ولایت اهل بیت سبب خیر، برکت و زیبایی در زندگی می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان تفسیر آیه شریفه «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» گفت: این آیه شریفه خداباوری و عمل صالح را نسخه ای کامل برای نیل به زندگانی مطلوب معرفی می کند و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند. چرا که اگر کسی خدا را باور کرد و به او ایمان داشت حتما عمل صالح را انجام خواهد داد.
امام جمعه مشهد با اشاره به تفاوت میان کار خوب و عمل صالح افزود: اگر کار خوبی را با انگیزه های دنیایی و مادی انجام دهیم نمی توان آن را عمل صالح نامید. چرا که عمل صالح تنها با انگیزه الهی و معنوی صورت می پذیرد و انگیزه مادی در آن وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: زندگی مطلوب با داشتن باطنی آرام و قلبی مطمئن حاصل می شود. پول و قدرت نمی توانند این امر را برای ما به ارمغان بیاورند چرا که خود گاها آرامش و اطمینان درونی ما را از بین میبرند.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه زندگی مطلوب و باطن آرام گاها با نداشتن پول و ثروت به دست می آید تصریح کرد: برخی به اشتباه گمان می کنند که ثروت خوشبختی می آورد در حالی که زندگی بهتر در سایه پول و مقام نیست. پول و مقام اگر در مسیر الهی نباشد تبدیل به آفتی برای آرامش درونی می شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: خداوند خود عهده دار معیشت مردم شده است و باید مومنان همانند کودکی که هیچگاه غصه لباس و غذای فردایش را به علت باور داشتن به پدر نمی خورد، به خداوند و رزاق بودن او باور و ایمان داشته باشند. خداباوری موجب تلاش برای جلب رضای خداوند است.
وی عبارت «طوبی لهم» را دارای تفاسیر متعددی دانست و خاطر نشان کرد: ساده ترین معنای این عبارت «خوش به حالش» است. یکی از تفسیر ها در رابطه با این عبارت این است که مومن همیشه چشمش روشن است، خوشحال و شاد است و دلواپسی و دغدغه ای ندارد.
آیت الله علم الهدی با بیان تفسیر دیگر این عبارت گفت: در تفسیر دیگری این عبارت به معنای داشتن زندگی خوب، خوش و خرم است. تفسیر سوم این است که این افراد مدام با خیر و برکت در زندگی رو به رو می شوند و محبوب مردم نیز هستند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: تفسیر بعدی این عبارت نیز این است که بهشت مخصوص این دسته از افراد است. همچنین زندگی پاک، زیبا، مخصوصا لذیذ و گوارا و به دور از نکبت و آلودگی از دیگر تفاسیری است که برای این آیه شده است. برخی زندگی فقیرانه و سخت اما گوارایی دارند، در حالی که عده ای با داشتن لذت های مختلف و ثروت های زیاد زندگی گوارایی ندارند.
وی خاطر نشان کرد: باید دانست لذتی که با پایمال» کردن حق دیگران و خارج از مسیر رشد الهی و معنوی باشد، اگر چه که لذت های فراوانی در خود داشته باشد گوارا نیست.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه عبارت «طوبی لهم در این آیه شریفه نیز اشاره به تبدیل نقمت ها به نعمت دارد تصریح کرد: ضرر ها و خسارت هایی که از ناحیه دیگران و... به این دسته از افراد می رسد تبدیل به منفعت و سود می شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تفسیر اهل بیت(ع) از این آیه افزود: اهل بیت(ع) طوبی را درختی در بهشت می دانند که متعلق به این دسته از افراد است. درخت طوبی در منزل امیرمومنان(ع) در بهشت است و شاخه های آن تا منزل هر مومنی در آنجا کشیده شده و امتداد پیدا کرده است.
وی آخرت را صورت تجسم یافته دنیا دانست و خاطر نشان کرد: اعمال و رفتار ما در آخرت به صورت نعمت یا عذاب در خواهد آمد. درخت طوبی نیز صورت تجسم یافته وابستگی و گرایش های مومنان در دنیا است که این وابستگی و گرایش مومنان متعلق به عشق به اهل بیت است.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه اهل بیت(ع) نقش عروه الوثقی را در نوسانات موجود در مسیر عبودیت خداوند دارند گفت: درخت طوبی صورت تجسم یافته ولایت اهل بیت(ع) در بهشت است. شاخه این درخت که صورت تجسم یافته آن در آخرت و صورت عینی آن در همین دنیا است تا خانه های مومنان کشیده شده است که به معنای وجود ولایت اهل بیت(ع) در دل مومنان در زندگی همین دنیا است.
امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: «طوبی از آن کسی است که متمسک به امر ولایت ما است و حتی اگر دست شان از ما کوتاه باشد، پس از هدایت هیچ گاه منحرف از راه خداوند نمی شوند و رابطه شان با ولایت ما نیز هیچگاه قطع نمی شود»./861/پ202/ب1