۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۴۹۲۹۱
نماینده خبرگان رهبری:

ایران نقطه اتکای تمام آذری های جهان است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تأکید بر این‌که ایران نقطه اتکای تمام آذری های جهان است، گفت: آنان که اقدام به جعل هویت آذری ها می کنند باید در مقابل مردم و تاریخ پاسخگو باشند.
آیت الله سید حسن عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل امروز در نشست تخصصی آذری های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنها در عصر حاضر که به مناسبت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان به دنبال تحریف و تغییر هویت اصیل آذربایجانی‌های مسلمان و شیعه هستند.

وی با تأکید بر این‌که وطن تاریخی آذری ها ایران بوده و هویت آنان مسلمان و شیعه دوازده امامی است، خاطرنشان کرد: کسی نمی تواند منکر واقعیت های تاریخی باشد، هرچند برخی تحریفات در حوزه تاریخ و هویت آذربایجانی ها از سوی بدخواهان اسلام و تشیع در طول سال های گذشته صورت گرفته است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به این‌که واقعیت های تاریخی درخصوص آذربایجان را نمی‌توان با اسناد و مدارک جعلی منکر شد، تصریح کرد: هر آذری در هر کجای جهان که باشد، ابتدا خود را مسلمان و شیعه و سپس وطن اصلی خود را ایران می داند، این موضوع در جریان 19 ژانویه سال 1991 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عینه مشاهده شد.

آیت الله عاملی ادامه داد: در آن واقعه مهم تاریخی مردم مسلمان آذری از آن سوی ارس با شعارهای الله اکبر و لا اله الا الله به سمت مرزهای ایران سرازیر شدند که دلیل آن انگیزه های ایرانی و اسلامی بود، متأسفانه امروز شاهدیم که به بهانه 31 دسامبر سخنرانی های تحریف آمیز علیه هویت ایرانی و اسلامی آذربایجانی‌های آن سوی ارس انجام می شود.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که ایران نقطه اتکای تمام آذری های جهان است، گفت: آنان که اقدام به جعل هویت آذری ها می کنند باید در مقابل مردم و تاریخ پاسخگو باشند، غیرت آذربایجانی حکم می‌کند که مقامات باکو ابتدا به آزادی قره‌باغ به عنوان پاره تن اسلام اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به این‌که تحریف هویت ایرانی و اسلامی آذری ها با شکست مواجه شده است، تصریح کرد: مقامات جمهوری آذربایجان در جریان مناقشه قره باغ هیچ عزم و اراده‌ای به اندازه جمهوری اسلامی ایران ندارند، چنانکه در همان سال‌های نخست آنان دیگر انگیزه‌ای برای باز پس گیری خاک بلاد اسلامی از دست ارامنه نداشتند.

همچنین عزیز جوان پور، رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سخنانی با بیان این‌که در طول تاریخ مسلمانی و شیعه دوازده امامی بودن افتخاری برای آذربایجان بوده و است، گفت: هویت، تاریخ و تمدن آذربایجان ثابت کرده که مردم این دیار عاشق اهل بیت عصمت و طهارت بوده و هستند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات