۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۵۲۹۹۸
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

حضور قلب در نماز به معنای از کار افتادن حواس انسان نیست

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور قلب در نماز به معنای از کار افتادن حواس انسان نیست، گفت: دیدن و شنیدن در نماز، منافاتی با حضور قلب ندارد.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در زمینه معاد، اعتقاد به جسمانی بودن معاد است و روح انسان در عالم برزخ و عالم قیامت دارای جسم است، گفت: بدن برزخی تفاوت هایی با بدن مادی دارد بنابراین پس از انتقال روح به بدن تجرد روح از بین رفته و پس از آن روح در دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت دارای جسم است اما بدن مثالی با بدن مادی تفاوت هایی دارد.

وی افزود: بدن مثالی انسان در عالم برزخ از نظر شکل ظاهری و طعم شناسی مواد مختلف شباهت زیادی به بدن مادی دارد ولی بدن برزخی جرم نداشته و همین جرم نداشتن محدودیت های بدن مادی را از بین می برد و همچنین بدن مثالی محدودیت زمانی و مکانی ندارد و نقایص و معلولیت های بدن مادی در بدن برزخی از بین می رود.

استاد حوزه علمیه قم پیر نشدن و آسیب ناپذیری را از دیگر ویژگی های بدن مثالی عنوان کرد، گفت: بدن مثالی پیر نمی شود و با وجود اینکه به آتش جهنم عذاب می شود مرگ برای آن ممکن نیست و انسان طبق آیات قرآن کریم در عوالم دیگر با بدن مثالی مبعوث می شود زیرا  درک بسیاری از لذت ها مانند ازدواج، خوردن و آشامیدن که در آیات قرآن وصف شده بدون جسم برای روح ممکن نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه قانون ارث نافی آیه««ليس للانسان الا ما سعی» و اهمیت کار و تلاش در پیشرفت انسان نیست، افزود: اثبات شی نفی ما ادا نمی کند؛ زیرا انسان در بعضی از مواقع چیزهایی را بدون سعی و تلاش به دست می آورد که دیگران به او هدیه می کنند و هدف از این آیه از بین بردن فرهنگ تنبلی و کم کاری در جامعه اسلامی است همچنین توجه به این نکته لازم است که ارث نیز حاصل سعی انسان است و ارثی حاصل سعی والدین برای فرزندان است که برای آنها باقی می گذارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دارا بودن حضور قلب در نماز به معنای از کار افتادن حواس انسان نیست به همین دلیل پیامبر(ص) در نماز با سوار شدن حسنین بر پشتشان نماز خود را طولانی می کردند و این طولانی کردن نماز از سوی پیامبر(ص) به معنای این نیست که ایشان در نماز به چیزی به جز خدا توجه داشتند بلکه ایشان در عین توجه به خداوند از حواس خود نیز استفاده می کردند زیرا اگر در هنگام نماز حواس فرد دچار مشکل شود فرد دچار بیهوشی شده و  بابیهوشی نماز و وضو باطل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان یادآور شد: دیدن و شنیدن در نماز، منافاتی با حضور قلب ندارد زیرا اگر استفاده از حواس در نماز مشکل داشت خداوند به انسان اجازه نمی داد که با در خطر قرار گرفتن جان دیگران نماز خود را باطل کند و همچنین ماجرای خاتم بخشی حضرت امیرمؤمنان(ع) نیز اشاره به همین موضوع دارد که در آیات قرآن کریم مورد تجلیل قرار گرفته است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات