آثار و برکات وضو در روایات
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد محمد حسين بني هاشمي شنبه شنبه در سلسله برنامه برنامه هاي سبك زندگي اسلامي كه در مسجد فاطميه كاشان برگزار مي شود، از وضو به عنوان يك توصيه ديني نام برد و افزود: سفارش به دائم الوضو بودن براي پاكي جسم و بخشش گناهان انسان است.
وي وضو را سبب استجابت دعا خواند و گفت: يكي از ابزار استجابت دعا داشتن وضو است، ضمن اينكه وضو سبب فراواني رزق و روزي و تمركز فكر انسان در فعاليت هاي علمي و فكري است، چرا كه شستن صورت و دستها سبب تحريك صورت و دست شده و در نتيجه سبب تحريك مغز و فعال شدن مغز مي شود.
حجت الاسلام بني هاشمي همچنين داشتن وضو را سبب افزايش عمر انسان خواند و اظهار داشت: هنگام خوابيدن وضو با خاك مانند كسي است كه بدون اينكه به خود زحمت عبادت داده باشد، شب تا صبح عبادت كرده است.
وي افزود: در حديثي از پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، خوابيدن با طهارت مانند كسي است كه هم روزه دار است و هم شب زنده دار است، از اين رو اگر انسان با وضو بخوابد و با وضو بميرد، خداوند به او اجر شهادت خواهد داد و شهيد از دنيا خواهد رفت.
امام جمعه موقت كاشان وضو را سبب نورانيت انسان خواند و ادامه داد: از پيامبر اكرم(ص) سؤال شد، در قيامت شما امت خود در بين امت هاي ديگر چگونه تشخيص خواهيد داد، پيامبر فرمود، امت چهره هاي نوراني امت من در قيامت متمايز از ساير امت هاي ديگر است چرا كه وضو سبب نورانيت انسان مي شود.
وي طهارت را يكي از مباحث مهم فقهي دانست و گفت: فقها و مراجع در رابطه با طهارت مطالب مهمي را بيان كرده اند به طوريكه در رابطه به هيچ موضوعي به اندازه طهارت صحبت نشده است و طهارت نخستين باب فقهي ما است چرا كه طهارت سبب اباحه برخي از عبادات مي شود.
حجت الاسلام بني هاشمي با اشاره به اينكه بسياري از عبادات بدون طهارت باطل است، ادامه داد: در رابطه با طهارت دو تعريف بيان شده است يكي تعريف لغتي است كه طهارت به معني پاكي و پاكيزكي است ضمن اينكه در بين فقهاي عظام در عرف و شرع دو تعريف شده است.
وي ادامه داد: در عرف و شرع، بزرگان طهارت به معني طهارت از حدث دانسته اند و در تعريف ديگري آن را طهارت از خبث دانسته اند، بنابراين طهارت از حدث به عناي گرفتن وضو و غسل و يا تيمم براي عبادت خدا است و طهارت از خبت نيزپاك و پاكيزه بودن لباس براي عبادت خدا است.
امام جمعه موقت كاشان، به تفاوت هاي طهارت از حدث و طهارت از حبث اشاره كرد و گفت: طهارت از حدث شرط اصلي اقامه نماز است و به عبارت ديگر بدون وضو نمي توان اقامه نماز كرد./1307/پ204/ب1