندان منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان این که در این اثر دقت لازم صورت گرفت تا دارای مشکل و غلط نباشد، ابراز داشت: از بزرگترین ویژگی های کتاب این است که مؤلف افزون بر استفاده از اقوال گذشتگان، از قرائن برای اثبات یا نفی وثاقت استفاده می کند.

وی عنوان کرد: مبنای مؤلف این است که اجازه ندهد راوی از درجه وثاقت ساقط شود، به تعبیر حضرت آیت الله سبحانی این کتاب و تحقیق آن افتخاری برای شیعه است چرا که بدخواهان سعی دارند روات ما را از درجه اعتبار ساقط کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیت الله زنجانی با قرائن و ادله سعی کرده که موثق بودن روات را تثبیت کند و اجازه ندهد که از درجه اعتبار ساقط شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) اضافه کرد: موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) از سال 1371 تأسیس شد و تا به امروز بالغ‌بر 70 اثر از محققان مختلف چاپ شده و بالغ‌بر 25 اثر دیگر نیز به‌زودی به چاپ می‌رسد، همچنین 14 عنوان نرم‌افزار تا به امروزه به‌وسیله این موسسه منتشر شده که 12 عنوان این نرم‌افزارها، به‌عنوان نرم‌افزار ممتاز کشوری و در برخی موارد بین‌المللی شناخته شده است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات