۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۶۴۱۷۲
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

ایرانیان در حوزه فلسفه های مضاف گوی سبقت را از دیگران ربوده اند

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که جهش علمی شیعه در دوران انقلاب اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: شخصیت های برجسته ای در زمینه علوم اسلامی گام برداشته اند که باید آنها را معرفی کنیم.
افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به حوزه فلسفه علوم مختلف و ماهیت معرفت دینی گفت: این موضوع از مباحثی است که ایرانیان آن را تأسیس کرده اند و نمی توان آن را در پیشینه های تاریخی پیدا کرد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که مباحث فلسفی را با عنوان فلسفه معرف دینی بیان می کنیم، اظهار داشت: امروزه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 70 فلسفه مضاف به علوم روز در حال بررسی و مطالعه است که در نوع خود بسیار مهم است.

وی افزود: در حال حاضر حوره فلسفه های مضاف که در امتداد علوم عقلی هستند بسیار حوزه فلسفه های مضاف که امتداد دامنه علوم عقلی اسلامی است، بسیار وسیع شده است؛ ایرانیان و شیعیان در این عرصه گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که در گزارش های تاریخی چیزی از صدرالمتألهین با عنوان فلسفه سیاسی بیان نشده است، ابراز کرد: این در حالی است که علمای شیعه و پژوهشگران ما ما امروز به این عرصه ها نیز با استفاده از نظریات حکمت صدرایی پرداخته اند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه امروزه در فقه و اصول وارد ابواب جدیدی شده اند.

وی با تاکید بر این که جهش علمی شیعه در دوران انقلاب اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: شخصیت های برجسته ای در زمینه علوم اسلامی گام برداشته اند که باید سعی کنیم آن ها را معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که امروزه در عرصه های تفسیری گام های بلندی برداشته شده است، اظهار داشت: سه شخصیت برجسته از فقها و حکما از جمله حضرات آیات جوادی آملی و مکارم شیرازی و سبحانی در این عرصه کارهای ارزشمندی انجام داده اند که سعی داریم آن مباحث را به حوزه علوم انسانی نیز سرایت دهیم.

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که برخی مباحث اسلامی نیازمند توسعه، برخی نیازمند تحول و برخی نیازمند تأسیس هستند و در این عرصه باید ظرفیت ها را شناخت و از آسیب ها غافل نبود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات