دولت تولیدکنندگان داخلی را حمایت و تشویق کند

محسن کوهکن نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حمایت از کالای ایرانی را منوط به انجام اقدامات متعددی بهصورت همزمان عنوان کرد و گفت: فرهنگ عمومی در کشور باید به جایگاه کالای ایرانی توجه کند، مطالبات تولید کنندگان از دولت و مصرف کنندگان از تولید کنندگان باید تبیین شود و نقش نظارتی حاکمیت بر بازار تولید و فروش قوت بیشتری یابد.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمپینهای ایجاد شده در حمایت از تولید کنندگان یا در حمایت از مصرفکنندگان ابراز داشت: بنا به تجربه کشورهای در حال رشد تشکیل کمپین حمایتی از بخشی خاص مانند تولید یا مصرف بینتیجه است؛ زیرا کمپین تشکیل شده تنها منافع قشری خاص از جامعه را مورد توجه قرار میدهد و در تعارض با منافع اقشار دیگر قرار میگیرد.
وی افزود: تمام طرفها در این موضوع باید دارای کمپینی واحد باشند و در نهایتاً باید به تفاهم برسند که تولید با کیفیت بالا و قیمت پایین کالاهای خود را به بازار عرضه کند و مصرف کنندگان نیز متعهد به خرید کالای داخلی باشند و با تمام وجود از کار هموطنان خود حمایت کنند.
کوهکن در تحلیلی از نتایج خرید کالای ایرانی اظهار داشت: افزایش تقاضای کالای داخلی باعث تولید بیشتر خواهد شد؛ این مؤلفه تولید کننده را در بهرهگیری از تکنولوژی روز توانمند خواهد کرد و پس از آن میتواند سود کمتری از مشتری دریافت کند؛ هر چند سود کمتر با توجه به فروش بیشتر در نتیجه سود بیشتری را برای تولید کننده به همراه خواهد داشت.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر اینکه صدا و سیما در راستای فرهنگسازی فعالیت میکند؛ باید مراکزی تحقیقاتی تشکیل شوند و با استفاده از تکنولوژی، فنون روز و تجربه کشورهای دیگر تولید کنندگان را یاری کنند.
وی با اشاره دوباره به لزوم هماهنگی و همراهی سه جانبه، تولید کننده، مصرف کننده و قوه ناظر گفت: نظارت قسمتی از کار است؛ همه قوا باید تولید کنندگان را تشویق کنند؛ دولت میتواند با ارائه لایحهای به مجلس واحدهایی که در ارائه کالای ایرانی با کیفیت و تشویق مردم به استفاده از آنها موفق هستند را از پرداخت مالیات معاف کند.
کوهکن در پایان از رسانهها خواست تا شفاف سازی کرده و فرهنگ عمومی را در زمینه استفاده از کالای ایرانی تقویت کنند و اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که در فضای مجازی بیکیفیت بودن برخی از کالاهای ایرانی را سرتیتر کرده و آن را نشر میدهند اما جایی که کالای ایرانی دارای کیفیت بالایی است سکوت اختیار میکنند؛ رسانهها باید فرمان تبلیغات را به سوی کالاهای ایرانی بگردانند./836/ت۳۰۲/ق