۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۴۳۷۹۲
حجت الاسلام والمسلمین ترابی شهرضایی:

در عمل به روایت گاهی اصالت سند اهمیتی ندارد

استاد درس خارج حوزه با بیان این که بسیاری از فقهای گذشته چندین هزار روایت را بدون ذکر سند آورده اند، گفت: در عمل به روایت گاهی اصالت سند اهمیتی ندارد.
ترابی شهرضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ پیش از ظهر امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی استاد درس خارج حوزه علميه در این نشست با اشاره به سخنان ارائه دهنده بحث مبنی بر این که کتاب المزار ابن مشهدی در مورد اعمال مسجد کوفه و سهله اعتبار سندی ندارد و فقها نیز مطالب خود را از ایشان نقل کرده اند، اظهار داشت: ابن مشهدی در قرن پنجم یا ششم است و مرحوم مفید متقدم از او است، بنابراین با توجه به این که مرحوم مفید خود کتاب المزار دارد، معلوم نیست همه از مشهدی گرفته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: این مقاله بر اساس یک مبنای در علم اصول یعنی وثوق مخبری نوشته شده که ضرر زیادی به شیعه می زند در حالی که مبنای گذشتگان ما در عمل به خبر اصالت خبری بوده است نه مخبری.

استاد درس خارج حوزه با بیان این که وهابیت هم از این موضوع سوء استفاده کرده است، اظهار داشت: آنها شیعه را متهم می کنند که شما یک روایت قوی ندارید و هرچه دارید ضعیف السند است، در حالی که ما خودمان این اشکال را وارد تشیع کرده ایم، چراکه همه روایت که سند نیست.

وی یادآور شد: البته راه طی شده در مقاله بر مبنای وثوق مخبری و اصالت به سند روایات صحیح است ولی به مبانی دیگر توجه نشده است و از طرفی اگر این مطلب را بپذیریم باید بسیاری از ادعیه حتی کتاب صحیفه سجادیه را کنار بگذاریم چون آنها وثوق مخبری ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی شهرضایی در ادامه با بیان این که میراث مکتوب شیعه در طول دوران های متعدد کم و زیاد شده است، ابراز داشت: نمی شود گفت آن چه در مزار و اقبال آمده اشتباه است، چراکه بسیاری از کتاب ها به دست ما نرسیده است؛ اصلا اعلام متقدمین مثل مرحوم مفید و شیخ طوسی برخی اوقات نیاز به بحث های سندی نمی دیدند.

وی در پایان تأکید کرد: مرحوم صدوق چندین هزار روایت بدون سند می آورد چون برای آنها پذیرفته شده بوده و ابن مشهدی نیز فردی شناخته شده است؛ تنها پنج نفر از قدما نسبت به خبر واحد یعنی علامه حلی، شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و مقدس اردبیلی اصالت را به سند می دهند و از متأخرین مرحوم خویی و شاگردان ایشان هستند، اما دیگران این گونه نبوده اند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات