۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۳۷۵۰۶
حدیث اخلاقی بزرگان(۷۷)

یاد خدا هدف نهایی عبادت است

همه عبادتها براي خاطر ذكر خدا است اگر به ما گفتند نماز بخوان روزه بگير، حج برو، انفاق به ديگران بكن همه‌ و همه براي خاطر همين ذكر است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مظاهری در یکی از دروس اخلاق خود ذکر و یاد خدا را هدف نهایی عبادت و از عوامل پیروزی در جهاد اکبر می داند.

آنچه که می خوانید بخشی از سخنان این استاد اخلاق است:

ما جنگي در درون خود داريم به نام جهاد اكبر و پيروز شدن در اين جنگ كاري بسيار مشكل است و اگر كسي بتواند پيروز از اين جنگ بيرون بيايد سعادت دنيا و آخرت دارد و سعادت انسان مرهون پيروزي در اين جنگ است و به عكس اگر در اين جنگ مغلوب شد انسانيت خود را از دست داده است فقط مردن نيست، مردن انسانيت است و اگر كسي انسانيت خود را از دست داد از نظر قرآن حيواني بيش نيست بلكه از حيوان هم پست‌تر است.

ما به تنهایي و به‌خودي خود نمي‌توانيم در اين جنگ پيروز شويم بايد از خارج كمك بگيريم که یک از آن موارد يادخدا از نظر زبان و از نظر دل است كه در قرآن شريف و روايات اهل‌بيت(ع) به نام ذكر ناميده مي‌شود و قرآن شريف با كمال صراحت مي‌فرمايد: نيرویي است بسيار عالي، مي‌فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاءِ والمنكر ولذكر الله اكبر».

چيزهایي‌كه در جنگ درون انسان را پيروز مي‌كند، و مي‌توانند بر نفس‌اماره مسلط شوند و ديگر در زندگي‌اش گناه و طغيانگري و تجاوز نباشد نماز است اما بالاتر از نماز ذكر و ياد خداست. (ولذكر الله اكبر) بلكه از قرآن شريف بخوبي فهميده مي‌شود كه همه عبادتها براي خاطر اين ذكر است اگر به ما گفتند نماز بخوان روزه بگير، حج برو، انفاق به ديگران بكن همه‌وهمه براي خاطر همين ذكر است.

در سورة طه مي‌خوانيم:«انني انا الله لااله‌الا انا فاعبدني واقم الصلوة لذكري» يعني به تحقيق در اين عالم وجود مؤثري جز من نيست يعني خدا. پس عبادت مرا بكن و نماز بخوان. براي چه؟ «لذكري ـ فاعبدني ـ واقم الصلوة لذكري.» اگر به تو گفتم عبادت بكن براي خاطر ذكرش است اگر به تو گفتم نمازبخوان براي خاطر ذكرش است اين آيه هم مي‌فرمايد علت غايي براي همه عبادات ياد خدا است از نظر زبان يا از نظر دل.

در همان سوره مزمل كه خطاب به پيغمبر(ص) است پيغمبر(ص) بارسنگيني برگرده‌ات آمده و اگر بخواهي اين بار سنگيني را به منزل برساني نيرو از خارج بايد بگيري يكي از نيروها كه در سوره المزمل ذكر شده همين ذكر است: «واذكر اسم ربك وتبتّل اليه تبتيلا» پيغمبر، اي كسي‌كه بار نبوت به دوشت آمده «يا ايها المزمل» اي كسي كه خطاب به تو شده: «انا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً» بار سنگين به دوشت آمده «واذكر اسم ربك» اگر مي‌خواهي اين بار سنگيني را به منزل برساني بايد در زندگي‌ات ذكر باشد بايد ياد خدا در زبانت باشد و در دلت باشد./1324/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات