۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۰۵۰۰
استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی:

تقوای عملی لازمه تأثیرگذاری تبلیغی طلاب است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بحث رعایت تقوای الهی، توصیه قرآن و اهل‌بیت (ع) است و یک طلبه واقعی باید ابتدا خود راعی تقوا باشد تا بتواند دیگران را به تقوا توصیه کند.
حجت الاسلام سلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا سلامی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد، با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های شیعه واقعی، اظهار کرد: طبق فرمایش امام حسن عسکری (ع) هر یک از شما چون در دینش پارسا، در سخنش راست‌گو، امانت‌دار و خوش‌اخلاق با مردم باشد، گفته می‌شود این یک شیعه است.

وی با بیان اینکه شیعه در لغت به معنای پیرو و تابع است، افزود: اصطلاحاً به پیروان خاندان عصمت و طهارت شیعه می‌گویند و روایاتی که از ائمه معصومین (ع) درباره علائم شیعه واقعی در کتاب‌های حدیثی نقل شده، بهترین معیار برای ارزیابی شیعیان است.

حجت‌الاسلام سلامی گفت: امام حسن عسکری (ع) در کلام زیبا و دل‌نشین خود درباره تعریف شیعه می‌فرماید: پیروان و شیعیان علی (ع) کسانی هستند که برادران دینی خود را بر خویش مقدم می‌دارند گرچه خودشان نیازمند باشند و شیعیان علی (ع) کسانی هستند که از آنچه خداوند نهی کرده دوری می‌کنند و به آنچه امر کرده عمل می‌کنند و آنان در تکریم و احترام برادران مؤمن خود به علی (ع) اقتدا می‌کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار داشت: این امام همام می‌فرماید: «أوصیکمْ بِتَقْوَی اللّهِ وَ الْوَرَعِ فی دینِکمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلی مَنِ ائْتَمَنَکمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر... فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکمْ إِذا وَرَعَ فی دینِهِ وَ صَدَقَ فی حَدیثِهِ وَ أَدَّی الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِی فَیسُرُّنی ذلِک» که طبق این حدیث بحث رعایت تقوای الهی، توصیه قرآن و اهل‌بیت (ع) است و یک طلبه واقعی باید ابتدا خودش راعی تقوا باشد تا بتواند دیگران را به تقوا توصیه کند.

وی همچنین با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در مورد صدق حدیث و راست‌گویی گفت: شخصی به خدمت پیامبر رسید و عرضه داشت مرا نصیحت فرمایید، حضرت محمد (ص) در پاسخ به این شخص فرمودند: همیشه راست بگو و هیچ‌وقت دروغ نگو.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه ائمه اطهار (ع) نسبت به امانت و امانت‌داری تأکیدات فراوانی داشتند افزود: این تأکیدات از جانب قرآن و اهل‌بیت (ع) به ما رسیده و هرچه که خدا به ما ارزانی داشته از جمله اعضای بدن، امانت الهی هستند؛ ازاین‌رو باید در مقابل این امانت الهی پاسخگو باشیم و باید سعی داشته باشیم که از اعضای بدن در راه رضای خدا استفاده کنیم تا رستگار شویم.

وی همچنین در توضیح قسمت پایانی حدیث امام حسن عسکری (ع) گفت: طبق فرمایش این امام همام هر یک از شما چون در دینش پارسا، در سخنش راست‌گو، امانت‌دار و خوش‌اخلاق با مردم باشد، گفته می‌شود این یک شیعه است و این کارهاست که مرا خوشحال می‌سازد؛ بنابراین باید همیشه سعی داشته باشیم مایه زینت و سرافرازی ائمه (ع) باشیم./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات