اخلاص ریشه قبولی تمام اعمال و موفقیت در ابتلائات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی سبزواری، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س)، با بیان این که ریشه تمام دستورات الهی حق محوری است،گفت: برخلاف تصور محبان اهل بیت(ع) که آغاز دین داری را تمسک به اصول می دانند باید دقت کرد که آغاز دین، حق مداری است و مؤمن و محب اهل بیت(ع) در ابتدا باید رابطه خود را با حق و حق مداری مشخص کند.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: حق مداری و حق محوری در زندگی انسان به اندازه ای اهمیت دارد که حضرت رسول(ص) در معرفی امام علی(ع) می فرمایندکه امام علی(ع) حق است و حق با امام علی(ع) است« علی مع الحق و الحق مع علی».
وی تصریح کرد: بر اساس این حدیث شاخصه اصلی امام علی(ع) حق مداری و حق محوری است؛ حق مداری و حق محوری شاخصه ای است که در امام علی(ع) به معنای اتم کلمه وجود داشت و دیگران از دارا بودن این صفت محروم هستند.
حجت الاسلام حسینی سبزواری گفت: اگر دین یک مسلمان بدون حق باشد دینش ریشه ای نیست هر چند که همراه با عمل به احکام دینی باشد.
وی افزود: همچنین عمل مسلمانی که ریشه نداشته نباشد ثمر نخواهد داشت؛ اهل بیت(ع) می فرمایند که اگر می خواهید خطاها را ترک کنید باید ریشه خطاها را بدانید و ریشه خطاها حب الدنیا است.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: بر این اساس کسی که ریشه اعمال را نشناسد اعمال او نیز فایده نخواهد داشت و ریشه همه اعمال خیر تقوا است؛ تقوا این است که اگر در شب هنگام، اعمال انسان را به امام زمان(عج) عرضه کردند و به انسان بگویند که از مقابل امام زمان(عج) خویش بگذر، خجالت نکشد.
حجت الاسلام حسینی سبزواری با اشاره به این که انسان باید در عمل خود اخلاص داشته باشد، گفت: امتحان و ابتلاء شاخصه زندگی انسانی و خلقت انسان است، اما از آن جایی که خداوند نسبت به مؤمنان بسیار مهربان هستند جواب تمامی امتحان ها را به انسان داده و خطاب به شیطان می فرماید با وجود این که کار تو اغوای بندگان است اگر بندگان اخلاص داشته باشند در تمامی امتحان ها و ابتلاء ها موفق و سربلند می شوند.
وی یادآور شد: خداوند رحیم و مهربان خطاب به حضرت موسی(ع) می فرمایند که ای موسی من برای بندگانم پیغامی دارم و از تو می خواهم که این پیغام را به بندگانم برسانی و به آنها بگویی که من عمل کوچک آنها را اگر با اخلاص باشد در چشم همگان بزرگ می کنم ولی اگر عملی بزرگ باشد و با اخلاص همراه نباشد من آن را کوچک می کنم./968/پ۲۰۲/ج