چرا نباید چهره معصومین در فیلمها نمایش داده شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سعید عبداللهی مدیر مرکز مانیتورینگ شبکههای ماهوارهای فارسیزبان پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س)، آستان مقدس حضرت معصومه(س)با اشاره به اینکه مارشال مک لوهان برای نستین بار براساس فرهنگ آمریکایی رسانهها را به رسانههای سرد و گرم دستهبندی کرده است، گفت: رسانه سرد به رسانهای گفته میشود که مشارکت زیادی را از سوی مخاطب طلب کرده و فهم پیامهای آن احتیاج بهقدرت تخیل مخاطب دارد.
مدیر مرکز مانتیورینگ شبکه های ماهواره های فارسی زبان تصریح کرد: در تعریف رسانه های گرم در دیدگاه مكلوهان، رسانه گرم رسانه ای است، كه تنها یكی از حواس پنجگانه مخاطب را در نهایت تكامل و قدرت آن به كار میگیرد، این نوع رسانه با حجم زیادی از دادهها همراه بوده و از نظر بیان مقصود، كامل است و آنچنان دارای وضوح و روشنی است كه چیزی را باقی نمیگذارد؛ تا دخالت مخاطب را در پر كردن فراموششدهها و خلاءها ایجاب كند و همكاری مخاطب را به حداقل می رساند؛ بر این اساس رادیو، كتاب، عكس، مطبوعات، ضبط صوت، سینما در زمره رسانه های گرم هستند.
وی افزود: بهعبارتدیگر رسانههای سرد پیام خود را بهصورت غیرمستقیم به مخاطب القا میکنند، در صورتیکه رسانه گرم، رسانههایی هستند که مشارکت چندانی از مخاطب طلب نمیکنند و به خاطر صراحت و وضوح، نیازی به تخیل ندارد و بهعبارتدیگر پیام خود را واضح و بدون ابهام و بهصورت مستقیم به مخاطب منتقل میکنند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این تعریف از رسانه به قرن 19 میلادی باز می گردد و امروز با مولتی مدیا شدن رسانه های این تعریف ها تغییر کرده است، افزود: به عبارت دیگر باید دقت کرد که در رسانه های سرد لازم است مخاطب با بهرهگیری از قدرت تخیل خود، حلقههای مفقودهای كه در پیامها وجود دارد را شناسایی كند و در واقع حجم زیادی از اطلاعات را بر اطلاعات ارائهشده از سوی رسانه، اضافه می كند؛ تا فهم كامل پیام رسانهای حاصل شود.
حجت الاسلام عبدالهی ادامه داد: علت اینکه امروزه فقها و علمای بزرگ دینی اجازه نمیدهند که بازیگری با چهره مشخص و شفاف نقشهای ائمه معصوم و بزرگان دینی را بازی کنند نیز همین موضوع ریشه دارد؛ زیرا تصویری که رسانههای گرم مانند سینما و تلویزیون نمایش میدهند تصویری واضح و صریح است و به عبارتدیگر سلیقه کارگردان و تهیهکننده فیلم را به مخاطب القا میکند و چون تصویر بیپرده و کاملاً صریح به مخاطب القا میشود بعدها مخاطب تنها چهرهای که از امام حسین(ع) در ذهن خود بازتعریف میکند همان چهره بازیگر است و این موضوع بهاینعلت که بازیگر معصوم نیست و از خطا و اشتباه مصون نیست میتواند بعدها موجب تحریف چهره امام معصوم شود؛ بنابراین تعریف چهره معصوم از طریق رسانه بهصورت مستقیم میتواند بعدها منشأ ایجاد تحریف در دین شود./968/پ۲۰۲/س