۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۵۶۲۹۶۳
مدیر حوزه علمیه استان تهران:

نجات شاگرد از جهل مهمترین وظیفه استاد است

حجت الاسلام رحیمی صادق اصلی‌ترین کار حوزه و طلبگی را ذکر بیان کرد و گفت: استاد در رشد معرفتی و اخلاقی طلبه بسیار موثر است از این رو بیان مسائل علمی تنها وظیفه استاد نیست بلکه نجات شاگرد از جهل مهمترین وظیفه استاد به شمار می‌رود.
رحیمی صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران، امروز در مراسمی که به مناسبت تجلیل از مقام اساتید در مدرسه علمیه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: لازم است طلاب هر سال حداقل یکبار با خود خلوت کنند و به ارزیابی خود بپردازند تا بندانند آیا تلاش و کوششی که در یک سال انجام داده‌اند نسبت به سال گذشته پیشرفتی داشتند یا خیر، حتی مدرسه نیز این ارزیابی را باید داشته باشد از این رو باید دانست طلبگی چیست، حوزه چیست و طلبه کیست.

وی افزود: به عقیده بنده برای پاسخ به هر سوالی و هر بحثی قبل از هر چیز انسان باید به محضر قرآن رجوع کند و این شیوه باید در دوران طلبگی یک رسم باشد چرا که قرآن، کتاب هدایت انسان است.

حجت الاسلام رحیمی صادق با استناد به آیات 35 سوره مبارکه مومنون و 38 سوره مبارکه نور، ابراز کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید: خداوند نور همه هستی و منبع همه انوار است؛ در عالم هستی ما یک نور ظاهری و یک نور باطنی داریم طبق صریح روایات مصادیقی مانند قرآن و علم برای نور بیان شده است.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه خداوند حقیقت نور است و تا خداوند اراده نکند این نور به احدی نخواهد رسید، ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: خداوند هر کسی را که بخواهد با نورش هدایت می‌کند؛ علوم زمینه ساز کسب نور است تا انسان به آن دست یابند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه خانه‌ای است که خداوند او را مفید قرار داده تا ذکر الهی در آن گفته شود، بیان داشت: ذکر لسانی آغاز راه برای رسیدن به ذکر قلبی و ذکر عملی است، حوزه جایی است که انسان با پوشیدن لباس نیز باید به خداوند پناه ببرد، طلبه باید به گونه‌ای باشد که با نگاه به او انسان یاد خداوند کند.

حجت الاسلام رحیمی صادق ادامه داد: حوزه فضایی است که از در و دیوار او ذکر الهی استشمام می‌شود بنابراین صبح و شام در این خانه ملکوتی که خداوند به او رفعت داده تسبیح الهی صورت می‌پذیرد. از این رو حوزه جایی است که انسان لحظه به لحظه در آن رشد می‌کند. حوزه جای بلند شدن و رفعت پیدا کردن است تا انسان به خدا برسد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: اولین شرط ورود به این خانه آن است که انسان مردانه وارد آن شود، امروز که سرعت شبهات بسیار بالا است برای ما طلاب وظایف و تکالیف بیشتری آشکار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار اصلی حوزه و طلبگی ذکر است و هیچ چیزی ذاکران الهی را از تسبیح خداوند باز نمی‌دارد. استاد در رشد معرفتی و اخلاقی طلبه بسیار موثر است از این رو بیان مسائل علمی تنها وظیفه استاد نیست بلکه نجات شاگرد از جهل مهمترین وظیفه استاد به شمار می‌رود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات