۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۵۵۱۹۱۵
مفتی سابق مصر؛

اهل سنت ذوب در حبّ آ‌ل‌البیت است/ مناظره علمی جایگزین اختلاف‌ها شود

عضو هیأت کبار علمای مصر با اشاره به محبّت و علاقه شدید اهل سنت به ائمه معصومین از شیعیان و اهل سنت خواست تا گفت‌وگوی علمی به عنوان راهکار حل مشکلات امت اسلامی مطرح شود.
علی جمعه مفتی سابق مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر با حضور در برنامه «والله أعلم» شبکه «CBC» با اشاره به اتهام‌های مذهبی متبادل میان اهل سنت و شیعیان و چگونگی پایان دادن به این اختلافات خواستار وحدت بیشتر اهل سنت و شیعیان شد.

شیخ جمعه با اشاره به آنکه اهل سنت محبّ و دوست‌دار اهل بیت(ع) هستند افزود: مشکل اساسی ما با مذهب شیعه در مشرب فکری آنان است زیرا مشرب ما علمی و مشرب آنها عاطفی و احساسی است.

وی افزود: شیعیان تنها به 5 پیشوا و الگو معتقدند یکی از آنها ابوذر غفاری است که «سیدنا علی» را اولای به خلافت می‌دانست و دیگری احمد بن حنبل و ابوسفیان ثوری و دیگرانی است که به «سیدنا علی» به طور واضح کمک و یاری می‌رساندند.

بررسی اعتبار کتاب کافی
مفتی سابق مصر خاطر نشان کرد: شیعیان کتاب «کافی» را بسیار معتبر دانسته و اعتبار این کتاب در نزد شیعیان همانند «کتاب السنة» ابی‌عاصم در نزد ماست. شیعیان روایات را تنها از سیدنا علی می‌پذیرند زیرا ایشان را معصوم دانسته اما روایات ابو‌هریره در نزد آنان محل شک است هرچند که اغلب احادیث ابو‌هریره از سوی دیگران نیز نقل شده است.

عضو هیأت کبار علمای مصر ادامه داد: امام بخاری از ابن‌مخلب شیعی، سعید‌بن عمرو و از ابوجعفر محمد الصادق(ع) روایات متعددی نقل کرده و تمام این افراد شیعه هستند اما عکس این امر تا کنون رخ نداده است.

اهل سنت ذوب در حبّ اهل بیت(ع) است
شیخ جمعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محبّت فراوان اهل سنت به اهل بیت(ع) تصریح کرد: «ما سیدنا علی را بسیار دوست می‌داریم و کسی تا به این اندازه به ایشان محبت ندارد. این سخن درست نیست که ما به آل البیت دشمنام داده و با آنان دشمنیم. ما ذوب در محبّت اهل بیت هستیم.»

وی ابراز داشت: مصر جایگاه ویژه‌ای در میان جهان اسلام دارد و سخنان الازهر برای تمامی اهل سنت پذیرفتنی است زیرا «ما اساس و پایه اهل سنت و جماعت هستیم».

لزوم گفت‌وگوی علمی میان شیعیان و اهل‌سنت
مفتی سابق مصر در بخش پایانی سخنان خود با بیان آنکه اهل سنت همواره ملتزم به معیارهای علمی است از شیعیان درخواست کرد تا با ترک اختلافات به مباحثه و گفت‌وگوی علمی با اهل سنت روی بیاورند.

عضو هیأت کبار علمای مصر اظهار داشت: بیایید تا با بحث و مناظره علمی مشکلات داخلی و محنت‌های علمی، امنیتی و سیاسی خود را به نفع مصلحت امت اسلامی با یکدیگر حل کنیم. اگر این مهم اتفاق بیفتد وضعیت جامعه اسلامی به بهترین شکل تغییر خواهد یافت./981/ب901/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات