۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۲۶۳۰
حجت الاسلام پژمانفر:

اراده ای برای مکانیزه کردن فعالیت های اقتصادی وجود ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اراده ای برای مکانیزه کردن فعالیت های اقتصادی وجود ندارد چرا که دانه درشت ها در مقام تصمیم گیری قرار گرفته اند وخودشان ذی نفع و به همین دلیل اجازه نمی دهند این کار انجام شود.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه که امروز 7 بهمن در دفتر ارتباطات مردمی برگزار شد، درابتدا درباره بودجه 97 گفت: امسال تغییر چندانی در بودجه وجود ندارد و فقط برخی از بودجه ها به صورت استانی لحاظ شده است و اتفاقات مثبتی که بتواند بودجه را به سمت یک اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات کشور در مسیر پیش رو  به جلو ببرد، دراین بودجه دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه دولت در این سالها هزینه مصرفی به مراتب بیشتر از درآمد داشته است، تصریح کرد: در واقع این ایراد اساسی هنوز اصلاح نشده و در بودجه امسال هم این اتفاق رخ نداده است و هنوز هم هزینه های جاری دولت فراوان است که با درآمدها همخوانی ندارد.

حجت الاسلام پژمانفر در ادامه با طرح این پرسش که اگر بودجه ها استانی شود به نفع یا ضرر استان است، گفت: در حال حاضر ما در اعتبارات کشوری همان تراز 6 درصد را جلو می رویم و  درعین حال مدعی هستیم که سهم ما 8 درصد است و این یک عقب ماندگی است که در بودجه وجود دارد و تا به امروز هنوز رفع نشده است.

وی با بیان اینکه استانی شدن بودجه محاسن و معایبی دارد چرا که نماینده های مجلس پیگیر مسائل در تراز ملی هستند و اگر تراز آنها تنزل پیدا کند و استانی شوند دیگر به نفع کشور نیست، بیان داشت: به همین دلیل مسیر را باید طوری تعریف کرد که این نماینده ها همچنان ملی بمانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استانی و یا شهرستانی شدن نماینده های مجلس این ایراد را شامل می شود که با توجه به اینکه  انتخابات آنها شهرستانی است خودشان را در تراز شهرستانی می بینند در حالی که باید در تراز ملی دیده شوند و نباید مصالح شهرستانی بر مصالح ملی مقدم شود.

وی در ادامه درباره افزایش تعداد نماینده های مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی وجود دارد که نماینده های مجلس افزایش پیدا کنند و این طرح از مجالس قبلی مطرح شده است که دارای موافقین و مخالفین بسیاری است و اگر بخواهیم در تعداد نماینده ها افزایش صورت بگیرد این کار باید به صورت اساسی انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در حال حاضر بی عدالتی در توزیع نماینده ها صورت گرفته است چرا که در تبریز 6  نماینده وجود دارد که جمعیت تبریز کمتر از دو میلیون نفر است و حال اینکه در مشهد که جمعیت آن بیش از سه میلیون نفر است و بدون احتساب جمعیت شناور ما فقط 5 نماینده داریم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برای افزایش تعداد نماینده ها کاری انجام بدهیم در نخستین گام پیشنهادی مبنی بر افزوده شدن بخش هایی به مشهد مانند بخش رضوی وجود دارد، تصریح کرد: در این صورت یک نماینده به مشهد اضافه می شود اما در عین حال باز تغییری در مطالبات مردم مشهد صورت نخواهد گرفت چرا که مشهد در مقایسه با دیگر کلان شهرها مثل تهران تعداد نماینده های آن کافی نیستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: کلان شهری مثل تهران که 30 نماینده در مقابل 10 میلیون نفر جمعیت دارد که به ازای هر یک میلیون نفر باید سه نماینده وجود داشته باشد پس ما باید ده نماینده درمشهد داشته باشیم و حال آنکه در شرایط فعلی 9 نماینده داریم.

زمینه افزایش تعداد نماینده ها در شرایط فعلی وجود ندارد

حجت الاسلام پژمانفر فزود: افزایش تعداد نماینده ها اگر بخواهد به سمت یک عدالت صحیح حرکت کند این اقتضا را دارد که دستکاری بزرگی در تعداد نماینده ها بشود که در حال حاضر زمینه انجام این کار وجود ندارد و به همین دلیل این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.

وی در ادامه درباره مالیات گفت: در حال حاضر فلسفه گرفتن مالیات در کشور ما گم شده است و حال اینکه در همه دنیا مالیات ابزاری برای کنترل رفتار مؤدیان مالیاتی است و ما باید روی این موضوع کار کنیم  تا مالیات به همان جایگاه خودش برگردد.

دولت فقط باید در بخش های حاکمیتی تصدی گری داشته باشد

حجت الاسلام پژمانفر با انتقاد نسبت به این موضوع که درآمدهای کشور و جرائم نتوانسته اند مسیر اصلی خودشان را طی کند، تصریح کرد: در ارتباط این موضوع اساسی ترین رویکرد آن مسأله فرهنگی است که حتی در دیگر کشورها اگر قرار باشد که اصلاحات اقتصادی اتفاق بیفتد رویکردهای آن را اصلاح کرده اند و امروز دولت به عنوان مجموعه ای که فقط باید دربخش های حاکمیتی تصدی گری داشته باشد و بقیه بخش ها را باید واگذار کند از آنجا که این کار را انجام نداده است هزینه اداره کردن دولت بسیار گران شده است و وقتی هزینه دولت برای اداره شدن بسیار گران است درنتیجه درآمدهای نفتی ما کفایت نمی کند و دولت به سمت درآمدهای دیگر می رود.

مالیات برای اداره دولت

وی با بیان اینکه امروز اگر می گوییم که درآمدهای نفتی ما به زیر 40 درصد کاهش یافته است این بدان معنا نیست که ما توانسته ایم مسیر اقتصاد خودمان را اصلاح کنیم، ابراز کرد: در شرایطی درآمدهای نفتی، بودجه و هزینه دولت را جواب می داد اما امروز همه این درآمدها فقط 40 درصد اداره دولت را پاسخگو است و ما ناچار شدیم به سمت دیگر درآمدها برویم که ریشه آن در اداره کردن کشور به صورت گران است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وقتی ما کشور را گران اداره می کنیم هزینه های بسیار بالایی را ایجاد می کنیم نتیجه این می شود که د رحالی که بیشتر از این امکانی برای ایجاد  درآمدهای نفتی نیست و از طرفی اداره کشور هم هزینه های آن افزایش یافته است و امروز این بودجه درآمدی حاصل از نفت فقط 40 درصد پاسخگو است.

وی با اشاره به این مطلب که امروز باید یک منبع جدید برای 60 درصد مابقی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل این معضل به جای اینکه راهی برای ادراره خودمان پیدا کنیم پای خودمان را بر روی گردن تولید گذاشته ایم و دولت امروز مالیات را برای حل مشکلات کشور نمی گیرد بلکه مالیات می گیرد تا بتواند خودش را اداره کند.

 عدم شفاف سازی

حجت الاسلام پژمانفر در ادامه با اشاره به اینکه در موضوع قاچاق هم وضعیت به همین منوال است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم شفاف سازی در مسیر خودمان نداشته ایم با چالش های جدی مواجه هستیم.

وی با طرح این پرسش که آیا دولت توانایی برای شفاف کردن درآمدها و هزینه ها در کشور را ندارد، آیا راه برای شفاف شدن درآمدها و هزینه ها اخذ مالیات ها و جرایمی که اصلاح رفتار داشته باشد که یکی از این اصلاح رفتارها همین موضوع قاچاق است، وجود ندارد، اظهار کرد: در حالی که دنیا تجربه های فراوانی در این زمینه دارد چرا ما به دنبال آن نیستیم.

مکانیزه کردن فعالیت های اقتصادی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مکانیزه کردن فعالیت های اقتصادی یکی از این راهکارها است که در گذشته تجربه آن را داشته ایم که در شرایطی مسیر سوخت را مکانیزه کردیم و کارت سوخت دادیم و اگر روی همان مسیر می رفتیم و اجازه نمی دادیم حتی یک درصد سوخت ما جابجا و فروش شود بدون اینکه ما نظارت برآن داشته باشیم، این مکانیزه شدن به نفع ما بود.

وی با بیان اینکه ما می توانیم در اقتصاد خودمان نیز همین کار را انجام بدهیم چرا که دنیا در حال حاضر به گونه ای است که شما حتی کوچکترین و بزرگترین فعالیت اقتصادی شما در سیستم ثبت است، اظهار کرد: اما درعین حال چرا دولت ها اجازه نمی دهند که در سیستم مکانیزه فعالیت های اقتصادی به بهانه های مختلف انجام شود تا درآمدها و هزینه ها روشن شود.

ردپای دانه درشت ها برای ممانعت از مکانیزه شدن فعالیت های اقتصادی

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: امروز دولت در ارتباط با فرار مالیاتی و آن کسانی که جرم انجام می دهند در این رابطه دولت ادعای ضعف و ناتوانی دارد و آیا ضعف و ناتوانی به این معنا است که سیستم ها نمی توانند کاری انجام بدهند یا نمی توانیم نرم افزارهایی برای این کنترل ها تولید کنیم و یا اینکه اراده ای وجود  ندارد.

وی با بیان اینکه امروز اراده ای برای اینکه این کار انجام شود وجود ندارد و دانه درشت ها هستند که در مقام تصمیم گیری قرار گرفته اند و خودشان ذی نفع هستند و به همین دلیل اجازه نمی دهند، تصریح کرد: ما در حوزه ثبت آن چیزهایی که امروز در دنیا وجود ندارد به عنوان فروش قولنامه ای و فروش اوراق عادی داریم یعنی چند هکتار زمین با یک کاغذ رد و بدل می شود بدون اینکه در جایی معلوم شود که شما فروختید و در ازای آن چقدر پول گرفته اید و اینها ضعف هایی است که اراده ای برای برطرف شدن آن نیست.

سایه ای در پشت سر فعالیت های فرهنگی ما وجود دارد

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس درادامه درباره بودجه های قرآنی گفت: متأسفانه  سایه ای در پشت سر فعالیت های فرهنگی ما وجود دارد و در این بخش که قسمتی از آن فعالیت های قرآنی است این سایه بیشتر از خود جنس بودجه، نگران کننده است و آن این موضوع است که امروز قرآن و فعالیت های قرآنی در اولویت کشور ما نیست.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه یک سند درآمد و هزینه در کشور نیست و در واقع سند سیاسی، فرهنگی، اقتصادی یک کشور است و مهمترین سندی است که یک کشور به صورت عملی آن را انجام می دهد، اظهار کرد: وقتی سهم فرهنگ در بودجه 97، شش دهم درصد می شود بدان معنا است که اگر سال گذشته یک درصد بوده و امروز کاهش پیدا می کند چرا که قرار است به بهانه حرکت به سمت اصلاح روندهای اقتصادی از عملیات فرهنگی که آن را یک عملیات لوکس می بینند که ضرورتی ندارد از این رو بودجه فرهنگی را کاهش می دهند.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به نشستی که درباره اجرای فعالیت های قرآنی به صورت متمرکز برگزار شد، گفت: در این چند ساله اخیر با توجه به کاهش بودجه های قرآنی تا سقف 40 میلیارد تومان در عین حال نگرانی های ما در عدد و رقم نیست بلکه بیشتر متوجه این موضوع است در ارتباط به نگاه به قرآن تغییراتی ایجاد شده است چرا که هیچگونه کار کارشناسی و سیاستی پشت این کاهش بودجه های قرآنی وجود ندارد و اراده ای پشت فعالیت ها و حرکت های قرآنی نیست اما در عین حال برای دولت که تنظیم لایحه کرده است اولویت ندارد.

بودجه زیارت برای انجام مأموریت ها در این حوزه کافی نیست

وی در ادامه درباره اختصاص بودجه 15 میلیارد تومانی در حوزه زیارت که به سه شهر مشهد و قم و شیراز اختصاص یافته است، گفت: حتی اگر همه این بودجه هم محقق شود و به مشهد پرداخته شود بازهم نمی توان همه مأموریت ها را امید داشت که در حوزه زیرساخت ها، حمل و نقل درون و بیرون شهری و اقامتگاه های ارزان قیمت را بتواند این بودجه پاسخگو باشد.

افزایش 20 درصدی ورود گردشگر خارجی به مشهد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد حضور گردشگران خارجی در مشهد اظهار کرد: طبق گزارش مراجع ذی‌ربط، حضور گردشگر خارجی در مشهد طی 10 ماهه اول امسال نسبت به 10 ماه سال گذشته حدود 20 درصد رشد داشته اما زیرساخت‌ها را متناسب با حضور مسافر و گردشگر آماده نکردیم همان‌طور که شاهد ترافیک شدید و حجم غیرقابل‌کنترل جمعیت در بافت اطراف حرم در دهه آخر صفر هستیم.

وی به نقش مردم مشهد در میزبانی از زائران و گردشگران اشاره و بیان کرد: با وجود فراهم نبودن تمام زیرساخت‌ها، مردم مشهد فداکاری می‌کنند و بار ضعف تأمین زیرساخت‌های مشهد را به دوش می‌کشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله حاشیه شهر مشهد گفت: سال 94، موفق شدیم در کمیسیون تلفیق بودجه ردیف مستقلی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد ایجاد کنیم اما در سال 97 این ردیف بودجه ای حذف شد و به‌ طور متمرکز 100 میلیارد برای حاشیه شهرها در نظر گرفته شد البته ما در مجلس نامه‌ای تنظیم کردیم و عددی به‌ مبلغ 59 میلیارد تومان به‌عنوان بودجه ماده 180 برای مشهد تعبیه شد و 40 میلیارد آن را برای حاشیه شهر مشهد قرار دادیم تا ردیف را احیا کنیم و در مجموع توانستیم هر ردیف را احیا کرده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در مجموع 100 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و تفکیک سهم مشهد از بودجه 100 میلیونی اختصاص‌یافته و تأمین 40 میلیارد تومان از محل بودجه ماده 180، توانستیم بودجه حاشیه شهر مشهد را احیا کنیم که البته در کنار آن، 10 میلیارد تومان برای بازسازی بیمارستان شهید هاشمی نژاد و 9 میلیارد تومان نیز برای طرح هادی روستایی در نظر گرفته‌شده است.

نگاه حمایتی نسبت به تولید در دولت نیست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تعطیل شدن کارخانه مشهد نخ مسئله بزرگی است و امروز رینگ سازی، قطعه‌سازی پوشاک و حتی موادغذایی ما با مشکل جدی روبه‌رو شده و علت این است که ما با نگاه حمایتی به این مجموعه‌ها نگاه کردیم؛ در واقع اخذ مالیات اگر برای بستن راه مقابل سوء استفاده‌گر باشد بسیار موثر است اما اگر براساس هزینه‌ها و گران اداره کردن دولت باشد ضربه می‌زند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه برای مثال طبق قانون، کتابفروشی‌ها معاف از مالیات هستند اما به‌بهانه‌های مختلف از آن‌ها مالیات می‌گیرند و نتیجه آن آسیب‌های مختلف در شهر می‌شود، تصریح کرد: در واقع کاهش واحدهای کتابفروشی به سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد، پس باید در تراز ملی مشکل را حل کنیم که در این راستا دولت باید پایش را از عرصه اجرا بیرون بکشد و تصدی‌گری نکند.

تخریب مسجدی که ثبت میراثی شده است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر یک سرمایه ملی و جهانی است، تصریح کرد: ما حق نداریم هر تصمیم سلیقه‌ای و محلی را در آنجا اعمال کنیم زیرا آینده ما در مراقبت کردن از داشته‌های آن منطقه است و من در مورد نابسامانی‌ها در اطراف حرم طرح سؤوال از وزارت راه و شهرسازی را مطرح کردم و از من تشکر کردند و گفتند شما به ما کمک می‌کنید تا مصوبات ما اجرا شود اما مسؤولان محلی تمکین نمی‌کنند که نتیجه آن تخریب مسجدی که ثبت میراثی شده است می‌شود.

وی ادامه داد: امروز چند کارشناس عمران گفته‌اند این مسجد، میراثی نیست سؤوال من این است آیا چندین کارشناس عمران می‌توانند میراثی بودن یک بنا را تشخیص دهند؟ لذا در این رابطه از وزیر کشور طرح سؤوال کرده و نامه‌ای به دادستان کل خراسان‌رضوی فرستادم و تقاضای ورود دادستان به این امر را داشتم تا جلوی این تخلفات گرفته شود.

حجت الاسلام پژمانفر درباره آمارهای غیرواقعی در مورد بازداشت‌شدگان وقایع اخیر مشهد گفت: جای گلایه از برخی رسانه‌ها  وجود دارد چرا که عمده بازداشتی‌ها بعد از بررسی نقش آنان در اتفاقات، با اخذ تعهد در روزهای اول آزاد شدند اما تعدادی دستگیر شدند که هنوز در بازداشت به سر می‌برند و بعضاً پرونده‌هایی در رابطه با اغتشاشات سال 88، پرونده‌های دیگر و یا ایفای نقش در آسیب زدن به بیت‌المال داشتند و در عین حال کسی نمی‌پذیرد از تخلفات محرز به ‌واسطه سن متخلفین گذشت شود.

مشکلات اشتغال در مشهد

وی درادامه درباره مشکلات اشتغال در مشهد گفت: وقتی به‌عنوان نماینده سراغ یک مجموعه تولیدی می‌روم، می‌گوید بر اساس ارزش‌افزوده، مالیات، سودی که بانک‌ها می‌گیرند و هزینه‌هایی که بابت تأمین اجتماعی می‌دهند، 36 درصد بر هزینه تولید اضافه می‌شود، این امر در کنار واردات و ورود کالاهای قاچاق از مجاری غیررسمی و مسیرهای سبزی که ایجادشده به تولیدکننده ضربه می‌زند.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: در حوزه بهداشت و درمان چطور یک پزشک حقوق ثابت دارد و اگر عمل جراحی انجام دهد هزینه آن را پرداخت می‌کنند اما وقتی یک پرستار عملی مشابه انجام می‌دهد، تفاوتی در پرداختی او ایجاد نمی‌شود؟ قانون می‌گوید پرستار باید حقوق ثابت داشته باشد و اگر کار مضاعفی انجام داد هزینه آن پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت می‌گوید بودجه نداریم، می‌گویم آقای قاضی‌زاده در هر حوزه‌ای حقوق را افزایش دادید، در حوزه پرستاران، کادر بیهوشی، آزمایشگاهی و اداری نیز همان افزایش را اعمال کنید.

تأمین اجتماعی، یک بنگاه ثروتمند با جیب خالی است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: تأمین اجتماعی، یک بنگاه ثروتمند با جیب خالی است، امروز اولویت اول دولت، هزینه‌های خودش است نه مدیریت بخش‌های وابسته، حداقل 120 هزار میلیارد به تأمین اجتماعی بدهکار است اما پرداخت نمی‌کند و به همین دلیل  دولت باید کم‌خرج اداره شود و امروز دولت ما با شیب تندی خرجش اضافه می‌شود نه خدماتش.

حجت الاسلام پژمانفر در رابطه تفکیک وزارت ورزش و جوانان، گفت: نسبت به این تغییر مخالف هستم زیرا کمتر از 10 سال قبل بر اثر کار کارشناسی گفتند ورزش و جوانان را با هم ادغام و تبدیل به وزارتخانه کنیم، دولت نیز مکلف شد آئین‌نامه‌هایی برای این موضوع تدوین کند اما این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی آئین‌نامه‌ای برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه وجود ندارد، موفق بودن یا موفق نبودن آن چطور ارزیابی می شود، خواستیم موضوع جوانان را از یک معاونت به یک وزارتخانه برسانیم اما نتیجه تدوین نشدن آیین‌نامه، دیدن ناکارآمدی این دو در کنار یکدیگر است./934/پ۲۰۰/ب1

ارسال نظرات