۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۳۹۹۰۲
حجت الاسلام دارستانی:

فرزندان نباید قاضی مشاجره بین والدین باشند

استاد حوزه علمیه با بیان این که شیطان در کمین زندگی مشترک زن و مرد است، گفت: فرزندان به هیچ عنوان نباید قاضی دعوای پدر و مادر واقع شوند.
دارستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید احمد دارستانی در سخنرانی امشب که در محفل حسینی واقع در خیابان فرسان اصفهان برگزار شد، گفت: انتخاب همسر بعد از انتخاب دین، مهم ترین انتخاب زندگی انسان است.

وی در ابتدا موضوع بحث خود را پیرامون مبحث خانواده مطرح کرد و با بیان این که بنده حدود ۱۸۰ کتاب از نویسنده های غربی پیرامون مبحث زندگی مشترک و ازدواج مطالعه کرده ام، افزود: بزرگ ترین تجارتی که بشر در طول حیاتش انجام می دهد، بعد از انتخاب توحید و اصول دین، انتخاب یک همسر خوب و همراه است؛ انسان برای یک سفر چند روزه به دنبال یک همسفر خوب می گردد چگونه برای مسافرت زندگی که به اندازه طول عمر است عجولانه عمل می کنیم.

حجت الاسلام دارستانی با بیان این که زن و شوهر در تعیین عمر یکدیگر مؤثر هستند، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می گویند اگر کسی نصف عمرش را به دنبال همسر خوب بگردد تا نصف دیگر عمرش را خوب بگذراند، ارزش دارد.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: فرزندان باید برای زندگی مجهز باشند تا در زندگی مشترک کم نیاورند؛ آمار طلاق در جامعه دینی بسیار بالا رفته است چرا که فرزندان تربیت دینی ندارند؛ یکی از چیزهایی که می تواند زندگی مشترک را تجهیز کند، برخورداری از تربیت دینی است.

خطیب توانا خاطرنشان کرد: فرزندانمان اعمّ از دختر و پسر تربیت دینی ندارند؛ دختر و پسر باید عیب های فردی خودشان را ذبح کنند تا زندگی دوام داشته باشد؛ علامه طباطبایی وقتی همسرش از دنیا رفت بالای منبر رفت و گفت ولله در طول بیست و هفت سال زندگی مشترکمان نه من صدای بلند او را شنیدم و نه او صدای بلند من را شنیده بود.

وی اذعان کرد: آتش های کوچکی که در زندگی مشترک ایجاد می شود باید بلافاصله خاموش شود، هنرمندترین انسان ها کسانی هستند که زندگی مشترک خود را به گونه ای پیش می برند که رضایت همسر و فرزندان در آن حاصل می شود.

حجت الاسلام دارستانی خاطرنشان کرد: طبق آمار، روستا نشین ها کمتر از یک دهم شهرنشین ها همسرانشان را طلاق داده اند؛ این آمار بیان می دارد که سواد داشتن برای زندگی مشترک مصونیت نمی آورد.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: مرد مظهر تجلی صفات جلال خداوند و زن مظهر تجلی صفات جمال خداوند است یعنی زن و مرد در کنار یکدیگر مظهر تمام صفات خداوند هستند؛ قرآن می فرماید مردها تکیه گاه زنان و فرزندانشان هستند پس زنان نباید تکیه گاه خانه را در برابر فرزندانشان خرد کنند و طبق روایتی از امیرمؤمنان(ع) مردها نیز موظف هستند به همسرانشان احترام بگذارند تا فرزندان با شخصیت بار بیایند.

خطیب توانا اذعان کرد: همه فرزندان سرافراز نتیجه مربی گری خوب مادران آن ها بوده اند؛ امیرمؤمنان(ع) بعد از شهادت حضرت زهرا(س) خطاب به عقیل می فرمایند زنی می خواهم از قبیله جنگ آوران و عقیل حضرت امّ البنین(س) را به ایشان پیشنهاد می کنند و حضرت علی(ع) نیز می پذیرند؛ حضرت امّ البنین(س) چهار فرزند از امیرمؤمنان(ع) به دنیا می آورند که همگی در کربلا با جانفشانی به شهادت می رسند.

وی تبیین کرد: تنها بازی که بُرد و باخت یکطرفه ای ندارد، آن بازی است که پدر و مادر در آن رو در روی همدیگر می ایستند، در مشاجره بین پدر و مادر هر دو طرف دعوا بازنده هستد.

حجت الاسلام دارستانی ادامه داد: آشوب بین پدر و مادر مضرات بسیار زیادی برای فرزندان دارند، سال گذشته در اصفهان، پزشکی به من مراجعه کرد و گفت پسر ۹ ساله ای بر اثر دعواهای متعدد پدر و مادرش خودکشی کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که شیطان در کمین زندگی مشترک زن و مرد است، اظهار کرد: زن و مرد نباید در برابر پرخاشگری یکدیگر پرخاشگری کنند، فرزندان لازم نیست قاضی دعوای پدر و مادر شوند، پس آن ها را به دعواها ورود ندهید./۸۶۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات