۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۳۹۱۶۸
مدیر حوزه علمیه پارسیان:

فرهنگ کتابخوانی در محیط های آموزشی و خانوادگی نهادینه شود

مدیر حوزه علمیه پارسیان با بیان اینکه رسانه های دیجیتالی و فضاهای مجازی جایگزین خواندن کتاب شده اند، گفت: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محیط های آموزشی، اجتماعی و خانوادگی نهادینه شود.
حجت الاسلام میرزایی

حجت الاسلام هادی میرزایی مدیر حوزه علمیه پارسیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: با وجود اهمیت فراوان آموزه های دینی به مقوله علم و فرهنگ کتابخوانی، اما شاهد وجود مشکلاتی در این زمینه هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سه دسته از افراد جامعه به امر مهم مطالعه و کتابخوانی مشغولند افزود: دسته نخست کسانی هستند که به خاطر امرار معاش خود به امر مطالعه و کتابخوانی می پردازند به این معنا که شغل آنان با کتاب و کتابخوانی مرتبط بوده و معاش شان در گرو مطالعه است.

مدیر حوزه علمیه پارسیان همچنین تصریح کرد: عده ای به صورت تفننی و برای سرگرمی و لذت بردن به امر مطالعه روی می آورند، اما دسته سوم برای مشخص شدن مسیر و راه صحیح زیستن زندگی، کتاب می خوانند و از راه مطالعه و کسب تجارب دیگران به دنبال یافتن راه سعادت در زندگی هستند که در کشور ایران اسلامی تعدادشان اندک است.

حجت الاسلام میرزایی با تاکید بر تبیین جایگاه کتاب و مطالعه برای عموم مردم گفت: برای زندگی بهتر و دستیابی به سعادت و تجارب گذشتگان، باید فرهنگ کتابخوانی توسعه و گسترش یابد.

وی به عوامل چرایی کاهش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره داشت و افزود: نبود آثار متناسب با سنین اقشار مختلف جامعه، عدم وجود زیرساخت های لازم برای کتاب و کتابخانه ها در برخی از مناطق متناسب با جمعیت، عدم انگیزه و احساس نیاز به مطالعه از دیگر عوامل کاهش فرهنگ مطالعه است.

مدیر حوزه علمیه پارساپیان گفت: از همه مهمتر اینکه متاسفانه در خانواده و برخی از مدارس، فرهنگ کتابخوانی وجود ندارد و این بیانگر آن است که هنوز فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محیط های آموزشی و اجتماعی و خانوادگی نهادینه نشده است.

رسانه های دیجیتالی و فضاهای مجازی، جایگزینی برای خواندن کتاب

حجت الاسلام میرزایی تاکید کرد: همچنین رسانه های دیجیتالی و فضاهای مجازی به جایگزینی برای خواندن کتاب شده است، می بایست همه رسانه ها و فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و نشریات به تبیین اهمیت امر مهم کتابخوانی و جایگاه کتاب در جامعه بپردازند.

وی در ادامه بر تامین زیرساخت های لازم برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، تبیین فرهنگ کتابخوانی در محیط های اجتماعی، آموزشی و خانوادگی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری جلسات نقد کتاب، گفت و گو پیرامون اثار و کتب منتشر شده، فراهم کردن فضایی باز برای کتابخوانی فرزندان به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور تاکید کرد.

مدیر حوزه علمیه پارسیان در پایان ابراز داشت: نویسندگان نیز باید با سرودن اشعار و نوشتن رمان های متناسب با فرهنگ دینی اسلامی، مردم را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق دهند./851/ت302/ب1

ارسال نظرات