۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۵۸۸۶۹
در قم برگزار شد؛

نخستین همایش «آمران به معروف، حامیان محیط زیست»

نخستین همایش «آمران به معروف، حامیان محیط زیست» با حضور دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم و مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست در قم برگزار شد.
اسلام و محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش «آمران به معروف، حامیان محیط زیست» با حضور حجت الاسلام حسین معرفت دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم و تورج همتی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز  در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این همایش میان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم و اداره کل حفاظت از محیط زیست تفاهم نامه امضا شد.

حجت الاسلام حسین معرفت در این جلسه گفت: در نظر داریم در سال آینده با آموزش و‌پرورش هم تفاهم نامه امضا کنیم، زیرا برای احیای امر به معروف نباید تنها به ستاد امر به معروف اکتفا کرد و همه وارد عمل شوند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به اینکه آبادانی شهرها وظیفه استانداران و فرمانداران است، گفت: مردم نباید به این اکتفا کنند که ستاد امر به معروف و سازمان محیط زیست مراقب آبادانی شهرها هستند، بلکه باید خودشان نیز اقدام به احیای این ارزش دینی کنند.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان «فریضه فراموش شده» نام برده اند، ابراز کرد: رسیدن به جامعه ایده آل مبتنی بر نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

حجت الاسلام معرفت در پایان یادآو ر شد: دایره امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده است، بنابراین همه رسانه ها به ویژه صدا و سیما به این عرصه ورود پیدا کرده و ابعاد آن را به خوبی برای جامعه تبیین کنند، چراکه اگر این فریضه برای مرم به خوبی تبیین شود، همه بدان عمل خواهند کرد.

همچنین همتی در این نشست با اشاره به این که دبیرخانه اخلاق در محیط زیست به شهر مقدس قم اختصاص داده شده است، ابراز کرد: حوزه علمیه ظرفیت بزرگی در این شهر مقدس ایجاد کرده است، بنابراین باید از این ظرفیت در زمینه فرهنگ سازی در عرصه های گوناگون استفاده کرد.

وی با بیان این که قم پنجمین استان پرجمعیت در کشور است، عنوان کرد: با توجه به این تراکم جمعیت، آسیب های زیست محیی بسیاری در این شهر وجود دارد و امیدواریم با راه اندازی طرح آمران به معروف، حامیان محیط زیست از این آسیب ها کاسته شده و افزون بر این برای سایر شهرها نیز الگوسازی کنیم.

همتی با بیان این که رویکرد امروزی ما تجلی اخلاق در محیط زیست است، وجوه اشتراک آمران به معروف و حامیان محیط زیست را اینگونه توصیف کرد: ایجاد شرایط زندگی مطلوب برای انسان، ایثار، از خود گذشتگی و‌ جان فشانی، حفظ ارزش های الهی، تکیه بر مباحث فرهنگی و فرهنگ سازی، پیشگیری و جلوگیری از رفتارهای تهدید و یا تخریب کننده، تشویق و ترغیب جامعه به معارف، الگوهای مصرف و بهینه سازی آن، استفاده از ظرفیت های اجتماعی، عدالت زیستی، تربیت اخلاقی و نگاه ژرفا نگر از جمله وجوه مشترک هر دو گروه است.

وی یادآور شد: ما باید جریان سازی سرنوشت سازی در حوزه محیط زیست داشته باشیم و از ظرفیت حوزویان، دانشجویان، بازاریان و‌ دیگر اقشار در زمینه حفظ منابع طبیعی استفاده کنیم.

گفتنی است، 40 نفر از فعالان عرصه امر به معروف و حمایت از محیط زیست در این مراسم از سوی ستاد امربه معروف و نهی از منکر و اداره کل حفاظت محیط زیست تجلیل شدند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات