۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۵۶۹۹۶۵
سرمقاله؛

سرعت تحول

قوه‌ قضاییه یک نهاد حاکمیتی است، نه صرفاً از آن جهت که می‌بایست اعمال حق کرده و مطالبات مردم را پیگیری کند، بلکه از آن حیث که مجموعه اقدامات، تدابیر و احکام آن، به حساب و به تعبیر دقیق‌تر به پای حاکمیت نوشته می‌شود.
قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری رسا، قوه‌قضاییه یک نهاد حاکمیتی است، نه صرفاً از آن جهت که می‌بایست اعمال حق کرده و مطالبات مردم را پیگیری کند، بلکه از آن حیث که مجموعه اقدامات، تدابیر و احکام آن، به حساب و به تعبیر دقیق‌تر به پای حاکمیت نوشته می‌شود.

در واقع، دستگاه قضایی وضعیتی مانند نسبت شهرداری‌ها یا حتی نمایندگان مجلس به حکومت ندارد و قسمتی ممزوج شده است که همه افعال آن، حاکمیتی تلقی می‌شود. این سامانه با اهمیت، برای افزایش رابطه مردم و نظام نیازمند تحول است؛ تحولی شاخص‌گذاری‌شده و دارای زمانبندی.

در دوره اخیر ریاست عالی قوه‌قضاییه، گام‌های سترگی در برخورد با متخلفان کلان، نزدیک کردن دسترسی عمومی به قوه و بهبود روند دادسراها صورت گرفته است که شاید آنچنان که قدر آن بوده، طعم و نتیجه‌اش فهمیده و دیده نشده.

شاید یک علت آن در این باشد که «اگر به‌تدریج به‌سمت تحوّل برویم، این تحوّل نخواهد شد؛ چون همیشه مشکلات جلوتر از حرکتِ ما حرکت می‌کنند، اگر این‌جور آرام بخواهیم حرکت کنیم. تحوّل، یک کار تقریباً دفعی است که باید اتّفاق بیفتد.»

تحولی سریع، پرشتاب و ملموس که نتایج واضحی را به دنبال داشته باشد و البته می‌بایست در بازه‌های زمانی مشخص، مجدداً تحول را در سازمان مورد نظر به اجرا گذاشت که می‌تواند در وقت تغییر روسای دستگاه قضایی یا میانه دوره آنها باشد./۹۶۹/د102/ب1

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات