۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۳۹۶۸۸
حجت الاسلام دکتر فرمانیان:

«وحدت»؛ راهکار دفع همیشگی تفکر تکفیر از جهان اسلام

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به پایان عمر داعش گفت: مدافعان حرم از اسلام رحمانی حمایت کردند و توانستند دوباره چهره رحمانی دین را به جهان نشان دهند. آنها توانستند پشت خوارج زمان را به خاک بمالند.
مدافعان حرم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد وعده الهی در خصوص نصرت و پیروزی مومنان و جریانی که در مورد شکست داعش رخ داد، اظهار کرد: داعش بر اساس برخی از برداشت های غلط و اشتباه از آیات قرآن و سنت نبوی اقدام به جنایاتی کرد که انسان را به یاد خوارج می انداخت. اقدامات داعش دقیقا انسان را به یاد همان سخن گوهربار حضرت امیرالمومنین(ع) می انداخت که فرمودند: «کلمة الحق یراد به الباطل».

وی ادامه داد : داعش کلمات قشنگی استفاده می کرد اما تمام نقطه نظرات شان در واقعیت چیزی بود که صد در صد مخالف با اسلام بود. ضد چیزی بود که خدا و پیامبر(ص) بیان کردند و اهل بیت(ع) بر آن تاکید دارند. آنها آمدند و عده ای از جوانان را به خود مشغول کردند ولی مثل کف روی آب بعد از مدتی از بین رفتند و مشخص شد که هیچ تفکر صحیحی ندارند و فقط توانستند عده ای از جوانانی که در این فضا دغدغه های دینی داشتند را به خود جذب کنند و به انحراف بکشانند.

فرمانیان گفت: به هرحال غده سرطانی عظیمی که ایجاد شده بود بعد از شش سال از بین رفت، آنها ادعای خلافت اسلامی داشتند و برخی خیال کردند که این همان چیزی است که به دنبالش اند. اما در طول این مدت متوجه شدند که نه تنها این جریان اسلامی نیست بلکه ارتباط وثیقی با استبکار دارد و هم پیمانان استکبار جهانی آنها را حمایت می کنند و این جریان دقیقا در راستای اهداف آنان حرکت می کند و می خواهد مسلمین را به جان یکدیگر بیندازند.

این پژوهشگر فِرَق و مذاهب ادامه داد: داعش نسخه جدیدی از خوارج بود که ماموریت داشت چهره شیعه را مخدوش کند اما موفق نشد. امروز حتی جریان هایی مثل القاعده که خود از جمله جریانات تندرو محسوب می شوند به داعش پشت کرده اند و مقابل آنها می ایستند چون معتقدند که تفکر داعشی تفکر خوارجی است.

وی با بیان اینکه همچنان که خداوند در قرآن فرمود نصرت الهی در جریان از بین رفتن داعش نمایان شد، تصریح کرد: در مساله لبنان هم شاهد بودیم وقتی که این اتفاق برای نخست وزیرشان افتاد، بسیاری از جمله وهابیت معتقد بودند که لبنان به هم می ریزد و مردم برای این مساله به خیابان می آیند و جبهه مقاومت تضعیف می شود در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد و حتی طرفداران حزب المستقبله نیز به لبنان نیامدند.

فرمانیان تاکید کرد: امروز جبهه مقاومت در برابر جبهه استکبار به پیروزی رسیده و این همان نصرت الهی است. بسیاری از مسلمانان به خاطر تبلیغاتِ وهابی نگاه شان به شیعه منفی شده بود. به نظرم امروز مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که دوباره چهره مقاومت را میان مسلمانان ترمیم کنیم. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) میز اشاره داشتند که باید درباره اش بصیرت افزایی کنیم.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: باید فضای رسانه ای را به این سمت ببریم که ما طرفدار امت واحده و تقریب مذاهب هستیم، باید با کارهای علمی و راهبردهای فرهنگی این فضا را ترمیم کنیم. در جریان اقدامات داعش در سوریه و عراق بسیاری از خانواده ها به نوعی طرفدار تکفیری ها بودند و در این مسیر جوانان خود را از دست دادند. امروز باید دست مرحمت و رحمت خود را بر سر آنان بگسترانیم و دوباره بگوییم: «الیوم یوم المرحمه». باید مقابل کسانی که حتی در مقابل ما در سوریه و عراق ایستادند و به خودشان و مردم بی گناه صدمه زدند، بفهمانیم که نصرت الهی انتقام نیست بلکه رحمت و رافت اسلامی است و باید بر سر مسلمانان، مسیحیان و ایزدی ها گسترانده شود.

وی در مورد نقش مدافعان حرم در این پیروزی عظیم گفت: به نظر می رسد که بیشترین تاثیرگذاری را در حفظ امنیت منطقه مدافعان حرم داشتند و اینکه توانستند این تکفیری ها را از بین ببرند، قطعا و صد درصد می توانیم بگوییم که تمام این مساله به مدافعان حرم وابسته است و به جز بحث تدابیر و مدیریت کلان که بزرگان ایران، سوریه و عراق داشتند، مدافعان حرم کسانی بودند که در برابر این فضای عجیب و رعب آلود که داعشی ها ایجاد کرده بودند ایستادند و نترسیدند. آنها از اسلام رحمانی حمایت کردند و توانستند دوباره چهره رحمانی دین را به جهان نشان دهند. آنها توانستند در برابر این ددمنشی ها بایستند و خوارج زمانه را از بین ببرند. امروز انسان یاد این مطلب از حضرت امیر(ع) می افتد که در سخنانی فرمودند: «من چشم فتنه را در آوردم»؛ مدافعان حرم نیز چشم فتنه را در آوردند و توانستند دوباره فضای امنیت و آرامش رحمانی را در منطقه بگسترانند.

این استاد دانشگاه در خش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: درست است که داعش از بین رفت اما افکار داعشی هنوز از بین نرفته است، نباید خیال خودمان را راحت و فکر کنیم که با از بین رفتن داعش، فکر داعش هم از بین رفته است.  باید مواظب باشیم و از این پیروزی صیانت کنیم. یکی از راهبردهای اصلی در این راستا مساله فرهنگی و وحدت و تقریب میان مسلمانان است.

وی در پایان یادآور شد: این همدلی میان مسلمانان باعث می شود که تفکر تکفیر از جهان اسلام رخت بر بندد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات