۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۷۰۳۳۴
یادداشت؛

ضربه کاری مقاومت به صهیونیست ها

عملیات موفقیت‌آمیز و بسیار مهم سوریه در جنوب این کشور، ادامه عملیات ارتش در شرق دمشق و منطقه جنوب شرقی است که از حدود ۴ ماه پیش آغاز و دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در شکست دادن گروه‌های تکفیری را عاید دولت سوریه کرده است.
جبهه مقاومت اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، عملیات موفقیت‌آمیز و بسیار مهم سوریه در جنوب این کشور، ادامه عملیات ارتش در شرق دمشق و منطقه جنوب شرقی است که از حدود 4 ماه پیش آغاز و دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در شکست دادن گروه‌های تکفیری را عاید دولت سوریه کرده است.

تروریست‌هایی که قریب به 7 سال در این مناطق حضور داشتند، بعدازاین عملیات فرار را بر قرار ترجیح داده و مجبور شدند به استان ادلب یا مناطق دوردست در شمال سوریه بگریزند. فرماندهان ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان درصددند که از یک‌سو دمشق را از تیررس گروه‌های تروریستی خارج کنند و از سوی دیگر، طرح‌های آمریکایی برای فراهم کردن زمینه‌های تجزیه سوریه در کنار شرایط تثبیت حضور پنتاگون در این کشور را از میان ببرند. 

نکته مهم اینجاست که تأمین امنیت دمشق و خنثی‌سازی نقشه‌های هجومی از جنوب دمشق و جنوب سوریه که در مجاورت مرزهای اردن قرار دارند، آمریکایی‌ها را بسیار عصبانی کرده، چراکه همیشه می‌توانستند از طریق این مناطق به تبادل نیرو بپردازند و تحرکات لجستیکی خود را برقرار سازند و افزون بر این، قادر بودند که به بهانه حمایت از رژیم صهیونیستی، بدون مخاطره به فعالیت خود ادامه دهند.

به بیان ساده‌تر، عملیات ارتش در جنوب، در حال تکمیل حلقه‌های دفاعی در برابر آمریکاست و این امکان را به رزمندگان سوری می‌دهد تا پس از فراغت از جنوب، به سمت غرب یعنی مرزهای رژیم جعلی صهیونیستی حرکت کنند. این مناطق در حال حاضر در اشغال ترکیبی از نیروهای تکفیری اعم از داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی تحت‌الحمایه تل‌آویو قرار دارد و اشغالگران بسیار خوشحال‌اند که همسایه آن‌ها نه دولت و ارتش سوریه، بلکه تروریست‌های دست‌پرورده و اجاره‌ای هستند. 

با این اوصاف، پاک‌سازی تفاله‌های تروریست‌های پناه گرفته در آغوش صهیونیست‌ها، گام بعدی ارتش سوریه خواهد بود. اسرائیل از این واهمه دارد که با نابودی تکفیری‌ها، بلندی‌های جولان در تیررس نیروهای سوری قرار گیرد و خیز ارتش برای بازپس‌گیری این مناطق بسیار راهبردی محقق شود.

لذا آمریکایی‌ها که استراتژی آن‌ها حفظ امنیت اسرائیل به هر بهایی است و سیاستشان در غرب آسیا بیش از هر زمان دیگری بر حفظ تفوق صهیونیست‌ها معطوف شده، دست به انواع تحرکات سیاسی و تبلیغاتی زده‌اند و برای اینکه توفیقات ارتش سوریه را زیر سؤال ببرند و مانع رسیدن یگان‌های عملیاتی به بلندی‌های جولان شوند، نوک پیکان حملات خود را علیه ایران اسلامی نشانه رفته‌اند و پیروزی‌های اخیر دمشق را از دریچه حمایت مستشاری ایران از سوریه می‌نگرند. 

به همین دلیل است که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی می‌گوید: «مشکل استراتژیک ما اسد نیست، با ایران مشکل داریم!» یا «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بارها خواستار خروج ایران از سوریه شده است. کاخ سفید قاطعانه معتقد است که سوریه بدون برخورداری از پشتیبانی ایران در قلع‌وقمع تروریست‌ها موفق نخواهد بود و به جد خواهان توقف این عملیات و سست کردن رکن اصلی دست برتر سوریه در مواجهه با چالش‌های میدانی است. 

درنتیجه، مقارن با نزدیک شدن ارتش سوریه به هدف مسدود کردن راه‌های مواصلاتی تروریست‌ها در مرزهای اردن و پاک‌سازی قریب‌الوقوع حلقه امنیتی اسرائیل که از تکفیری‌ها در نزدیکی بلندی‌های جولان تشکیل‌شده، شاهدیم که فریاد و غریو واشنگتن و تل‌آویو بلندتر شده است.

این در حالی است که بر اساس منشورهای سازمان ملل، بلندی‌های جولان از سوی رژیم صهیونیستی اشغال‌شده و اگر واقعاً آمریکا آن‌گونه که مدعی است از هنجارهای فراملی پیروی می‌کرد، باید جانب سوریه را در این مناقشه می‌گرفت. قوانین بین‌المللی، بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده را حق مشروع کشورها می‌داند و بر این مبنا، دولت‌ها می‌توانند از دیگر کشورها در این خصوص کمک بگیرند؛ بنابراین، همکاری ایران برای اعاده حق قانونی سوریه در مورد بلندی‌های جولان، یک تعامل کاملاً مشروع و منطبق با موازین جهانی است. 

از طرفی، عملیات ارتش در درعا واقع در جنوب سوریه افزون بر پیروزی‌های نظامی، بسیاری از حقایق را روشن‌تر و عریان‌تر کرده است. هرگاه تروریست‌ها در هر نقطه از سوریه دچار هزیمت و استیصال می‌شوند و عرصه بر آن‌ها تنگ می‌گردد، به دامان صهیونیست‌ها در مرزها پناه می‌برند و حالا که چند قدم به گرفتار شدنشان در چنگال پرقدرت ارتش مانده، حامیان آن‌ها به بهانه‌های حقوق بشری متوسل شده‌اند. سازمان ملل که در جنگ تحمیلی به سوریه و لشکرکشی آمریکا و تجاوزات اسرائیل به این کشور سال‌هاست که خفقان گرفته، حالا نگران مردمی شده که مدت‌هاست با آتش جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند و صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه - وابسته به مخالفان دولت این کشور- به‌تازگی اعلام کرده که بیش از ۱۲۰ هزار نفر از زمان آغاز حمله نیروهای دولتی برای تصرف مناطق تحت کنترل مخالفان در استان درعا آواره شده‌اند و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز اظهار فضل کرده است که چنین رویدادی به معنای یک «فاجعه» برای غیرنظامیان خواهد بود! اسرائیل و اردن هم اعلام کرده‌اند که آوارگان را به داخل مرزهایشان راه نمی‌دهند.

ادعای وقوع فاجعه انسانی پیش‌ازاین در غوطه شرقی، حلب و دیگر مناطقی که تروریست‌ها در آستانه شکست قرار داشتند تکرار شده بود و این بار هم همان قصه در حال تکرار است؛ درحالی‌که اگر ارتش سوریه می‌خواست خشک و تر را باهم بسوزاند، شاید در سال‌های اول جنگ می‌توانست همه مناطق تصرف‌شده را از لوث وجود تکفیری‌ها آزاد کند.  

نکته پایانی اینکه آمریکا در پی ایجاد دالانی در امتداد مرزهای عراق، سوریه، اردن و رژیم صهیونیستی است تا خط حائلی برای جابجایی نیروهای خود در منطقه داشته باشد اما پیشروی ارتش سوریه، به‌زودی خطوط ارتباطی این کریدور را قطع خواهد کرد که این اتفاق یکی از دلایل حساسیت شدید آمریکا به تحولات سوریه به شمار می‌آید.

و بالاخره اینکه اذعان «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا به این واقعیت که «رئیس‌جمهور سوریه در جریان جنگ هفت‌ساله سوریه بسیار موفق عمل کرده اما ازنقطه‌نظر آمریکا، ایران بزرگ‌ترین تهدید در سوریه به شمار می‌رود و ما باید روی این موضوع تمرکز کنیم»، ثابت می‌کند که حضور ایران در سوریه، به‌موقع و در وقت مقتضی صورت گرفته و بزرگ‌ترین تهدید ازنظر آن‌ها، نقش برجسته جمهوری اسلامی در ناامن سازی سرزمین‌های اشغالی است، چراکه محصور شدن صهیونیست‌ها در فشار گازانبری فلسطین و سوریه، فقط از طریق معاضدت جمهوری اسلامی ممکن خواهد شد./۹۶۹/د102/ب1

منبع: حمایت

ارسال نظرات