۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۶۶۹۷۵
هشدار كارشناسان دفاعی امنیتی از طرح مسائل موشکی؛

‌می‌خواهند قدرت مقابله به مثل را از ایران بگیرند

كارشناسان حوزه دفاعی امنیتی معتقدند، هدف آمریكا و برخی كشورهای دیگر از طرح محدود كردن قدرت دفاعی ایران، خلع سلاح جمهوری اسلامی و زمینه‌سازی برای تحقق سناریوی عراق است.
موشک ایرانی ذوالفقار

به گزارش خبرگزاری رسا، كارشناسان حوزه دفاعی امنیتی معتقدند، هدف امریكا و برخی كشورهای دیگر از طرح محدود كردن قدرت دفاعی ایران، خلع سلاح جمهوری اسلامی و زمینه‌سازی برای تحقق سناریوی عراق است.

هرچند بحث محدودسازی توان دفاعی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مطرح و یكی از اهداف حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی هم این موضوع بود، اما تلاش برای كاهش قدرت دفاعی ایران در سال‌های اخیر بیشتر شده است. اكنون و با گذشت بیش از یك سال از روی كار آمدن دولت جدید در امریكا، ترامپ دور جدیدی از تلاش‌ها برای هدف قرار دادن توان دفاعی و موشكی ایران را شروع كرده است.

مایك پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی اخیر خود در محل اندیشكده هریتیج این كشور، 12 خواسته واشنگتن از تهران بعد از خروج از برجام را مطرح كرد و با طرح این موضوع كه «برجام مانع توسعه برنامه موشك‌های بالستیك ایران نشد»، خواستار توقف برنامه موشكی ایران شد.

در همین خصوص محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو كمیته دفاعی و دبیر اول كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، گفت: داشتن توان دفاعی بالا اهمیت غیرقابل انكاری دارد. اگر كشوری توان دفاع از خود را نداشته باشد، قطعاً مورد طمع واقع می‌شود. ما اگر در ابتدای انقلاب قدرتمند بودیم صدام حسین جرئت نمی‌كرد به ایران حمله كند.

وی با اشاره به صادرات گسترده سلاح به منطقه خاورمیانه ادامه داد: اگر ما همین توان دفاعی و موشك‌ها را برای دفاع از خودمان نداشتیم تاكنون بارها مورد حمله قرار گرفته بودیم.

عضو كمیته دفاعی كمیسیون امنیت ملی مجلس گسترش قدرت دفاعی ایران برای ثبات منطقه را یك ضرورت عنوان كرد و گفت: اگر جمهوری اسلامی اقتدار نظامی و امنیتی بالایی داشته باشد، دیوانه دیگری مثل صدام جرئت نمی‌كند منطقه را به آشوب بكشد.

وی حمله امریكا و متحدانش به كشورهای كوچك و ضعیف مثل عراق، گرانادا، پاناما و كشورهای مشابه آنها را یادآور شد و افزود: امریكایی‌ها همیشه به كشورهای ضعیف حمله كرده‌اند و هیچ وقت كشورهای قدرتمند مثل روسیه، چین، هند و حتی كره شمالی را مورد حمله قرار نداده‌اند.

بازدارندگی بخشی از دكترین دفاعی ایران است

عباسعلی منصوری آرانی، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم هم بازدارندگی به معنای رصد تهدیدات و در نطفه خفه كردن آنها را بخشی از دكترین دفاعی جمهوری اسلامی عنوان كرد و گفت: توان نظامی ما صرفاً دفاعی است و بر این اساس مادامی‌که تهدید وجود دارد، ما بر مبنای آن تهدید سعی می‌كنیم كه سلاح‌هایمان را ارتقا دهیم و اگر تهدیدی وجود نداشته باشد این بازدارندگی در حداقل خودش قرار می‌گیرد.

این كارشناس مسائل امنیتی دفاعی با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیك و ژئواستراتژیك منطقه گفت: تنگه هرمز كه بخش زیادی از نفت دنیا از آن عبور می‌كند، متعلق به جمهوری اسلامی است و تأمین امنیت آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

منصوری آرانی با تشریح شرایط جغرافیایی ایران و همسایگی آن با 15 كشور گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی در همسایگی بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان قرار دارد و برای مبارزه با سوداگران مرگ هم نیازمند اقتدار نظامی است.

وی به وجود تهدیدات تروریستی داخلی و خارجی در كشور اشاره كرد و گفت: مبارزه با تروریسم؛ چه داخلی كه بیش از 17 هزار هم‌وطن ما را ترور كردند و چه تروریسم خارجی مثل طالبان، القاعده، داعش و ... اهمیت داشتن توان نظامی و امنیتی بالا را بیش از پیش نشان می‌دهد.

این كارشناس دفاعی امنیتی همچنین گفت: علاوه بر اینها وسعت سرزمینی ایران هم ایجاب می‌كند كه ما یك نیروی مسلح قدرتمند داشته باشیم.

وی در ادامه درخواست‌های امریكا و متحدانش برای محدودسازی توان موشكی ایران را یادآور شد و گفت: به طور یقین هیچ كشور مستقلی روی موضوعات دفاعی خود مذاكره نمی‌كند.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، داشتن موشك به عنوان یك سلاح متعارف را حق بدیهی ایران برای دفاع از خود دانست و گفت: ایران درباره سلاح‌های استراتژیك و متعارف خود مذاكره نمی‌كند.

می‌خواهند قدرت مقابله به‌مثل را از ایران بگیرند

حسین كنعانی مقدم از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در رابطه با اهمیت حفظ و تقویت توان دفاعی كشور گفت: همه عقلای سیاسی، نظامی و اقتصادی این موضوع را قبول دارند كه قدرت دفاعی عامل مهم حفظ استقلال، آزادی، حاكمیت و تمامیت ارضی یك كشور است.

وی، خلع سلاح را پیش‌زمینه دخالت قدرت‌ها در امور كشورها دانست و افزود: كشوری كه خلع سلاح می‌شود، در عمل تسلیم خواسته‌ها و اوامر دشمنانش خواهد شد.

این كارشناس مسائل سیاسی قدرت نظامی را در كنار دیگر ابعاد قدرت یعنی قدرت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخشی از قدرت ملی یك كشور دانست و گفت: كاركرد قدرت ملی حفظ منافع ملی و دفع تهدیداتی است كه می‌تواند ثبات یك كشور را به خطر بیندازد.

كنعانی مقدم به طرح امریكا برای اعمال فشار اقتصادی به ایران اشاره كرد و گفت: در حوزه نظامی، طرح امریكایی‌ها این است كه قدرت دفاعی و مقابله به‌مثل را از ایران بگیرند.

این كارشناس مسائل سیاسی به ایجاد 650 پایگاه نظامی در منطقه توسط امریكا با هدف اعمال فشار بر ایران اشاره كرد و گفت: وقتی پایگاه‌های امریكایی در برد موشك‌های ایران باشند عملاً این پایگاه‌ها هیچ كارایی نخواهند داشت. وی گفت: ما دنبال خنثی كردن تهدیدات امریكا هستیم و قدرت موشكی ما باید طوری باشد كه بتوانیم مقابله به‌مثل كنیم، یعنی اگر امریكا خواست ما را مورد تهدید قرار دهد بتوانیم آنها را هدف قرار دهیم.

كنعانی مقدم افزود: امریكایی‌ها دنبال خلع سلاح ما هستند كه بتوانند مثل عراق بعد از خلع سلاح، اقدامات بعدی خودشان را انجام دهند.

این كارشناس مسائل سیاسی افزود: در رابطه با داخل، ما باید خیلی هوشیار باشیم و مانع از این شویم كه امریكایی‌ها بتوانند بحث نفوذ و ایجاد ناامنی و نافرمانی مدنی را دنبال كنند و نباید اجازه دهیم برجام عاملی برای دوقطبی كردن كشور و ایجاد ناآرامی و نافرمانی شود.

وی در پایان گفت: تجربه نشان داده كه هرچه ما در داخل منسجم‌تر باشیم، دشمن بیشتر عقب‌نشینی می‌كند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات