۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۶۱۶۶۴
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

تربیت بدون احساس اثرگذار نیست

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) درباره اینکه چرا با وجود تبلیغات فراوان این امر خروجی در تربیت انسان ها ندارد، گفت: در واقع همه این تبلیغات فقط آموزش است و تربیت نیست و تا زمانی که تبلیغات مذهبی اینگونه باشد اثری ندارد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نظافت یزدی، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در نشست «زندگی تکلیف مدارانه» در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) که امروز برگزار شد، گفت: در واقع در زندگی تکلیف مدارانه خلأ تربیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تربیت کمرنگ شده است، تصریح کرد: تربیت بدون تعلیم نمی شود اما در عین حال این دو با یکدیگر متفاوت هستند چرا که تربیت با دل سرو کار دارد که اگر به دل وارد نشود نفعی برای اسلام ندارد.

مدیر مدرسه علمیه حضرن مهدی(عج) با اشاره به این مطلب که تربیت با احساسات عجین می شود، بیان داشت: اگر در این وضعیت مشاهده می شود که در عین آموزش های فراوان، تربیت صورت نگرفته است به این دلیل است که همراه با باور نبوده است که منجر به نفاق پروری شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سخنرانی تربیت ایجاد نمی کند، اظهار کرد: در واقع در این امر اکرام حائز اهمیت است چرا که بنا به آیات قرآنی انسان کرامت داردو از طرفی انسان هر چه با تقواتر باشد احترام بیشتری برای افراد قائل می شود.

وی با بیان اینکه تقوا به معنای اراده قوی است، بیان داشت: افراد بی تقوا خودشان هم نمی دانند که حیوانی زندگی می کنند چرا که حیوان مجبور به غریزه است و فقط انسان است که می تواند  برخلاف غریزه اش عمل کند.

حجت الاسلام نظافت یزدی با اشاره به این مطلب که از آنجا که ما قوانین الزامی را آمیخته به بسترساز معرفت و تربیت و باور نمی کنیم به همین دلیل در آموزش ها توفیقی نصیب ما نمی شود، خاطرنشان کرد: در واقع در تربیت احساس هم تقویت می شود و با این شیوه تربیت در میدان عمل اتفاق می افتد.

وی در ادامه درباره اینکه چرا با وجود تبلیغات فراوان این امر خروجی ندارد، گفت: در واقع همه این تبلیغات فقط آموزش است و تربیت نیست و تا زمانی که تبلیغات مذهبی اینگونه باشد اثری ندارد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با تأکید بر این مطلب که نیازهای فکری و روحی انسان ها مهمتر از نیازهای جسمی و غریزی آنها است، خاطرنشان کرد: در واقع اهل بیت(ع) نیازهای معنوی فرزندان خود را تأمین می کردند و به همین دلیل کاستی های مادی روی آنها اثر منفی نمی گذارد و حتی سبب رشد می شود./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات