۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۳۹۳۴۷

روایت حجت الاسلام والمسلمین رشاد از اهانت متحجرین به علامه جعفری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از متحجرین به علامه جعفری اهانت کردند که چرا عمری را صرف شرح مثنوی کرد، او در پاسخ می گفت؛ خواستم ثابت کنم که ما طلبه‌ها هم می توانیم.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در کنگره بزرگداشت علامه جعفری که در سالن اجتماعات مصلای اعظم تبریز در حال برگزاری است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به برگزاری این کنگره بسیار خرسند بوده اند.

وی با بیان این‌که سال‌ها با علامه جعفری انس و الفت داشته است، خاطرنشان کرد: علامه دارای شخصیتی جامع الاطراف بود، او دارای صفای باطن، اخلاص در عمل، زهد و ساده‌زیستی، فروتنی و تواضع، بی پیرایگی و پرهیز از تشریفات، صمیمت در معاشرت، جاه گریزی، ثبات اوصاف داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که علامه در رفتار علمی به استدلال شخصیتی و هویتی فوق العاده داشت، گفت: آن عالم فرزانه فیلسوفی مستقل بود و نمی توان او را در ذیل یکی از مکاتب فلسفی قرار داد، هر چند بر حکمت های فلسفی اسلامی و غربی تسلط داشت، او با فلسفه نیز فیلسوفانه برخورد می کرد، حتی در بسیاری از مباحث روز وارد شد تا آن زمان کسی جرأت ورود به آن مسائل را نداشت.

وی افزود: زمانی که علامه در خصوص علم و دین نوشت؛ حوزه علمیه نجف چنین مباحثی را بر نمی تافت، یا زمانی که او در خصوص معنای زندگی بحث‌هایی مطرح کرد، هیچ‌گاه چنین موردی، به عنوان مسأله مطرح نشده بود، علامه آگاهی به زمان داشت و با نگاه خودآگاهانه به مسائل برخورد می کرد.

رییس شورای عالی حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: نیازشناسی، تکلیف مداری، روزآمداندیشی، نستوهی، خستگی‌ناپذیری در مطالعه و تحقیق از جمله ابعاد شخصیتی علامه جعفری بود که گاه ساعت‌ها با طلاب جوان به مباحثه می پرداخت، او فراست فوق العاده در پرداختن به مسائل داشت، هر چند مورد حمله و حتی توهین از سوی عده‌ای قرار می گرفت.

مؤسس حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: برخی از متحجرین به او اهانت کردند که چرا عمری را صرف شرح مثنوی کرد، که او در پاسخ می گفت؛ خواستم ثابت کنم که ما طلبه‌ها هم می توانیم، علامه در دفاع از قشر روحانیت انگیزه‌ای قابل توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این‌که علامه جعفری ثبات شخصیتی، فکری و نظری داشت، گفت: اندیشه های علامه در طول سالیان متمادی استوار بوده و هیچ‌گاه بدون تفکر تعریفی از مسأله‌ای نداشت، حافظه‌ای فوق العاده داشت و بدون پشتوانه های علمی و پژوهشی سخن به زبان نمی آورد.

وی با بیان این‌که علامه جعفری دارای دستگاه فکری منسجم بوده است، تصریح کرد: اخلاق، رفتار علمی، شخصیت و جهت‌گیری های معرفتی علامه جعفری هر یک الگویی برای جامعه هستند؛ اگر از بنده سؤال شود که جوهره شخصیت علامه چیست؟ پاسخ می دهم که او انسان‌شناس جان آشنا بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که همه افکار علامه جعفری درخصوص حقیقت، مرتبت و حایگاه انسان در عالم هستی بود، گفت: علامه بزرگترین فیلسوف فرهنگ بود؛ فرهنگ مهم‌ترین بستر ظهور انسان در بستر محیطی، تاریخی و بشری است. باید دانست که فرهنگ بدون انسان معنا ندارد و علامه شناخت دقیق از انسان و فرهنگ داشت.

وی ادامه داد: علامه جعفری تنها فیلسوف مستقل مسلمان بود که در حوزه فرهنگ اثر دارد، آن عالم وارسته اعتقاد داشت کل نظریه های علوم انسانی را می توان از ادبیات فارسی استخراج کرد، او نگاه ارزشمدارانه به فرهنگ داشت و فرهنگ‌پژوهان را به توجه درخصوص هویت اصیل انسانی دعوت می کرد.

گقتنی است، کنگره بزرگداشت علامه جعغری طی امروز و فردا با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مصلای اعظام امام خمینی(ره) تبریز و دانشگاه هنر اسلامی برگزار می شود./935/پ202/ب1

ارسال نظرات