۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۰۶۴۲
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

پرداخت زکات در کشور نیازمند فرهنگ سازی است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به اینکه مسأله زکات یکی از پایه های مهم اقتصادی نظام اسلامی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید فرهنگ زکات را در جامعه زنده نگه داریم و نگذاریم این فرهنگ بسیار زیبا در مردم و روستاها رنگ ببازد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در نشست ستاد زکات این استان که به میزبانی دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه متأسفانه جایگاه زکات در کشور آنچنان که باید در بین عموم شناخته شده نیست، گفت: مسأله زکات یکی از پایه های مهم اقتصادی نظام اسلامی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه اگر نظام اقتصادی باید مطابق اسلام شکل بگیرد حتما نیازمند ساز و کار درست است، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی کشور اقتصاد اسلامی حاکم نیست و متولیان امور اقتصادی نیز بر اساس ساز و کار اسلام امور را ساماندهی نمی کنند به همین دلیل با مشکل مواجه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه اگر نظامات اقتصادی اسلام، یعنی انفاق، زکات های مستحبی، زکات های واجب، خمس، مالیات هایی که مربوط به مسائل انفال است در جامعه شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات اقتصادی خود به خود برطرف می شود، اظهار کرد: باور ما این است که اقتصاد اسلامی بر اساس مبانی اقتصاد پویا است که اگر به خوبی در جامعه پیاده شود، به جایی خواهیم رسید که دیگر فقیری در کشور پیدا نشود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور ریشه ای است در حالی که ما به دنبال حاشیه های آن هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه زکات متولی مشخصی در کشور ندارد و این یک خسران است؛ باید نسبت به این مسأله یک مطالبه جدی صورت گیرد تا مشکلات برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه باید فرهنگ زکات را در جامعه زنده نگه داریم و نگذاریم این فرهنگ بسیار زیبا در مردم و روستاها رنگ ببازد، ابراز کرد: باید فرهنگ سازی را وظیفه خودمان بدانیم و کار و تلاش کنیم و مردم را به این امر واجب توجه دهیم چراکه این حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم؛ اگر فرهنگ سازی درست صورت گیرد، مردم به سمت پرداخت زکات سوق داده می شوند و این مهمترین رسالت امروز متولیان امر است.

در ادامه این نشست نیز جعفر مردانی، معاون سیاسی امنیتی استانداری، افزایش مبلغ زکات را قابل توجه و حاصل تلاش همه مجموعه های در این حوزه دانست و گفت: مکاتباتی نیز با بخشداری ها، فرمانداری ها و دهیاری های استان برای همکاری با شوراهای زکات استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر پرداخت یک یا دو برابری میزان زکات واجب برای مسائل مختلف، افزود: در این راستا نشست هایی با سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت.

علی ملک پور، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست، ظرفیت زکات استان در سال ۹۵ را حدوداً مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۶ حدودا مبلغ شش میلیارد تومان دانست و گفت: این مبلغ شامل زکات واجب، زکات مستحبی و زکات فطره است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۱۶ روستا در استان وجود دارد که ۵۰۰ روستا شامل زکات می شوند، افزود: از این تعداد ۳۵۰ روستا در سال گذشته زکات پرداخت کرده اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان چهارمحال و بختیاری میزان زکات فطره سال جاری را مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برشمرد و اظهار کرد: در روستاها و شهرها شورای زکات برای گسترش فرهنگ زکات و اطلاع رسانی در خصوص مسائل مربوط زکات شکل گرفته است.

در ادامه این نشست نیز مسؤولان کمیته های اطلاع رسانی و تبلیغات شورای زکات استان گزارشی از فعالیت های انجام شده خود ارائه دادند./9457//۲۰۳/خ

ارسال نظرات