۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۴۵۶۴۰
حجت‌الاسلام سالاری مکی:

زبان هنر ابزاری برای رساندن انسان به حقیقت است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: زبان هنر زبانی است که انسان‌ها را به حقیقت می‌رساند؛ لذا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: هر تمدنی و هر پیامی تا در قالب هنر ارائه نشود ماندنی نیست.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، شب گذشته در مراسم افتتاح دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بجنورد، اظهار کرد: هنر انسان را خلاق کرده و به تفکر وا‌می‌دارد تا انسان فکر کند که راه بهتر کدام بوده و طرح نو چیست.

وی افزود: داروین مؤسس نظریه تکاملی است و در صحبتی از او نقل شده که من وقتی به طاووس نگاه می‌کنم اذیت می‌شوم که چه چیزی با هم ادغام شده که طاووس به وجود آمده است و این موجود با این همه زیبایی نتیجه تکامل چیست.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید: «سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفی أنفسهم حتی یتبین لهم أنه الحق»، رجزخوانی خدا است که چه کار کنیم مردم به حق پی ببرند، خدا می‌فرماید من هنرنمایی خودم را در خلقت نشان می‌دهم.

وی با طرح این سؤال که نتیجه این رجز خواندن خداوند تبارک و تعالی چه بوده و نتیجه دیدن زیبایی‌ها و نظم در عالم چیست؟ ادامه داد: نتیجه این است که مردم بفهمند خدا حق و حقیقت بوده و به حقیقت پی ببرند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: زبان هنر زبانی است که انسان‌ها را به حقیقت می‌رساند؛ لذا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: هر تمدنی و هر پیامی تا در قالب هنر ارائه نشود ماندنی نیست و بهترین هنر هم هنر انسان‌سازی است هنری که انسان را به سمت سعادت حرکت دهد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: هنر انقلاب اسلامی بود که هشت سال دفاع مقدس الگویی برای جامعه جهانی شد.

وی در ادامه اظهار کرد: امام رضا (ع) در روایتی می‌فرماید: «رحم الله امرء أحیی أمرنا»؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. به ایشان عرض شد: چگونه امر شما را زنده می‌کند؟ حضرت رضا (ع) در پاسخ فرمود: «یتعلّم علومنا و یعلّمها الناس فإنّ الناس لو علموامحاسن کلامنا لاتّبعونا»؛ کسی که علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم بیاموزد امر ما را زنده کرده است؛ چون اگر مردم از سخنان زیبای ما آگاه گردند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: مثلاً درزمینهٔ عفاف و حجاب اگر به جای اقدامات سلبی، برای یک دختر کرامت انسانی و زن را تبیین کنیم و بگوییم که زن گوهری در عالم انسانی بوده و خداوند این اندازه برای زن ارزش قائل شده است بدون شک خود او حجاب و عفاف را برمی‌گزیند.

وی با بیان اینکه هنر این است که من چگونه با مخاطب خود حرف بزنم، گفت: تئاتر زبان گویا با منبری وسیع است؛ منتها جاذبه‌های خاص خود را دارد، شاید کسی به مسجد و پای منبر من نیاید اما اگر همین مفاهیم در قالب تئاتر و یک کار هنری زیبا ارائه شود بسیار جاذبه آفرین خواهد بود./9314//۲۰۳/خ

 

ارسال نظرات